• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5483 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

«گاندي كمال» و روياي تصاحب آراي خاكستري

كمال قليچداراوغلو، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري تركيه و رهبر بزرگ‌ترين حزب اپوزيسيون اين كشور موسوم به حزب «مردم جمهوري‌خواه»، متولد ۱۷ دسامبر ۱۹۴۸ است. او كه اكنون ۷۴ سال دارد و داراي سه فرزند است، در روستاي باليجا واقع در استان تونجلي تركيه متولد شد و در حال حاضر به همراه همسر روزنامه‌نگارش ساكن آنكاراست.

رييس سابق سازمان تامين اجتماعي تركيه  نامزد امروز انتخابات 
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پيش از آنكه قليچداراوغلو عرصه سياست را به آغوش بكشد، سال‌ها رياست تامين اجتماعي تركيه را برعهده داشت و پس از بازنشستگي‌اش وارد دنياي سياست شد. خانواده‌اش از اقليت مسلمان علوي در اين كشور هستند و خودش در آكادمي علوم اقتصادي و بازرگاني آنكارا كه اكنون به دانشگاه غازي تغيير نام داده، اقتصاد خواند و بعد از آن به مناصب عاليرتبه‌اي در سازمان‌هاي دولتي و خصوصي اقتصاد تركيه دست يافت. اولين‌بار در سال ۲۰۰۲، همزمان با به قدرت رسيدن حزب حاكم تركيه موسوم به «عدالت و توسعه»، كمال به عنوان يكي از نمايندگان استانبول وارد پارلمان تركيه شد. وي توانست از طريق مساله مبارزه با فساد در تركيه، به چهره‌اي سرشناس و تاثيرگذار در اين كشور بدل شود و اقدامات موثر كمال باري ديگر او را در سال ۲۰۰۷ به سمت پارلمان سوق داد. قليچداراوغلو همانند هر سياستمدار ديگري با فراز و نشيب‌هاي متعددي مواجه شد؛ به عبارتي در سال ۲۰۰۹ در رقابت شهرداري استانبول شكست خورد اما شانس همچنان با او يار بود و در سال ۲۰۱۰ با رسوايي اخلاقي رييس وقت حزب مردم جمهوري‌خواه، سرانجام به رياست اين حزب رسيد. حزب چپ‌گراي ميانه‌روي مردم جمهوري‌خواه كه كمال رياستش را برعهده دارد، توسط «مصطفي كمال آتاتورك» بنيانگذار تركيه مدرن تاسيس شد و به عنوان قديمي‌ترين حزب سياسي اين كشور محسوب مي‌شود. اگرچه اين حزب در رياست قليچداراوغلو موفقيت چنداني در انتخابات رياست‌جمهوري تركيه كسب نكرده است، اما نمايندگان اين حزب در سال ۲۰۱۹ در انتخابات شهرداري 5 استان از ۶ استان بزرگ تركيه به پيروزي رسيدند. البته جداي از اين موارد، باور و اعتقادات قليچداراوغلو در شهرت او نقش بسزايي داشته؛ براي مثال اين رهبر اپوزيسيون تركيه، علي‌رغم آنچه اردوغان باور دارد، يك سكولار تمام‌عيار است و دايما در اظهاراتش به جدايي دين از سياست اشاره مي‌كند.

قليچداراوغلو از خراسان ايران 
قليچ (Kılıç) كه در زبان تركي به معناي «شمشير» است، در فرهنگ فارسي معين نيز به همين معنا ثبت شده است. قليچداراوغلو در يكي از نشست‌هاي هفتگي حزبش براي آنكه خود و خاندانش را به جامعه تركيه و جهان بهتر و دقيق‌تر معرفي كند، گفت كه خانواده‌ و طايفه‌اش متعلق به خراسان ايران هستند. قليچداراوغلو در ادامه اظهاراتش تصريح كرد، اجداد او در زمان سلجوقيان از خراسان مهاجرت كردند و در منطقه «آق‌شهير» قونيه مستقر شدند. 

چرا «گاندي تركيه»؟
در سال‌هاي گذشته از قليچداراوغلو به عنوان معادل مهاتما گاندي در سياست امروز تركيه ياد شده است. گاهي او را «گاندي كمال» يا «گاندي تركيه» مي‌نامند. برخي دليل اين نام‌گذاري را «شباهت ظاهري» او به مهاتما گاندي معرفي مي‌كنند كه او هم فردي ريزاندام بود و برخي ديگر بر اين باورند كه سبك و سياق سياستمداري او مانند گاندي «افتاده و فروتن» است. زماني كه «انيس بربراوغلو» معاون رسانه‌اي قليچداراوغلو كه مدت‌هاست هدف حملات و انتقادات اردوغان قرار دارد، به ۲۵ سال حبس به اتهام جاسوسي محكوم شد، قليچداراوغلو يك راهپيمايي اعتراضي ۴۵۰ كيلومتري از استانبول به آنكارا را آغاز كرد و بسياري از طرفدارانش هم او را همراهي كردند. اين اقدام او را در اذهان عمومي و رسانه‌ها به عنوان يكي از چهره‌هاي اپوزيسيون ثبت كرد. در واقع موضوع اين است كه برخي اين راهپيمايي او را با «رژه نمك» ۳۸۵ كيلومتري گاندي در ۱۹۳۰ مقايسه مي‌كنند كه در اعتراض به سلطه بريتانيا بر نمك هند برگزار شد. «گاندي تركيه» كه خيلي محتاط است تا اعتماد عمومي را به خود جلب كند و در اين راستا دايما از «رشد و شكوفايي مجدد تركيه» داد سخن مي‌دهد و در تلاش است تا توازني ميان عقايد سكولارش و عقايد مذهبي و سنتي تركيه برقرار كند، نتوانست از نگاه و دقت رسانه‌ها در امان باشد. «گاندي كمال» در تاريخ ۳۱ مارس طي شركت در يك ضيافت افطار، عكسي گرفت كه به ‌طور گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و نشان مي‌داد با كفش روي سجاده نماز ايستاده است. اين عكس با انتقادات تند و تيز و صريح‌الحن حزب حاكم تركيه مواجه شد و قليچداراوغلو فورا فرداي آن روز در توييتر با انتشار متني به دليل آنكه سجاده نماز را نديده بود، عذرخواهي كرد و همچنين افزود كه از اين عكس به عنوان «ابزار پروپاگاندا» استفاده شده است. نتايج برخي نظرسنجي‌هاي دولتي و مستقل حاكي از پيروزي مجدد اردوغان است؛ اما طبق گزارش‌هاي اخير بايد اين نكته را هم در‌نظر داشت كه بسياري از زنان محافظه‌كار تركيه، همچنين راي‌اولي‌ها و نسل جوان اين كشور از اردوغان روي برگردانده‌اند و شايد همين مساله روزنه اميدي براي پيروزي قليچداراوغلو تلقي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون