• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5552 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۹ مرداد

خبرگزاري فرانسه گزارش داد

تقابل غرب و روسيه در زمين نيجر

خبرگزاري فرانسه با اشاره به روابط نزديك ارتش نيجر و كشورهاي غربي نوشت كه روسيه فرصت خروج از انزواي تحميل شده از سوي سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي را براي اين كشور غرب آفريقا فراهم ساخته و واشنگتن نيز در پي آن است كه مانع از موفقيت مسكو در اين كشور كودتازده شود.
در تحليل روز گذشته خبرگزاري فرانسه از وضعيت كشور آفريقايي نيجر، آمده كه امريكا به دنبال جلوگيري از دستيابي روسيه به پيروزي در اين كشور كودتازده بوده و به‌رغم ناكامي اوليه، همچنان اميدوار است كه از طريق روابط نظامي ديرينه، اين كشور را كماكان در اردوگاه غرب نگه دارد.
به نوشته اين خبرگزاري، نيجر به ويژه پس از تسلط نظاميان بر مالي كه به اخراج نيروهاي غربي و استقبال از گروه واگنر انجاميد، محور اصلي عمليات امريكا و فرانسه عليه تكفيري‌هاي غرب آفريقا بود. سياستگذاران امريكا در حالي كه دخالت روسيه در كودتاي مالي را رد مي‌كنند با اين وجود مدعي‌اند كه پس از اين رويداد، عمليات نفوذ مسكو از طريق ارسال مطالب فرانسوي زبان در رسانه‌هاي اجتماعي و برگزاري تجمعات در حمايت از كودتاچيان آغاز شده است. در اين رابطه كامرون هادسون، كارشناس آفريقا در مركز مطالعات راهبردي و بين‌المللي گفت: كودتا نشان داد كه پيشداوري‌هاي غرب در مورد نيجر كه ميزبان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز فرانسوي و امريكايي است، نادرست بوده است. او گفت: واشنگتن گمان مي‌كرد كه نيجر يك شريك غربي بسيار قابل اعتماد است. به گفته هادسون، با اين وجود، نيجر با مالي و جمهوري آفريقاي مركزي كه پس از احساس تهديد عليه موجوديت‌شان روي به روس‌ها آورده و به پايگاه‌هاي واگنر تبديل شدند، تفاوت داشته و به نظر مي‌رسد كه ارتش آن برخلاف دو كشور مذكور از حفظ روابط با امريكا رضايت داشته باشد. اين كارشناس گفت: آنچه روسيه براي نيجر فراهم مي‌سازد، فرصت شكست انزواي تحميل شده از سوي سازمان‌هاي منطقه‌اي، سازمان ملل و اتحاديه اروپاست. به نوشته خبرگزاري فرانسه، يك ماه قبل از كودتاي نيجر، يوگني پريگوژين (فرمانده واگنر) يك شورش مسلحانه را در روسيه به راه انداخت و در كمال تعجب بسياري از ناظران خارجي، زنده ماند و چندي پيش و قبل از وقوع كودتا، وعده افزايش نيروهاي تحت امر خود را در آفريقا داد. هيثر اشبي، سرپرست مركز روسيه و اروپا در موسسه صلح امريكا در اين خصوص توضيح مي‌دهد كه پريگوژين  «شبكه‌اي پيچيده از شركت‌ها و مزدوران ايجاد كرده و با وجود شورش اخير عليه پوتين، همچنان براي كرملين ارزشمند است.» وي افزود: تداوم اين مسير براي روسيه سودمند است. بنابراين پيش‌بيني نمي‌كنم كه واگنر صحنه را خالي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون