• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5614 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۷ آبان

علي بيگدلي در گفت‌وگو با «اعتماد» آخرين تحولات مناقشه فلسطين را بررسي مي‌كند

اسراييل تنها مانده است

قطعنامه سازمان ملل نشان داد حتي كشورهاي غربي حاضر به حمايت از اسراييل نيستند

گروه سياسي

آتش جنگ در فلسطين اشغالي همچنان زبانه مي‌كشد. جمعه ‌شب شديد‌ترين حملات هوايي اسراييلي‌ها عليه مردم بي‌دفاع غزه انجام شد. مردمي كه با دست‌هاي خالي با رژيمي تا دندان مسلح نبرد كرده و از حقانيت خود دفاع مي‌كنند. اسراييل اما جز بمباران هوايي و كشت و كشتار در همه عرصه‌هاي ديگر شكست خورده است. در عرصه بين‌المللي، قطعنامه پيشنهادي اردن در سازمان ملل با 121 راي موافق تصويب شد. عجيب اينكه 14راي مثبت از اين 121 راي متعلق به كشورهاي اروپايي و غربي بود. حتي انگليس به عنوان شريك راهبردي امريكا و همراه اسراييل، اقدام به انداختن راي ممتنع در سبد راي‌گيري‌ها کرد. اين آراي بين‌المللي نشان داد كه اسراييل در عرصه بين‌المللي تك و تنها مانده است. در عرصه رسانه‌اي هم افكار عمومي بين‌المللي هر روز بيشتر منتقد عملكرد اسراييل مي‌شود. تنها مسير باقيمانده براي اين رژيم تكيه بر تسليحاتي است كه امريكا در اختيار اين كشور قرار داده است. علي بيگدلي اما معتقد است افزايش دامنه بمباران هوايي به دليل درك اين واقعيت از سوي نتانياهو است كه پايان جنگ پايان عمر سياسي او نيز خواهد بود. بيگدلي، استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «اعتماد» نگاهي به آخرين تحولات منطقه و مناقشه فلسطين اشغالي انداخته است.

 

جمعه شب شاهد يكي از خونبارترين روزهاي بحران اخير بوديم. اسراييل بمباران شديدي را انجام داد و خسارات بسياري ايجاد كرد. چه تحليلي از شرايط فعلي داريد؟

جمعه شب بيشترين حملات هوايي عليه غزه و كشتار وسيعي عليه مردم فلسطين صورت گرفت. معتقدم اسراييل با اين بمباران در واقع به قطعنامه پيشنهادي اردن در مجمع عمومي سازمان ملل واكنش نشان داده است. شايد خود امريكا هم فكر نمي‌كرد كه قطعنامه عليه اين كشور 121 راي موافق بياورد. اين يك شكست قاطع براي جناح طرفدار اسراييل در جهان است. از سوي ديگر بسياري از كشورهاي اروپايي مانند فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و... به پيشنهاد اردن راي مثبت دادند. حتي انگليس كه پديد آورنده اسراييل و شريك راهبردي امريكا و اسراييل است به اين قطعنامه راي ممتنع داد. اين آرا به زيان اسراييل تمام شده و وضعيت را براي اسراييل بحراني‌تر كرده است. در واكنش به اين شكست، اسراييل حملات سختي به غزه نشان داد. البته كج‌رفتاري اسراييل براي نخستين‌بار نيست كه نمايان مي‌شود . اين رژيم بارها به قطعنامه‌هاي جهاني واكنش‌هاي خشونت‌باري نشان داده است.براي اين رژيم عرصه جهاني و قطعنامه‌هاي بين‌المللي ارزشي ندارد.

قطعنامه سازمان ملل چه تبعاتي براي اسراييل
به دنبال خواهد داشت؟

اين دهن‌كجي اسراييل و اثرات قطعنامه پيشنهادي اردن در كنار پاسخ منفي كشورهاي غربي به اسراييل (با 14راي موافق به قطعنامه) اين حقيقت را به امريكا يادآور مي‌شود كه حوزه جنگ را از محدوده فعلي گسترش ندهد. اين تحليلي است كه از پشت پرده رخدادها مي‌توان ارايه كرد.اسراييل تا قبل از اين قطعنامه تصور مي‌كرد كه از حمايت‌هاي گسترده جهاني برخوردار مي‌شود، اما نتيجه راي‌گيري باعث شد اسراييل احساس كند، كشورهاي غربي رفته رفته پشتش را خالي كرده‌اند. فشار افكار عمومي غرب است كه دولت‌ها را به تصميمات متفاوتي وادار كرده است. امروز (شنبه) هم واكنش رييس كميسيون روابط خارجي پارلمان انگليس سر و صداي زيادي به راه انداخت. درخواست او براي جلوگيري از كشتار بازخوردهاي بسياري داشت. بنابراين هر روز كه مي‌گذرد، اسراييل احساس تنهايي بيشتري مي‌كند. اين تنهايي باعث مي‌شود اسراييل برخي رفتارهاي تند از خود نشان دهد. ضمن اينكه متوجه خواهد شد نبايد دامنه نبرد را از فلسطين گسترش دهد.در شرايطي كه اسراييل نمي‌تواند يك محدوده كوچك را كنترل كند، طبيعي است كه قادر نخواهد بود رخدادهاي بزرگ‌تر منطقه‌اي را مهار كند.

طي روزهاي اخير اخباري درباره به دست گرفتن فرماندهي نظامي ارتش اسراييل توسط ژنرال‌هاي سنتكام منتشر شد. اين گردش‌هاي نظامي به چه معناست؟

بله اين تغيير نشان مي‌دهد كه امريكا به تصميمات اسراييل اطميناني ندارد. گردش‌هاي يك ساعته و عمليات‌هاي كوچك اسراييل در غزه هم هيچ اهميتي ندارد، چراكه اسراييل قادر به عمليات نظامي عليه فلسطين نخواهد بود. از همه مهم‌تر آن است كه هر چه پيش مي‌رويم احتمال زبانه كشيدن جنگ به ساير كشورها كمتر مي‌شود.

در اين شرايط چه زماني بايد منتظر آتش‌بس باشيم. قبلا مصر، اردن، قطر و... پيشنهاداتي در اين زمينه مطرح كردند كه توفيقي پيدا نكرد. چه زماني مي‌توان اين ايده را عملياتي شده فرض كرد؟

امريكا با نفوذي كه روي اسراييل دارد بايد فشار را بر اسراييل بيشتر كرده و زمينه آتش‌بس را فراهم كند. از سوي ديگر باتوجه به حادثه روز شنبه، حيثيت و اعتبار نتانياهو كاهش پيدا كرد. نتانياهو در حال تلاش براي اجراي اقداماتي است تا امتيازي كسب كرده و شكست ابتدايي اسراييل را جبران كند. نتانياهو به دنبال ادامه جنگ است، ‌چراكه اگر جنگ پايان يابد، نتانياهو قطعا دادگاهي شده و عمر سياسي‌اش تمام مي‌شود. براي اينكه با اين افتضاح مواجه نشود به دنبال كسب يك پيروزي بزرگ است تا حدودي حيثيت و اعتبار خود را بازآفريني كند.هر اندازه جنگ زودتر تمام شود با توجه به حمايت‌هاي قبلي جناح راست افراطي اسراييل، وضعيت تغيير مي‌يابد. حزب ليكود امروز ناراحت است چرا به نتانياهو اعتماد كرد و سكان هدايت اين رژيم را به او سپرده است. اين اعتماد باعث شد حماس اين رژيم را غافلگير كرده و به سرزمين‌هاي اشغالي نفوذ كند. بارها تاكيد كرده‌ام، عمر سياسي نتانياهو پايان يافته و تاريخ مصرف او تمام شده است. در صورتي كه جنگ پايان يابد، بازنده اصلي او است، بنابراين همه تلاش خود را به كار مي‌گيرد تا جنگ ادامه يابد.

اشاره كرديد كه نتانياهو به دنبال كسب يك پيروزي بزرگ است، آيا ابزارها و شرايط كسب اين پيروزي براي او فراهم است؟

اين پرسش را اين‌گونه مي‌توان پاسخ داد كه بخش عمده‌اي از مقامات نظامي و سياسي اسراييل وابسته به همان جناح راست افراطي ليكود هستند. روزي كه نتانياهو به دنبال كسب راي اعتماد بود، رهبر جناح راست افراطي به او گفت كه اسراييل دو دشمن دارد؛ يكي ايران است كه از ما دور است و ديگري حماس است كه بايد نابود شود.اين هدف اين رژيم است، اما دستيابي به آن ممكن نيست.فضاي بين‌المللي، افكار عمومي جهاني و داخلي اسراييل اجازه اين نوع اقدامات را نمي‌دهد.

نحوه كنشگري امريكا هم در اين ميدان بسيار مهم است. امريكا چه اهدافي را از مناقشه دنبال مي‌كند؟

اگر جمهوري‌خواهان در امريكا روي كار بودند، روابط بهتري با رژيم اسراييل برقرار مي‌كردند. اما دموكرات‌ها به دليل سكولاريسم ارتباط محدودتري با اين رژيم دارند. بايد بدانيم تنها كشوري كه مي‌تواند جلوي وحشي‌گري و جنايات اسراييل را بگيرد، امريكاست و زماني كه امريكا براي آتش‌بس اقدامي نمي‌كند يعني در اقدامات اين رژيم مشاركت دارد.


  معتقدم اسرايیل با این بمباران در واقع به قطعنامه پیشنهادی اردن در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش نشان داده است.
 خود امریکا هم فکر نمی‌کرد  که قطعنامه علیه این کشور  121 رای موافق بیاورد. این یک شکست قاطع برای جناح طرفدار  اسرايیل در جهان است.
 اسرايیل تا قبل از این قطعنامه تصور می کرد که از حمایت های گسترده جهانی برخوردار می‌شود اما نتیجه رای گیری باعث شد اسرايیل احساس کند، کشورهای غربی رفته رفته پشتش را خالی کرده اند.
 گردش‌های یک‌ساعته و عملیات‌های کوچک اسرايیل در غزه هم هیچ اهمیتی ندارد، چراکه اسرايیل قادر به عملیات نظامی علیه فلسطین نخواهد بود.
 نتانیاهو به دنبال ادامه جنگ است،‌چرا که اگر جنگ پایان یابد، نتانیاهو قطعا دادگاهی شده و عمر سیاسی‌اش تمام می‌شود.
  روزی که نتانیاهو به دنبال کسب رای اعتماد بود، رهبر جناح راست افراطی به او گفت که اسرايیل دو دشمن دارد؛ یکی ایران است که از ما دور است و دیگری حماس است که باید نابود شود.
 باید بدانیم تنها کشوری که می‌تواند جلوی وحشی گری و جنایات اسرايیل را بگیرد امریکاست و زمانی که امریکا براي آتش‌بس اقدامی نمی‌کند یعنی در اقدامات این رژیم مشارکت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون