• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

علي‌اكبر ولايتي در دفاع از توافق وين:

اطلاق لفظ توافق بد، بي‌انصافي است

«بنده شهادت مي‌دهم تيم مذاكره‌كننده هر آنچه كه توانسته‌اند انجام داده‌اند» اين جملات، شاه‌بيت سخنان علي‌اكبر ولايتي در گفت‌وگوي تلويزيوني‌‌اش بود كه اينگونه تكميل شد: «زحمات بسيار زيادي براي متن توافق توسط دوستان قديمي ما از جمله آقاي ظريف كشيده شده است و اين دوستان هرآنچه مي‌توانستند در اين باره انجام داده‌اند.» شامگاه سه‌شنبه مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما حضور يافت و در رابطه با مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 سخن گفت و در برابر سوالات جهت‌دار مجري اين برنامه از توافق وين دفاع كرد. هر چقدر مجري برنامه تلاش كرد تا انتقاد و ايرادي از زبان ولايتي از مذاكرات و برجام بشنود، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بيشتر از تيم مذاكره‌كننده دفاع كرد و آنها را بهترين‌هاي ديپلماسي ايران در طول سال‌هاي بعد از انقلاب دانست. ولايتي در ابتداي سخنان خود با بيان اينكه مذاكرات دوطرف دارد، كه يك طرف آن ايران و طرف ديگر آن شش كشور قدرتمند جهاني است، گفت: اگر قرار است بحث توافق باشد، توافق دو طرف دارد، بحث ديكته كردن خواسته‌هاي يك طرف بر طرف ديگري نيست و اگر توافقي وجود دارد، معنايش اين است كه طرف مقابل بايد به مقاصد خودش برسد و ما نيز بايد به مقصود خود برسيم، بنابراين طبيعي است كه اين موضوع نقاط قوت و ضعفي خواهد داشت، البته آقاي ظريف و همكاران‌شان هم مدعي نيستند كه اين توافق يا اين جمع‌بندي كه قرار است در مراجع ذيربط مورد بررسي قرار گيرد، تماما داراي نقاط مثبت است. وي تصريح كرد: بنده شهادت مي‌دهم تيم مذاكره‌كننده هر آنچه توانسته‌اند انجام داده‌اند و اينكه ما مي‌توانستيم تمام سانتريفيوژهاي خود را حفظ كنيم بسيار عالي مي‌شد، ولي اين دوستان تا آنجا كه توانسته‌اند تلاش كردند كه نتيجه آن هم حفظ شش هزار سانتريفيوژ بود، اين در حالي است كه در سال 82 حتي به ما اجازه فعاليت سه سانتريفيوژ هم نمي‌دادند، بنابراين نشان مي‌دهد كه ما شاهد پيشرفت بسيار خوبي هستيم. مهم‌ترين محور سخنان علي‌اكبر ولايتي به شرح زير است:

اگر اين امكان وجود داشت كه در فردو تحقيقات هسته‌اي و غني‌سازي ادامه پيدا كند، بسيار خوب بود كه البته اين امكان فراهم نشده است يا اينكه اگر اين امكان وجود داشت آنچه كه در فردو وجود دارد همچنان باقي مي‌ماند و به نطنز منتقل نمي‌شد، بسيار خوب بود ولي در مقابل، از نقاط قوت اين متن جمع‌بندي مي‌توان به اين موارد اشاره كرد كه بخشي از مواد غني‌سازي‌شده چه به صورت رقيق‌شده و چه به صورت قرص‌ها كه در ميله‌هاي سوخت قرار مي‌گيرد، از كشور خارج نخواهد شد.

در پاسخ به اظهارات اخير وندي شرمن براي افزايش دوره نظارت شوراي امنيت از 10 سال به 15 سال بايد بگويم خانم شرمن در گذشته هم حرف‌هاي غيرمناسبي زده‌ كه دوستان ما در هيات مذاكره‌كننده به ايشان تذكرات لازم راداده‌اند، طبيعتا در مقابل فضاهاي سياسي داخل كشورشان كه قرار مي‌گيرند و براي اينكه از نظر شرايط اجتماعي امتيازاتي به دست آورند، حرف‌هايي مطرح مي‌كنند كه ريشه‌اي در توافقات ندارد.

اگر قرار شد امريكايي‌ها بر سر توافق دبه دربياورند، ما هم دبه درمي‌آوريم. اگر قرار باشد اين تفاهمي كه صورت گيرد به هم بخورد آنها هم ضرر خواهند كرد، بلكه ما مي‌توانيم به حالت اوليه خود برگرديم و اين اتفاق چيزي است كه افكار عمومي جهان موجب مي‌شود امريكايي‌ها را موجب شماتت قرار دهند.

در طول مدت مذاكرات اگر چيز خاصي به نظرم مي‌رسيد آن را به تيم مذاكره‌كننده منتقل مي‌كردم، اما اينكه بنده رابط تهران با وين بودم صحيح نيست.

در طول مدت مذاكرات، متناسب با پيشرفت مذاكرات، اطلاعات به تهران منتقل مي‌شد و تهران هم اگر نظري داشت به آنها اعلام مي‌كرد و آنها در حدي كه توان‌شان اجازه مي‌داد، كار را پيش مي‌بردند.

طرف مقابل اعلام كرده كه موشكي كه ايران را قادر كند كلاهك هسته‌اي با آن حمل كند، آن موشك را به تعبير آنها ايران نبايد طراحي كند، اين در حالي است كه هيچ‌يك از موشك‌هاي ما براي اين كار طراحي نشده‌اند و اين حرف در حقيقت در جمهوري اسلامي ايران هيچ مخاطبي ندارد.

اگر در شوراي امنيت مصوبه‌اي تصويب شود كه اگر آن مصوبه با منافع جمهوري اسلامي ايران در تضاد باشد، ما منافع حياتي‌مان را حفظ خواهيم كرد و به آن مصوبه تن نخواهيم داد. اين سياست جمهوري اسلامي است.

با اجراي اين قطعنامه حتما توان دفاعي كشورمان كم كه نمي‌شود، بلكه اين دو ربطي به هم ندارد، حاصل بندهايي از اين قطعنامه آن است كه جمهوري اسلامي ايران و شش كشور متنفذ در صحنه بين‌‌المللي به تفاهمي مي‌رسند و محدوديت‌هايي را موقت چه به لحاظ زماني، مكاني، كمي و كيفي ايجاد مي‌كند تا به تعبير آنان كه برداشت درستي نيست البته بالاخره چاره‌اي نبود جز آنكه ما به افكار عمومي جهان نشان دهيم ما به دنبال استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي هستيم.

بعيد مي‌دانم ارزيابي عموم متخصصين در اين حوزه اين باشد كه اين توافق، توافق بدي است، ممكن است افرادي بگويند امتيازاتي كه در اين توافق داده شده است به اندازه‌اي كه ما مي‌خواستيم نباشد، مگرنه توافق بد آن است كه مصالح جمهوري اسلامي را در نظر نگيرد و ما را از انرژي هسته‌اي محروم كند يا موجب شود تحريم‌ها برجاي بماند و مانع از پيشرفت جمهوري اسلامي در حوزه‌هاي مختلف علمي و فناوري شود يا مانع از معاملات تجاري كشورمان با دنيا شود كه اين مشخصات توافق بد است مگرنه اطلاق لفظ توافق بد درست نيست.

تا آنجا بايد با همديگر بحث كنيم كه منافع ملي تحت‌الشعاع قرار نگيرد و بايد از خودمان بلوغ نشان دهيم كه آنجايي كه پاي منافع ملي در ميان مي‌آيد، منافع شخصي، جناحي، گروهي و سليقه‌اي تحت‌الشعاع قرار بگيرد و بدانيد منافع ملي برتر از همه منافع ديگر است.

موجودي ما در حوزه بين‌الملل همين دوستاني است كه متوسط 30 سال سابقه در حوزه بين‌الملل دارند و من نمي‌شناسم مجموعه‌اي كه از اين افراد بيشتر تجربه داشته باشد و به اندازه اين افراد به منافع ملي، اصول انقلاب و نظام جاري و در نهايت تبعيت از نظام و ولايت فقيه متعهد و پايبند باشند و در عين حال اين ميزان كارايي داشته باشند كه اين دوستان اين‌گونه هستند. خيلي افراد بوده‌اند كه در حوزه بين‌الملل دوام نياوردند و به حوزه‌هاي ديگر رفتند اما اين دوستان با توجه به علاقه و توانايي‌شان حداقل 33 سال سابقه كار در حوزه بين‌الملل دارند، كه در وزارت امور خارجه آموزش ديده‌اند و ما قبل از انقلاب نيز چنين تيمي نداشته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون