• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5530 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۱ تير

براي توجيه ارسال بمب‌هاي خوشه‌اي به اوكراين

بايدن اسرار نظامي امريكا را افشا كرد

جو بايدن رييس‌جمهور ايالات متحده در مصاحبه با شبكه امريكايي سي‌ان‌ان اعتراف كرد كه گلوله‌هاي توپخانه نيروهاي امريكايي رو به اتمام است.
بايدن با افشاي يك واقعيت بسيار حساس درباره ارتش امريكا مبني بر اينكه گلوله‌هاي توپخانه‌اي ارتش اين كشور رو به اتمام است، به دنبال توجيه تصميم جنجالي خود در خصوص ارسال بمب‌هاي خوشه‌اي به اوكراين است.
بايدن در مصاحبه روز يكشنبه خود با سي‌ان‌ان چنين اعترافاتي را مطرح كرد و گفت كه ضروري است بمب‌هاي خوشه‌اي به كي‌يف داده شود زيرا گلوله‌هاي 155 ميلي‌متري توپخانه‌اي بسيار اندك است.
وي گفت: اين جنگي است كه به مهمات ارتباط دارد و مهمات آنها رو به اتمام است و ما نيز كم داريم. منتقدان محافظه‌كار همچون «استيو گست» مجري پادكست ايالات متحده تصريح كرد كه بايدن چيزي را فاش كرد كه بايد به عنوان يك اسرار دولتي باقي مي‌ماند. وي در اين خصوص گفت: «جو بايدن به دنيا اعلام مي‌كند كه امريكا مقادير اندكي گلوله‌هاي 155 ميلي‌متري دارد. آيا رييس‌جمهور بايدن اهميتي نمي‌دهد كه مخالفان ما در چين كمونيست به حرف‌هاي‌شان گوش مي‌دهند؟»
 «لوگان دابسون» يكي از اعضاي سناي امريكا نيز گفت: «عاشق لحظه‌اي هستم كه رييس‌جمهور امريكا به سي‌ان‌ان مي‌رود تا به همه بگويد كه ما كمبود مهمات داريم».
بايدن اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه امريكا و متحدان اروپايي اين كشور آماده مي‌شدند تا اين هفته در نشست ناتو در ويلنيوس در خصوص جنگ اوكراين و نحوه حمايت از كي‌يف در مقابل مسكو گفت‌وگو كنند.
به گزارش فارس، نمايندگان جمهوري‌خواه كنگره استدلال كرده‌اند كه اظهارات بايدن در سي‌ان‌ان نشان مي‌دهد كه كمپين امريكا براي ارايه ميلياردها دلار تسليحات به كي‌يف، دفاع امريكا را تضعيف كرده است. از طرف ديگر، سناتور «جي دي وانس» جمهوري‌خواه از ايالت اوهايو، اظهارات بايدن را «اعترافات حيرت‌آور بايدن خواند، چيزي كه من بيش از يكسال است كه در خصوص آن هشدار مي‌دهم. او مي‌گويد كه گلوله‌هاي155 ميلي‌متري توپخانه ما و اوكراين رو به اتمام است. جنگ اوكراين آسيب بزرگي به امنيت ملي ما وارد مي‌كند.
«اندي بيگز» نماينده آريزونا گفت كه با توجه به اعتراف بايدن در مورد كاهش ذخاير توپخانه، «ما نمي‌توانيم بيش از اين به اوكراين ارسال كنيم. امريكا در اولويت است.»
با اين‌حال، يك مقام ناشناس كاخ سفيد با ادعاي بايدن مخالفت كرد و به فاكس‌نيوز گفت كه كمك‌هاي نظامي به اوكراين باعث كاهش مهمات امريكا نشده است.
وي توضيح داد: «ارتش براي تعداد سامانه‌هاي تسليحاتي و مهماتي كه در صورت بروز حوادث احتمالي يا درگيري نظامي در ذخاير خود نگهداري مي‌كنيم الزامات خاصي دارد و هرچه به اوكراين ارسال مي‌كنيم مازاد آن است بنابراين مهمات خود امريكا رو به اتمام نيست».
برخي از نمايندگان كنگره، جنگ اوكراين را «جنگ نيابتي» عليه روسيه مي‌دانند. «ديويد ساكس» كارآفرين فناوري امريكا مي‌گويد به‌رغم آنكه واشنگتن در مقايسه با روسيه، بودجه بيشتري را براي دفاع تخصيص مي‌دهد اما راهبرد بايدن ظاهرا نتيجه معكوس  مي‌دهد.
وي در اين خصوص گفت: «نكته جنگ نيابتي، تضعيف روسيه بود اما اول مهمات امريكا تمام شد بنابراين چه كسي در حال تضعيف ديگري است؟» كمك‌هاي امريكا به اوكراين به‌تنهايي از رقم صد ميليارد دلار فراتر رفته و برخي از پيشرفته‌ترين تجهيزات ناتو راهي ميادين نبرد با روسيه شده‌اند؛ تانك‌هاي لئوپارد و سامانه‌هاي ضدهوايي پاتريوت از اين جمله‌اند اما با وجود ارسال تجهيزات گسترده از سوي كشورهاي غربي براي اوكراين، بسياري از كارشناسان احتمال پيروزي اين كشور در نبرد با روس‌ها را ناچيز ارزيابي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون