• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5552 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۹ مرداد

واكنش رييس شوراي شهر تهران به طرح «حجاب‌بان»

خيابان را درست كنيد، مترو هم درست مي‌شود

گروه اجتماعي| چند روزي است كه طرحي به نام «حجاب‌بان» باعث واكنش‌هاي گسترده در بين مردم و مسوولان شهري شده است. طرحي كه در آن قرار است شهرداري تهران ۴۰۰ نيرو را استخدام كند يا آن‌طور كه معاون شهردار اعلام كرده از نيروهاي يگان حفاظت شهرداري براي مقابله با بي‌حجاي در مترو استفاده كند. آن‌طوركه برخي مقامات شهري اعلام كردند اين نيروهاي آموزش‌ديده وظيفه تذكر لساني، ممانعت از ورود به واگن‌هاي مترو و تحويل بد‌حجاب‌ها يا بي‌حجاب‌ها به پليس را برعهده خواهند داشت.
 «مهدي چمران»، رييس شوراي اسلامي شهر تهران به تازگي هم به اين موضوع واكنش نشان داد و در پاسخ به سوالي درباره نيروهاي حجاب‌بان در شهرداري تهران گفت: «هر روز پيامك‌هاي زياد به خود من زده مي‌شود كه در مترو بي‌حجابي است، اما آيا مترو مگر با خيابان فرق دارد؟ خيابان را درست كنيد، مترو هم درست مي‌شود.در اين زمينه به شهرداري هم فشار مي‌آورند، احتمالا تحت‌تاثير اين فشارها نيز شهرداري از نيروهاي حجاب‌بان استفاده مي‌كند.»
چمران در پاسخ به اين سوال كه نظر شورا درخصوص استفاده شهرداري از نيروهاي حجاب‌بان چيست؟ گفت: «در اين خصوص در شورا نظرخواهي نشده است، اما من مي‌گويم تا نيروي انتظامي نباشد، گذاشتن اين افراد در مترو به نتيجه نمي‌رسد، مگر اينكه نيروي انتظامي هم باشد.»
او در پاسخ به سوالي در رابطه با ارزيابي عملكرد قرارگاه اجتماعي شهر هم گفت: «بحث مسائل اجتماعي فقط وظيفه شهرداري نيست و قرارگاه هم از همين رو تشكيل شد كه همه دستگاه‌ها باهم حضور داشته باشند. نمي‌توانيم بگوييم قرارگاه اجتماعي كاري نكرده است، اما شهرداري در قرارگاه اجتماعي به تنهايي نمي‌تواند كاري را انجام دهد و سازمان بهزيستي، نيروي انتظامي، وزارت بهداشت و دادستاني هم در اين كار نقش دارند و بايد به ميدان بيايند.»
محمد امين توكلي‌زاده، معاون اجتماعي - فرهنگي شهرداري تهران هم مسوول ديگري است كه به اين موضوع واكنش نشان داده و درباره به‌كارگيري حجاب‌بان‌ها توسط شهرداري تهران گفت: ما قرارگاه انضباط شهري را راه‌اندازي كرده‌ايم، مدتي است كه در اين خصوص جلسات منظمي برگزار مي‌شود. در اين قرارگاه موضوعات مختلف و متنوع انضباط شهري را پيش مي‌بريم. در واقع ما به دنبال اين بوديم كه چگونه مي‌توانيم در شهر يك انضباط در موضوعات فرهنگي - اجتماعي داشته باشيم. در اين قرارگاه براي اين منظور حركت‌هاي ايجابي به صورت مفصل تهيه و تدوين شده و همچنين موضوعات تبييني و انضباطي در آن نيز ديده شده است.»
معاون اجتماعي - فرهنگي شهرداري تهران از موضوعات متنوع بدون متولي خاص از جمله دستفروشي، تخريب اموال عمومي، ورود آقايان به واگن بانوان هم سخن گفت و در اين باره توضيح داد: «در واقع فهرست بلندبالايي از موضوعات داشتيم كه اين موضوعات نه تنها در ماموريت‌هاي حراست مشخص نشده بود كه در ماموريت انتظامات مترو و ماموريت‌هاي فراجا نيز نامشخص بود. در اين خصوص نيز قرار شده است گروهي ذيل مترو سازماندهي كنيم تا در اين ساماندهي‌ها شركت كنند. يكي از اين موضوعات كه در ذيل اين قرارگاه به آن پرداخته خواهد شد حتما حجاب خواهد بود. بالاخره طبق قوانين كشور حجاب در همه جا بايد مراعات شود و يك فردي هم بايد در اين زمينه تذكر دهد كه اگر كسي مراعات نكرد به او گوشزد كند تا او توجه كند. در حال حاضر يكسري نيرو براي فعاليت در قرارگاه انضباط شهري داريم و هر جا قطعا كمبود نيرو داشته باشيم، اضافه خواهيم كرد.»
معاون اجتماعي - فرهنگي شهرداري تهران در رابطه با اختيار عمل اين افراد گفت: «وظيفه شهرداري در اين حوزه‌ها در حد گوشزد است و اقدامات سلبي بر عهده ما نيست و برعهده ضابط قضايي بايد باشد تا به لحاظ قانوني بتواند در حوزه اقدامات سلبي وارد شود. اين افراد هر جايي پلشتي و بي انضباطي باشد، براي نظام بخشي شهر اقدامات لازم را انجام مي‌دهند.»
توكلي‌زاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي اين منظور قرار است 400 نيرو استخدام كنيد، گفت: «اين اعداد و واژگاني كه در اين خصوص مطرح مي‌شود جعلي است. ما همين الان هم يكسري نيرو داريم كه وظيفه‌شان همين است و تعدادشان كم است تعدادي از آنها بازنشست شده‌اند و تعداد كمي حضور دارند و ما براي تكميل پرسنل مانند هر جاي ديگري كه نيروهايش را براي انتظام‌بخشي و نظام‌بخشي سيستم خودش تكميل مي‌كند، اقدام مي‌كنيم.»
او در پاسخ به اين سوال كه آيا اين كار براي شهرداري بار مالي و مسووليت اضافه‌اي ايجاد نمي‌كند، گفت: «اينها همه از تكاليف ماست و هيچ‌كدام خارج از تكاليف ما نيست، بلكه از مواردي است كه يا فراموش شده يا بدون متولي است يا بي‌نظم است و ما بايد اين موارد را انتظام ببخشيم و شهر بايد براساس قانون اداره شود. هرقدر ما بر قانون پافشاري كنيم و قانونمدار رفتار كنيم شهر بهتر و زندگي بهتري خواهيم داشت. براي اجراي قانون نيز همه بايد كمك كنند از شهروند گرفته تا مجريان قانون بايد به اجراي قانون كمك كنند.»
معاون اجتماعي - فرهنگي شهرداري تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا آموزش‌هاي لازم به اين نيروها داده شده است، گفت: «بالاخره موضوعات انساني خيلي مراعات لازم دارد و حرمت، كرامت و شأن افراد بايد رعايت شود ولو اينكه تخلفي كنند و در اين موضوع بي‌انضباطي داشته باشند بازهم ما حق نداريم شأن و كرامت اين افراد را ناديده بگيريم. هر تذكري داده مي‌شود و هر نظام بخشي كه مي‌شود با درنظر گرفتن كرامت و شأنيت آن فرد بايد اتفاق افتاد و وظيفه ما بيش از اين نيست.»
با اين توضيحات به نظر مي‌آيد اين طرح به شكلي در حال اجراست و مسوولان شهري هم كليت آن را تاييد مي‌كنند هر چند كه درباره جزييات آن اختلاف‌نظرهايي وجود دارد؛ مسوولان شهري مي‌گويند در حال انجام اقداماتي در اين زمينه هستند اما برخي اخبار منتشرشده را غيردقيق مي‌دانند. با اين توضيحات حالا بايد منتظر بمانيم و ببينيم در عمل چه اتفاقي در مترو رخ خواهد داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون