• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5552 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۹ مرداد

برانكو ايوانكوويچ در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

دليل نتيجه نگرفتن ايران در جام جهاني‌«كي‌روش» بود !

روزبه‌ دلاور 

برانكو ايوانكوويچ، سرمربي فعلي تيم ملي فوتبال عمان بدون ترديد يكي از بهترين، موفق‌ترين و تاثيرگذارترين مربيان تاريخ فوتبال ايران در رده باشگاهي و ملي به حساب مي‌آيد. مردي كه در سال‌هايي كه مربي تيم ملي بود با يك تغيير نسل به موقع تيم ‌ملي را به راحت‌ترين ‌شكل ممكن به جام ‌جهاني برد و با او قهرمان بازي‌هاي آسيايي شديم و با بدشانسي از صعود به فينال جام‌ ملت‌ها باز ‌مانديم و به عنوان سومي‌ آن مسابقات‌ دست پيدا كرديم. افتخاراتي‌كه‌ تكرار آنها منهاي صعود به جام جهاني‌كم‌كم براي فوتبال ما به يك آرزو تبديل مي‌شود! اما موفقيت‌هاي برانكو در فوتبال ما فقط منوط به رده ملي نبود؛ او پس از چند سال دوري از ايران به كشورمان‌ برگشت و‌ اين بار سكان هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت و با اين تيم‌ كه‌ در آن سال‌ها از موفقيت دور شده‌ بود، شاهكار كرد. برانكو پرسپوليس را از اول ساخت و دوران درخشاني را همراه با اين تيم سپري كرد. اوج كار اين‌ مربي كروات قهرماني‌ در سه دوره ليگ‌ برتر ‌به‌طور متوالي، كسب سه‌ جام در يك فصل و صعود به فينال ليگ قهرمانان‌ آسيا آن هم با يك ‌لشكر نصف و‌ نيمه بود. مرد خونسرد كه ايران را كشور‌ دوم خودش مي‌داند با برد ۴ گله بر استقلال در دربي پايتخت به يكي از‌محبوب‌ترين مردان تاريخ پرسپوليس تبديل شده است و در دل هواداران تيم قرمزپوش پايتخت‌ جايگاه ‌ابدي دارد. با برانكو كه اين روزها تيم‌ ملي عمان را آماده رقابت‌هاي جام‌ ملت‌هاي آسيا مي‌كند، گفت‌وگوي اختصاصي انجام‌ داديم‌ كه در ادامه‌ مي‌خوانيد.‌

 

آقاي برانكو از اينكه وقت خودتان را در اختيار ما قرار داديد از شما تشكر مي‌كنيم. در عمان اوضاع چطور است؟

اينجا اوضاع خوب است و من از اوضاع اينجا رضايت دارم. هر روز ما بهتر مي‌شويم و رشد مي‌كنيم. من بازيكناني دارم كه مي‌خواهند هر روز پيشرفت كنند و تقويت شوند و كار كنند. خيلي از اين وضعيت خوشحالم و رضايت كامل از عملكردمان دارم.

ماليات ‌شما در ايران هم پرداخت شده است. آيا قرار نيست به ايران بياييد و بازديدي از كشور دوم‌ خودتان داشته باشيد؟

بله، پرسپوليس ماليات من را پرداخت كرد و ديگر مي‌توانم وارد ايران شوم و ايران را دوباره ببينم. براي اينكه من زمان‌هاي زيبايي در ايران داشتم كه خارق‌العاده بودند. همان‌طور كه هميشه گفتم، ايران كشور دوم من است.

حرف از ايران شد، بيشتر از همه دل‌تان براي چه كسي در اينجا تنگ شده؟

در ايران خيلي لذت بردم و آدم‌هاي خوبي را ملاقات كردم، چون من در بخش فوتبال آن هم‌ در پرسپوليس كار كردم. ايراني‌ها فوتبال را دوست دارند. دلم براي دوستانم تنگ شده به خصوص براي هواداران پرسپوليس كه فوق‌العاده هستند. اعتقاد دارم آنها بهترين هواداران در دنيا و به طرز باورنكردني عاشق پرسپوليس هستند و هميشه با هواداران پرسپوليس لذت بردم.

شما در تيم ملي و باشگاه پرسپوليس موفقيت‌هاي بزرگي به دست آورديد؛ كار كردن در عمان تا چه اندازه براي شما ايجاد انگيزه مي‌كند؟ منظورم اين است بلندپروازي‌هاي برانكو در آنجا تا چه حد پيش مي‌رود؟

من خيلي خوشحالم و همين‌طور خوش شانسم كه در زمينه فوتبال كار مي‌كنم، چون هر روز يك اتفاق جديد دارد مي‌افتد. من با جوان‌ها كار مي‌كنم كه اين شاخصه ممتاز در كار من هست. من هنوز افكار بلندپروازانه‌اي دارم همين‌طور با تيم ملي عمان. هنوز كار كردن با جوان‌ها را دوست دارم و اين موفقيت بزرگ من است.

برانكو در تيم ملي موفق‌تر بود يا برانكو در پرسپوليس؟

من به خودم به خاطر همكاري با تيم ملي مي‌بالم. همان‌طور كه مي‌دانيد ما با قدرت به جام جهاني آلمان ۲۰۰۶ راه پيدا كرديم. ما شروع خوبي براي انتخاب بازيكن‌ها در آن زمان داشتيم و همان‌طور كه مي‌دانيد وقتي از تيم ملي جدا شدم، فقط علي دايي و يحيي از تيم ملي جدا شدند؛ آن‌هم به خاطر سن‌شان از فوتبال خداحافظي كردند. تيم ملي به كار خودش ادامه داد و الان هم دارد به خوبي به كارش ادامه مي‌دهد دقيقا مثل همان زماني كه من بودم. نتيجه‌هاي عالي در جام ملت‌هاي آسيا و جام جهاني گرفتيم. ما در جام ملت‌ها در بوسان به مدال طلا دست پيدا كرديم كه بسيار زمان زيبايي بود. دقيقا مثل زماني كه به پرسپوليس آمدم. همان‌طور كه مي‌دانيد پرسپوليس خيلي نزديك بود به ليگ دسته دو سقوط كند ولي وقتي آمدم ما با هم پرسپوليس را ساختيم و در آخر به فينال ليگ قهرمانان رسيديم.

اگر برانكو سرمربي ايران در جام ۲۰۲۲ بود با انگليس چند - چند مي‌شديم؟

متاسفانه تيم ملي در روسيه و قطر نتيجه دلخواه را نگرفت با اينكه بازيكنان خيلي خوبي در تيم ملي بودند. نمي‌خواهم درباره مربي حرف بزنم ولي بايد بگويم مشكل اصلي مربي تيم‌، كي‌روش بود.

از پرسپوليس بيشتر حرف بزنيم. پرسپوليس كدام فصل به خواسته‌هاي شما نزديك‌تر بود؟‌

وقتي در سال ۲۰۱۴ به ايران آمدم پرسپوليس در شرايط خيلي بدي بود و ۵ هفته بازي‌ها را واگذار كرده بود و بعد از آن ما شروع به ساختن پرسپوليس كرديم و فصل بعدش قهرماني را به خاطر تفاضل گل از دست داديم و بعد از آن ما هميشه قدرتمند بوديم و قدرتمندانه قهرماني به دست آورديم. بهترين فصل من فصلي بود با طارمي، عليپور، جلال و بازيكنان خوب ديگر ربيع‌خواه، انصاري و البته كمال و بازيكنان ديگر. متاسفانه در آن زمان ما متحمل جريمه فيفا شديم و دو سال پنجره‌ نقل‌ و انتقالات‌مان بسته بود و تنها با ۱1-۱0 بازيكن جوان ما به فينال ليگ قهرمانان راه پيدا كرديم و به يك نتيجه عالي دست پيدا كرديم و نتوانستيم بهتر از تيم ژاپني باشيم.

پرسپوليس با شما در رقابت‌هاي آسيايي دوباره متولد شد . بدشانس بوديد كه قهرمان نشديد. قبول داريد با هزينه‌هايي كه ديگر تيم‌هاي آسيايي به خصوص عربستاني‌ها انجام دادند قهرماني پرسپوليس يا ديگر تيم‌هاي ايراني در آسيا به نظر محال شده؟

بله، زماني كه من در پرسپوليس بودم ما هر فصل در مراحل حذفي ليگ قهرمانان بوديم و در ليگ قهرمانان ۲۰۱9/۲۰۱8 به فينال رفتيم آن هم با تيمي كه به قدر كافي قوي نبود، چون ما نتوانسته بوديم بازيكن بگيريم؛ به خاطر جريمه فيفا. ولي عملكرد ما در ليگ قهرمانان خيلي خوب بود و مطمئنا پرسپوليس در حال حاضر بازيكنان خوبي را انتخاب كرده و تيم خوبي دارد و من فكر مي‌كنم پرسپوليس مي‌تواند براي قهرماني در ليگ قهرمانان بجنگد و قهرمان شود.

از ديد شما بزرگ‌ترين نقاط ضعف فوتبال ايران چيست؟ چه ضعف‌هايي دارد؟

در ايران مثل بقيه كشورها بايد به اردوهاي تمريني (Training) توجه كرده و فكر كنند چگونه اين اردوها را براي تيم برپا كنند. در ايران استاديوم‌هاي خوبي وجود دارد، اما مشكل اصلي زيرساخت‌ها به خصوص براي تيم‌هاست، چون اردوها خيلي مهم هستند. نه تنها براي تيم اصلي بلكه براي آكادمي‌ها تا آكادمي‌ها را آماده و با بازيكنان جوان كار كنند. بچه‌ها در ايران فوتبال را خيلي دوست دارند. پتانسيل ايران در بازيكنان جوان بسيار بالاست و آنها را مي‌توانند به آكادمي‌ها بياورند و با آموزش‌هاي حرفه‌اي ايران مي‌تواند شانس داشتن بهترين تيم را در آسيا داشته باشد.

در جام ملت‌ها اگر عمان با ايران روبه‌رو شود، مي‌تواند براي ما دردسر درست كند؟

خيلي سوال جالبي پرسيديد. به اين نگاه كنيد وقتي به عمان آمدم با ايده‌هاي بلندپروازانه وارد شدم و مي‌دانستم اصلا ساده نيست. بايد بدانيد ايران و ژاپن بهترين تيم‌هاي آسيا هستند و ايران هميشه رقيب اصلي عمان است. ولي اين فوتبال است و هر اتفاقي مي‌تواند بيفتد. ما مسافرت‌هاي زيادي براي آمادگي در بازي‌ها داشتيم در مقابل ژاپن، عربستان سعودي، استراليا بازي كرديم و البته من مربي حرفه‌اي هستم و بهترين‌ها را براي تيمم انجام مي‌دهم.


در ايران خيلي لذت بردم و آدم‌هاي خوبي را ملاقات كردم، چون من در بخش فوتبال آن هم‌ در پرسپوليس كار كردم. ايراني‌ها فوتبال را دوست دارند. دلم براي دوستانم تنگ شده به خصوص براي هواداران پرسپوليس كه فوق‌العاده هستند. اعتقاد دارم آنها بهترين هواداران در دنيا و به طرز باورنكردني عاشق پرسپوليس هستند و هميشه با هواداران پرسپوليس لذت بردم

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون