• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5495 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد

نفت و گاز، راه‌آهن و سرمايه‌گذاري محور‌های اصلي مذاكرات عمان و ایران است

در مسير احياي اقتصاد و ديپلماسي

گروه  سياسي

حدودا يكسال پس از سفر ابراهيم رييسي به عمان كه با امضاي 12سند همكاري صورت گرفت، هيثم بن طارق سلطان عمان روز گذشته با استقبال رسمي محمد مخبر معاون اول رييس‌جمهوري وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد تا دور تازه‌اي از همكاري‌هاي دو كشور آغاز شود. سفري كه قبل از شكل‌گيري آن دامنه وسيعي از تحليل‌ها، پيش‌بيني‌ها و بررسي‌ها در خصوص چرايي انجام آن در رسانه‌هاي داخلي و خارجي كشور مطرح شد. اين سفر چند روز پس از سفر سلطان عمان به مصر و ديدار وي با عبدالفتاح سيسي رييس‌جمهوري مصر انجام مي‌شود. سلطان عمان در سفر به مصر با رييس‌جمهور اين كشور ديدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي گفت‌وگو كرد.

سلطان عمان پس از حضور در فرودگاه مهرآباد، راهي كاخ سعدآباد شد تا با ابراهيم رييسي ديدار كند. ابراهيم رييسي در مجموعه تاريخي- فرهنگي سعدآباد به شكل رسمي از پادشاه عمان استقبال كرد. در اين مراسم پس از نواخته شدن سرود ملي دو كشور، روساي جمهور از يگان تشريفات سان ديده و سپس مقامات عاليرتبه همراه را به يكديگر معرفي كردند. رييس‌جمهور كشورمان و پادشاه عمان پس از ديدار و گفت‌وگوي خصوصي با يكديگر و برگزاري نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه، در نشستي مطبوعاتي نتايج رايزني‌هاي خود را تشريح كردند. 
سلطان هيثم بن طارق را در اين سفر «شهاب بن طارق آل سعيد» معاون نخست‌وزير در امور دفاعي، «خالد بن هلال آلبوسعيدي» وزير ديوان سلطنت، «سلطان بن محمد النعماني» وزير دفتر سلطنت، «بدر بن حمد آلبوسعيدي» وزير خارجه، «سلطان بن سالم الحبسي» وزير دارايي، «حمد بن سعيد العوفي» رييس دفتر ويژه پادشاهي، «عبدالسلام بن محمد المرشدي» رييس سازمان سرمايه‌گذاري، «قيس بن محمد اليوسف» وزير صنعت و تجارت، «سالم بن ناصر العوفي» وزير نيرو و معدن، «عبدالله بن خميس الرييسي» رييس ستاد نيروهاي مسلح و «ابراهيم بن احمد المعيني» سفير عمان در تهران همراهي مي‌كنند. همزمان با سفر سلطان عمان به تهران، دربار سلطنتي عمان اخيرا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه «هيثم بن طارق آل سعيد» سلطان اين كشور روز يكشنبه به مدت دو روز به منظور تحكيم پيوندهاي دوستي و تقويت روابط مثمر ثمر و حسن همجواري ميان اين كشور و ايران و در پاسخ به دعوت آيت‌الله سيد ابراهيم رييسي رييس‌جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر مي‌كند. در اين بيانيه آمده است: اين سفر در چارچوب رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي مستمر ميان رهبران دو كشور براي بحث در مورد تحولات مختلف در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و ارتقاي هر آنچه موجب بهبود جنبه‌هاي موجود همكاري ميان دو كشور در زمينه‌هاي مختلف مي‌شود، انجام خواهد شد.

نتايج سفر سلطان هيثم بن طارق به ايران به نفع منطقه و جهان خواهد بود
وزير امور خارجه عمان در آستانه ورود سلطان عمان به تهران اظهار داشت: سفر دو روزه سلطان «هيثم بن طارق» به جمهوري اسلامي ايران ناشي از اهميتي است كه رهبران دو كشور براي روابط همكاري في‌مابين قائل هستند و براي ادامه رايزني و همكاري سازنده در خصوص موضوعات مختلف مسائل مربوط به عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي انجام مي‌شود.
«بدر بن حمد البوسعيدي» در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط افزود: معروف است كه عمان و ايران به روابط همسايگي تاريخي بر اساس اصول ثابت اعتماد و احترام متقابل مقيد هستند. وزير امور خارجه عمان اظهار داشت: زمان اين سفر در بحبوحه يك مرحله جديد و مثبت براي روابط منطقه‌اي انجام مي‌شود كه مستلزم حمايت، رايزني و همكاري براي حل بسياري از پرونده‌ها و مسائل جاري است كه بي‌شك محور گفت‌وگوي بين رهبران دو كشور خواهد بود؛ به گونه‌اي كه در خدمت تقويت اركان امنيت و ثبات باشد. بدر بن حمد البوسعيدي گفت كه سفر سلطان عمان به تهران نشان‌دهنده علاقه وافر وي به روابط دوجانبه بين دو كشور دوست و ملت عمان و ايران است.

نفت‌وگاز، راه‌آهن منطقه‌اي و سرمايه‌گذاري سه محور مهم مذاكرات سلطان عمان
براساس اعلام رسانه‌هاي عماني، سه محور مهم مذاكرات سلطان در ايران حوزه نفت و گاز، راه‌آهن منطقه‌اي و سرمايه‌گذاري است. «سعيد المحروقي» نويسنده و تحليلگر بارز عماني پيش‌بيني كرد مهم‌ترين پرونده‌هايي كه در سفر «هيثم بن طارق آل سعيد» سلطان عمان به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت، مسائل مربوط به نفت و گاز، سرمايه‌گذاري و گردشگري و پروژه راه‌آهن منطقه‌اي از ايران به عمان و سپس عربستان و امارات خواهد بود.
سعيد المحروقي در گفت‌وگو با تارنماي «الخليج آنلاين» در اين باره اعلام كرد: اين سفر همچنين با رايزني درباره پروژه گاز و نفت در مناطق مشترك ميان عمان و ايران و تشويق گردشگري و سرمايه‌گذاري در بندر «الدقم» همراه خواهد بود. عمان تلاش مي‌كند تا به جاي اروپا، انبار امنيت غذايي غلات باشد، بنابراين خواهان هماهنگي ميان كشورهاي حوزه خليج‌فارس، ايران و منطقه است. عمان با سياست خود و به واسطه روابطش با ايران و امريكا موفق به حل اختلافات عمده در منطقه خليج فارس شده است و عربستان سعودي مي‌پذيرد كه عمان در حل برخي مشكلات نقش داشته باشد. المحروقي همچنين گفت كه بازتاب سفر سلطان عمان به ايران بر روابط اقتصادي دو كشور به ويژه با حضور بلوك‌هاي اقتصادي ميان آنها نمايان خواهد شد.
وي ابراز عقيده كرد: در سفر سلطان عمان پرونده هسته‌اي ايران به‌طور گسترده مورد بررسي قرار نخواهد گرفت و محور اصلي سفر وي نخواهد بود و بدر بن حمد البوسعيدي وزير امور خارجه عمان كسي است كه اين پرونده را مديريت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون