• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3297 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير

پي‌ام‌دي بايد تا 15 دسامبر حل شود

 

رييس سازمان انرژي اتمي از تفاهم با چين براي ساخت دو نيروگاه جديد هسته‌اي در سواحل مكران خبر داد. علي اكبر صالحي در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما در خصوص وضعيت صنعت هسته‌اي كشورمان گفت: يكي از امتيازاتي كه جمهوري اسلامي ايران توانست به دست آورد اين است كه آب سنگين خواهيم داشت. ايران اين امتياز را دريافت كرد آب سنگين توليدي‌اش را بفروشد و كارخانه متوقف نمي‌شود پس اگر امريكايي‌ها چيزي خلاف اين گفته‌اند درست نيست و در برجام كاملا روشن است. مهم‌ترين محور صحبت‌هاي رييس سازمان انرژي اتمي به شرح زير است:

بازرسي‌ها را در چارچوب پادمان هسته‌اي و پروتكل الحاقي پذيرفته‌ايم كه منوط به پيشرفت برجام آن را فعلا به طور داوطلبانه اجرا كنيم تا مجلس شوراي اسلامي تكليف آن را روشن كند.

طبق توافق با آمانو، PMD بايد تا ۱۵ دسامبر، پايان سال ميلادي جاري حل و فصل و تكليف اين مساله روشن شود. براساس اين توافق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش خود را به شوراي حكام ارايه مي‌كند. اگرچه برجام جدا از نتايج اين گزارش كارش را ادامه مي‌دهد هرچند ما تفاهم كرديم كه نتيجه بسيار مثبت خواهد بود.

‌اي كاش مذاكرات هسته‌اي ضبط شده بود و اگر ضبط شده است پخش شود تا مردم بدانند مذاكره‌كنندگان ايراني در همه جلسات با اقتدار و عزتمندي با طرف مقابل گفت‌وگو مي‌كردند كه اين براي بنده سبب مباهات بود.

در بعد فني اگر محدوديتي پذيرفته‌ايم محدوديتي بوده كه از ديد آنان مي‌خواسته مانع انحراف ما به سمت سلاح هسته‌اي شود. آنان گفته‌اند هر راهي را كه ممكن بود به سلاح هسته‌اي ختم شود مسدود كرده‌اند؛ خب مسدود كنند ما كه اصلا نمي‌خواستيم در آن راه قرار‌گيريم زيرا طبق فتواي رهبر انقلاب از اساس در پي رفتن در چنين مسيري نيستيم.

در سطح آزمايشگاهي يك بار بازفرآوري پلوتونيوم را انجام داده و به آژانس هم گفته‌ايم و آن را كنار گذاشتيم قصدمان اين بود كه بدانيم اين فرايند را بلديم و دانش فني آن را داريم.

با كسب مجوز از رهبر انقلاب براي اكتشافات هوايي، استخراج اورانيوم در كشور تسريع مي‌شود. ما هفت، هشت سال نياز داشتيم تا در اين مدت به وضعي برسيم كه هم اكتشافات خود را انجام داده باشيم و هم از مواد استخراجي به آستانه تبديل برسيم. بر اين اساس طي هفت تا 10 سال آينده ما در وضعي قرار خواهيم داشت كه سالانه چند صد تن اورانيوم از درون كشور توليد خواهد شد و اگر آن زمان توليد 190 هزار سو را در دستور كار داشته باشيم كه قدم بعدش يك ميليون سوخت خواهد بود به طور مستمر مي‌توانيم به فعاليت غني سازي ادامه دهيم. در غير اين صورت اگر اكنون مي‌خواستيم 190 هزار سو را داشته باشيم ذخايرمان پس از يكي دو سال تمام مي‌شد و آن وقت اكتشاف و استخراج هم به نتيجه نمي‌رسيد و همه‌چيز متوقف و نوعي تناقض ايجاد مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون