• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5530 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۱ تير

خودمان را بزنيم به آن راه كه هيچ اتفاقي در ايران نيفتاده بود؟

علي ولي‌اللهي

دوشنبه شب سردار آزمون در برنامه زنده تلويزيوني در مورد نتايج تيم ملي جام جهاني خطاب به مجري برنامه كه اصرار داشت همه‌چيز را به وقايع فوتبالي ربط بدهد، گفت: «آره! خودمون رو بزنيم به اون راه. اصلا هم توي ايران اتفاقي نيفتاده  بود.»

سردار اين جمله را بعد از اصرارهاي زياد مجري براي بحث پيرامون نتايج ايران در جام جهاني به زبان آورد. حتي قبل از آن سردار كه در طول مصاحبه نشان داد اصلا قواعد صداوسيما را رعايت نمي‌كند و هرچه دلش مي‌خواهد، مي‌گويد، چند بار تا اشاره مستقيم رفت و بعد گفت «چي بگيم  والا... ولش كن!»
صحبت از روزهاي قبل از اعزام تيم ملي به جام جهاني، اتفاقات اردوي اتريش، ديدار با رييس‌جمهور و بعد حضور در قطر با پس‌زمينه اعتراضات، تبديل به راز مگوي فوتبال كشورمان شده است. به جز چند اظهارنظر جزيي از عليرضا جهانبخش و مثلا همين سردار آزمون هيچ‌كدام از بازيكنان تيم ملي يا اعضاي كادرفني يا مقامات فدراسيون فوتبال يا وزارت ورزش چيزي در اين زمينه نمي‌گويند. ماجرا آنقدر سكرت نگه داشته شده كه انگار پاي سايت‌هاي هسته‌اي و ميزان غني‌سازي اورانيوم وسط است. در حالي كه تمام داستان در مورد تاثير وقايع داخل كشور روي تيم ملي فوتبال  ايران  است؛ نه چيزي  بيشتر.
اين ‌بار نخستي نيست كه اتفاقات عجيب و غريبي در تيم ملي رخ مي‌دهد. از ابتداي انقلاب تاكنون بارها و بارها شرايط تيم ملي دستخوش اتفاقات بيروني شده و روايت‌ها و شايعاتي را به وجود آورده. نه فقط تيم ملي فوتبال كه در مجموع ورزش. در همين يك ماه گذشته ماجراي نكونام و كريم باقري در رسانه‌ها مطرح بوده. همه اين موارد هم بلااستثنا در زمان خودشان با رويكردي امنيتي مواجه شدند. جوري كه كسي نه در موردشان حرف بزند نه تحقيق. با اين حال با گذشت زمان خيلي از دست‌اندركاران ورزش يا تيم‌هاي ملي يا مربيان آمدند و همان رازهاي مگو را در قالب مصاحبه يا خاطره به زبان آوردند و ناگفته پيداست غير از داغ كردن اخبار تاثير ديگري  نداشتند.
اتفاقاتي كه در اردوي تيم ملي در ايام جام جهاني مقارن با اعتراضات سال 1401 رقم خورد هم دير يا زود رسانه‌اي خواهد شد. بازيكنان و مربيان و مديران دير يا زود از آن روزها با جزييات حرف خواهند زد تا اين مورد هم مثل موارد قبل ضميمه تاريخ اين مملكت بشود. اما تا آن روز مي‌توان اين سوال را مطرح كرد كه چرا اساسا بايد نگاهي اينچنيني به مسائل وجود داشته باشد. به هر حال همه مي‌دانند وقايع داخل كشور روي تيم ملي تاثير گذاشته بود و از ارگان‌هاي مختلف با مقامات تيم ملي در تماس بودند كه مبادا مشكلي پيش بيايد. همان‌طور كه دوشنبه شب مشخص بود به سردار آزمون گوشزد كرده بودند كه مبادا حرف مگويي بر زبان  بياورد. 
كاش مسوولان تصميم‌گير يك بار بنشينند و با خودشان دودوتا چهارتا كنند و ببينند آن همه نگاه‌هاي بسته در سال‌هاي گذشته چه كمكي به ورزش و شرايط جامعه كرده و اگر ديدند واقعا مثمر ثمر بوده به همين روند ادامه بدهند در غير اين صورت جوري فضا را باز بگذارند كه نفرات حاضر در ورزش بتوانند با خيال راحت و بدون نگراني عواقب احتمالي روايت‌هاي خودشان را از حضور در جام جهاني، اردوهاي تيم ملي، ديدار با مقامات يا هر چيز ديگري بيان كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون