• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5552 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۹ مرداد

فدراسيون فوتبال از ظرفيت‌هاي ايجاد شده در فدراسيون قبلي استفاده كند

نجات فوتبال ملي از سياست مركزگرايي

روز گذشته فدراسيون فوتبال خبر داد كه مهدي تاج با حضور در سيرجان از امكانات باشگاه گل‌گهر بازديد به عمل آورد و اين ديدار با رضايت و تقدير رييس فدراسيون از امكانات و زيرساخت‌هاي باشگاه گل گهر همراه بود. بر اين اساس برخي رسانه‌ها خبر دادند كه قرار است اردوي تيم در شهر سيرجان و با ميزباني باشگاه گل‌گهر برگزار شود. 
خروج تيم ملي ايران از مركز اتفاق خوب و مباركي براي فوتبال كشور است. به هر حال تيم ملي متعلق به همه مردم ايران است و برگزاري مدام اردوها و بازي‌هاي ملي در تهران كار جالبي نيست. 
چندين سال قبل و در دهه هفتاد چندين بار تيم ملي به شهرهاي مختلف كشور براي برگزاري اردو و بازي ملي رفته بود؛ از جمله سفر مشهور به بروجرد در زمان ايويچ. اما اين رويه در دهه‌هاي بعد ادامه پيدا نكرد و در زمان مديريت كفاشيان و دوران نخست رياست مهدي تاج تيم ملي به ‌شدت مركزگرا شد. سياستي كه روي روند توسعه فوتبال تاثير منفي گذاشت. 
در زمان رياست عزيزي خادم اين سياست تغيير كرد. قرار بر اين شد كه تيم ملي ايران در همه رده‌هاي سني در اقصي نقاط كشور اردو برپا كند يا مسابقه بدهد. بر همين اساس مذاكراتي با مديرعامل مهندس عتيقي، مديرعامل مجموعه گل‌گهر كه امكانات و زيرساخت‌هاي بسيار خوبي دارد صورت گرفت و با هماهنگي اسفنديارپور، مديرعامل باشگاه قرار بر اين شد كه اين مجموعه پذيراي اردوهاي تيم‌هاي ملي در رده‌هاي سني مختلف در شهر سيرجان باشد. همين‌طور مذاكرات و اقدامات مشابهي در مورد كيش نيز صورت گرفت و در كيش كمپ تمريني به همراه يك زمين هيبريدي با بودجه مناطق آزاد احداث شد تا تيم ملي بتواند اردوهاي خود را در جزيره كيش برگزار كند. بر همين اساس تيم‌هاي ملي مردان و زنان ايران در چند نوبت از اين فضا بهره‌مند شدند و مردم كيش نيز از حضور ملي‌پوشان و ديدار با آنها لذت بردند.  تصميم مهدي تاج براي استفاده از ظرفيتي كه در فدراسيون قبلي ايجاد شده بسيار خوب است و بهتر از آن، اين است كه تاج بتواند از همه ظرفيت‌هاي بالفعل و بالقوه استفاده كند. با اين حال فدراسيون فعلي فوتبال در اين زمينه كمي تنبل است و همچنان سياست‌هاي مركزگرايانه در آن ديده مي‌شود. 
از ظرفيت‌هاي بالفعلي كه مي‌توان نام برد همين استفاده از مجموعه سيرجان، مجموعه كمپ تمريني كيش، استفاده از زيرساخت‌هاي فولاد مباركه كه در زمان عزيزي خادم دو بار ميزبان تيم ملي زنان بود و البته كمپ اسپاير قطر است. طبق قراردادي كه در سال 99 رييس عزل شده فدراسيون با قطري‌ها به امضا رساند تيم‌هاي ملي ايران مي‌توانند به مدت 4 سال از اين مجموعه مجهز به شكل رايگان استفاده كنند و تنها هزينه بليت برعهده فدراسيون فوتبال ايران است. 
طبق اطلاعاتي كه خبرنگار اعتماد به دست آورده يك ظرفيت بالقوه بسيار عالي نيز پيش روي مهدي تاج قرار دارد و آن هم پيگيري ساخت كمپ تمريني تيم ملي در منطقه چغاخور استان چهارمحال و بختياري است. منطقه چخاخور كه به سويیس ايران مشهور است، منطقه‌اي بسيار خوش آب‌وهوا و ديدني است كه فضاي بسيار مناسبي براي احداث كمپ تمريني دارد. طبق شنيده‌ها در سال 99 قراردادي مبني بر در اختيار قرار دادن 70 هكتار زمين در آن منطقه براي احداث كمپ تيم ملي منعقد شده و نهادهاي ذي‌ربط از جمله استانداري نيز موافقت خود را اعلام كرده‌اند اما پيگيري براي ساخت مجموعه كه مي‌تواند تيم ملي ايران و بسياري از باشگاه‌ها را از اردوهاي خارجي بي‌نياز كند در فدراسيون جديد صورت نگرفته است. 
به هر حال همه مي‌دانند كه اوضاع مالي فدراسيون فوتبال مساعد نيست، پول‌هاي بلوكه شده ايران نزد فيفا بابت صعود به جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا پرداخت نشده و درآمدزايي خاصي نيز در فدراسيون جديد صورت نگرفته است. در اين شرايط استفاده از ميراث فدراسيون قبلي و تغيير تفكر در مورد سياست مركزگرايي مي‌تواند به كاهش هزينه‌هاي فدراسيون كمك كند. استفاده از امكانات باشگاه‌هاي حرفه‌اي نظير فولاد خوزستان در جنوب، گل‌گهر سيرجان در مركز، كيش در حاشيه خليج فارس و اسپاير قطر و ساير گزينه‌هاي بالقوه مي‌تواند هم به توسعه فوتبال كمك كند، هم براي مردم آن شهرها شادي‌آفرين باشد، هم استعدادهاي آن مناطق را پرانگيزه كند هم از لحاظ مالي باري از روي دوش فدراسيون بردارد. 
خبر برپايي اردوي تيم ملي در سيرجان خبر بسيار خوبي است به شرط اينكه در مرحله عمل باقي نماند و به سرعت به ساير شهرهاي كشور هم گسترش پيدا كند. اين چيزي است كه نه تحريم‌ها روي آن اثر دارد نه بي‌پولي. زمينه‌هاي آن هم از مدت‌ها قبل فراهم شده است و فقط كافي است عزمي براي شعار تيم ملي ايران براي همه مردم ايران وجود داشته باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون