• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

گزارش «اعتماد» از تناقض و يك اعتراف در صحبت‌هاي رييس فدراسيون فوتبال

كفاشيان: تمايل زيادي به رياست اسلاميان در فدراسيون دارم

تغييرات در فدراسيون براي ماندگاري بنده بود

حسين قهار / «من در طول مديريتم در فدراسيون فوتبال سعي كردم مجموعه را به استقلال برسانم. هميشه سعي كرده‌‌ام با مديران بالادستي تعامل داشته باشم. اما هر فشاري كه روي من وجود داشته باشد، اين مجمع فدراسيون فوتبال است كه بايد براي شخص من و مديريت تصميم‌گيري كند. همه ما تابع نظر مجمع هستيم و هر وقت مجمع بگويد برو مي‌روم. تا هر وقت كه مجمع عمومي فدراسيون به بنده اعتماد داشته باشد با وجود تمام مشكلاتي كه هست كارم را با قدرت انجام خواهم داد.»اين جملات وجه مشترك تمام مصاحبه‌هايي است كه علي كفاشيان در سال‌هاي گذشته درباره تغييرات در فدراسيون فوتبال انجام داده است. او هر وقت كه تحت فشار بوده و بحث تغييرات در فدراسيون در محافل ورزشي داغ بوده، شروع به تعريف و تمجيد از مجمع عمومي كرده و حرف از استقلال مجمع در تصميم‌گيري زده است. رييس خنده‌روي فوتبال كشور اما در تازه‌ترين مصاحبه خود با هفته‌نامه كيهان ورزشي در بخشي از گفت‌وگوي مفصل خود به مساله بسيار مهمي اشاره كرده است. مديري كه تا همين چند روز پيش در مصاحبه‌هايش اعلام مي‌كرد، مجمع بايد براي مديريت فدراسيون و صندلي رياست تصميم‌گيري كند، حالا رسما اعلام كرده كه رييس بعدي فدراسيون فوتبال را خودش انتخاب كرده‌ است! در واقع رييس با اين اظهارنظر روي اين حرف و حديث‌ها در چند سال گذشته كه گفته مي‌شد مجمع عمومي فدراسيون هيچ اختياري از خودش ندارد و مديران فدراسيون برايش تصميم‌گيري مي‌كنند صحه گذاشت!شايد مجمع در تمام سال‌هاي گذشته براي كفاشيان اهرمي بوده تا مشكلات را از جلوي خود بردارد. هر وقت بحث بركناري او و تغييرات در فدراسيون مطرح مي‌شد، او با اشاره به اهميت مجمع مي‌گفت كه فقط آنها بايد براي فوتبال تصميم‌گيري كنند وگرنه فوتبال ايران تعليق خواهد شد. هرزماني هم كه مشكلاتي در مديريت فدراسيون به وجود مي‌آمد اين مجمع بود كه بايد به تصميمات و خواسته‌هاي تيم مديريتي فدراسيون وجاهت مي‌داد. به اين ترتيب در زمان بروز مشكلات رييس كه اهالي ورزش همه او را به نام «استاد برگزاري مجامع» مي‌شناسند، با هنرمندي و روش‌هاي منحصربه فرد خود، مصوبات را از مجمع براي تصميمات و اتفاقات مورد نظر خودش مي‌گرفت!

 

كيهان ورزشي وقتي از كفاشيان سوال كرده كه «محمود اسلاميان را شما آورده‌ايد؟» او با اين جمله كه «بله من او را به فوتبال آورده‌ام» پاسخ كوتاه و محكمي به اين سوال داده است. در سوال بعدي آمده «اين شائبه مطرح شده كه برنامه‌ريزي كرده‌ است تا پس از رفتنش، اسلاميان رييس فدراسيون فوتبال شود. خودش اين موضوع را قبول دارد؟» پاسخ كفاشيان اما به اين سوال در نوع خود جالب است. او وقتي تاكيد كرده است كه «ممكن است ضمن اينكه كاشاني و تاج هم مي‌توانند رييس فدراسيون شوند» علنا از همين حالا براي مسوولان وزارت ورزش و جوانان هم خط‌ونشان كشيده و اين پيام را داده كه باز هم خودش براي آينده فوتبال ايران تصميم‌گيري خواهد كرد. وقتي كفاشيان اين حرف را مي‌زند كاملا مشخص است كه او برنامه ويژه‌اي براي انتخابات فدراسيون دارد. به هر حال وقتي از كفاشيان سوال شده «البته اينجا سمبه اصفهاني‌ها پرزورتر است تاج، ساكت و اسلاميان اصفهاني هستند و شما خودتان هم اصفهاني هستيد» او گفته است: «اهل نايين هستم. من اسلاميان را آوردم كه به من كمك كند و در خيلي از جاها مشكلات را حل كرده است. در ذهن خودم بوده كه او گزينه خوبي براي فدراسيون خواهد بود. اگر اسلاميان بخواهد دوست دارم پس از من رييس فدراسيون فوتبال شود. ايشان خودش گفته كه علاقه‌اي به رياست فدراسيون ندارد و فقط قصد كمك به آن را دارد. چرا كه علاقه اصلي او به كارهاي اقتصادي است»، مشخص مي‌شود كه از ‌مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي‌ها براي انتخابات رياست فدراسيون آغاز شده است. البته اين وسط هنوز معلوم نيست كه خود كفاشيان برنامه‌ اصلي‌اش براي اين انتخابات چيست. او بازنشسته است و بدون ترديد مشكلات زيادي با حضور دوباره‌اش در انتخابات به وجود خواهد آمد. اما مساله قابل تامل اين است كه نفر اول فوتبال ايران به تازگي بعد از چندين سال رايزني و همكاري با افراد تاثيرگذار و سياستگذار اصلي فوتبال آسيا، به صندلي نايب‌رييسي AFC رسيده است. به همين ترتيب براي حفظ اين جايگاه كفاشيان يا بايد خودش رييس فدراسيون فوتبال بماند يا اينكه رييس بعدي فوتبال ايران فرد نزديك به خودش باشد تا اگر قرار به تمديد سه‌باره رياستش بر فوتبال نيست، حداقل بتواند در هيات رييسه بعدي فدراسيون حضور داشته باشد. البته اينها صحبت‌هايي است كه علي كفاشيان در تازه‌ترين مصاحبه‌اش مطرح كرده است. محمود اسلاميان اما بعد از انتخاب رسمي به عنوان نايب‌رييس اول فدراسيون، سياست سكوت در پيش گرفته و نه مصاحبه مي‌كند و نه خودش را قاطي حواشي و جنجال‌هاي اين‌ روزهاي فوتبال مي‌كند! اسلاميان بارها تاكيد كرده است كه هيچ تمايلي به رياست فدراسيون فوتبال ندارد. اما كفاشيان اعلام كرده كه گزينه‌اش براي رياست فدراسيون نايب‌رييس اولش است! البته اگر قرار شد خودش برود!

 

بدون هيچ ترديدي با وجود تمام مشكلات مديريتي كه در هشت سال گذشته در فوتبال كشور وجود داشته، بايد اذعان داشت كه كفاشيان براي خودش مدير باهوش و كاربلدي است. شايد او در تمام هشت سال گذشته كه بر مسند رياست فوتبال ايران تكيه زده است، كارنامه خوبي در مديريت و ارتقاي سطح و ساختار فوتبال از خودش بر جاي نگذاشته است، اما با وجود تمام هجمه‌ها و مشكلات هميشه توانسته مقابل بزرگ‌ترين منتقدان خود هم بايستد تا رييس فدراسيون بماند. او حتي براي اينكه جايگاه خود را حفظ كند در مقاطع زماني مختلف هر وقت كه از سوي مسوولان تحت فشار بوده، حاضر شده مديران زير مجموعه خود را حذف كند. به هر حال او در مصاحبه با هفته‌نامه كيهان ورزشي، رسما تاكيد كرده است كه نبي، آيت‌اللهي و فريده شجاعي را به خاطر فشاري كه از سوي وزارت ورزش و جوانان وجود داشت از كار بركنار كرد. اين در حالي است كه رييس مرداد سال گذشته و درست در زماني كه فشارها براي تغييرات در فدراسيون به اوج خود رسيده بود در گفت‌وگوي تفصيلي خود با روزنامه «اعتماد» رسما تاكيد كرده بود كه به هيچ عنوان حاضر نيست براي بقاي خودش هيچ كدام از مديران زيرمجموعه و همكارانش را تحت فشار از بالا تغيير بدهد و زير بار اين كار نخواهد رفت. كفاشيان مرداد سال گذشته اين صحبت را انجام داد و در دي‌ماه نبي، آيت‌اللهي و شجاعي را از كار بركنار كرد. او حالا در هفته چهارم تير ماه 1394 در مصاحبه با كيهان تاكيد كرده است: « وقتي گودرزي آمد به ما اعلام كرد كه يك‌سري تغييرات در ساختار مديريتي فدراسيون و اجرايي فوتبال انجام شود، مثلا مي‌خواستند كه پرداختي‌ها به بازيكنان و مربيان كمتر و سياست‌ها طوري باشد كه تعادل حفظ شود. ايشان روي بركناري دبيركل، نايب‌رييس اول و سوم هم نظراتي داشتند كه ما از همان اول اعلام كرديم كه اين كار بايد طبق روال قانوني خودش انجام شود. دبيركل دست خودمان بود و بركنارش كرديم. آيت‌اللهي خودش استعفا داد و تغيير فريده شجاعي در نايب‌رييسي سوم و بانوان را هم در مجمع مطرح كرديم. به نظر مي‌رسد كه اين تغييرات براي ماندگاري بنده بود! اما من اعتقاد دارم كه تغييرات اگر به نفع فوتبال باشد بايد انجام شود!»

 

كفاشيان در اين‌گفت‌وگو حتي تاكيد كرده است با اينكه از كار مهدي محمد نبي راضي بود مجبور شد او را بركنار كند تا اعتماد وزارت ورزش را جلب كند. او گفته كه نمي‌توانست در فدراسيون فوتبال بماند و با وزارت ورزش بجنگد! او اعتراف كرده كه نمي‌خواست آيت‌اللهي هم از فدراسيون برود اما خودش استعفا داد. اما همين مدير وقتي هيات رييسه فدراسيون نامه‌هاي محرمانه‌اي به او براي بركناري نبي و آيت‌اللهي در سال گذشته داد، مقابل هيات رييسه ايستاد و اين كار را انجام نداد. تمام مصاحبه‌هاي كفاشيان در رسانه‌ها كه تاكيد كرده بود «نبي و آيت‌اللهي با قدرت به كارشان ادامه خواهند داد و به هيچ عنوان ديگر بحث تغيير آنها مطرح نيست» موجود است. اما اين حرف كفاشيان با آنچه كه اتفاق افتاد تفاوت زيادي داشت. اين بخش صحبت‌هاي كفاشيان در مصاحبه با كيهان ورزشي كه گفته است: «هيات رييسه به من دو نامه داد كه دبيركل را بركنار كن. وقتي هيات رييسه چنين خواسته‌اي را از من دارد و نظر وزارت ورزش هم همين است من هم بايد اين كار را انجام بدهم.» اين حرف‌‌هاي رييس فدراسيون اما با صحبت‌هاي چند ماه گذشته او همخواني ندارد. او مقابل حرف هيات رييسه ايستاد و خواسته آنها را اجرايي نكرد. اما وقتي در آستانه جام ملت‌هاي آسيا داستان ابهامات مالي در فدراسيون فوتبال و اعتراض اعضاي مجمع به اين اتفاق به اوج خود رسيد و رسيدگي به پرونده فساد فوتبال در مجلس هم كلي سروصدا ايجاد كرد، سياست نفر اول فدراسيون فوتبال تغيير كرد و او ناچار به تعامل با وزارت ورزش شد.

 

شايد بزرگ‌ترين مشكل فوتبال ايران اين است كه اعضاي مجمع به عنوان مهم‌ترين ركن تصميم‌گيري و سياستگذار در فوتبال، هيچ اطلاعي از حيطه اختيارات، اساسنامه، آيين‌نامه‌ها و قوانين و تاثيرگذاري خود ندارند. همين مساله باعث شده در هشت سال گذشته به جاي اينكه براي مديريت فوتبال ايران تصميم‌ بگيرند، به جاي‌شان تصميم‌گيري شود و حتي مصوبات و نظرات هم به آنها تحميل شود. امروز اما علي كفاشيان همان طور كه اشاره شد در مصاحبه‌اش اعلام كرده كه رييس بعدي فدراسيون فوتبال را انتخاب كرده است. اين جمله كفاشيان مصداق بارز بي‌اهميت جلوه دادن نقش مجمع در فوتبال ايران است. در حالي كه طبق اساسنامه پروسه تعيين رييس بعدي فدراسيون قوانين و مقررات خاص خودش را دارد، مرد خنده رو صراحتا اعلام كرده كه تاج و كاشاني و اسلاميان مي‌توانند جانشينان بعدي او باشند. اين در حالي است كه طبق قانون، مجمع بايد براي كفاشيان تصميم‌گيري كند. اما تنها نتيجه‌اي كه از اين‌صحبت‌هاي كفاشيان مي‌توان گرفت اين است كه انتخابات پيش رو فدراسيون اهميت بسيار زيادي براي رييس فعلي دارد. او خوب مي‌داند يا خودش بايد دوباره رييس بماند يا اينكه آدم نزديك به خودش را رييس فدراسيون كند. كفاشيان استاد برگزاري مجمع است و تجربه نشان داده كه اگر قدرت اجرايي در دست او باشد هر كاري كه دلش بخواهد مي‌تواند انجام بدهد. اما قرار نيست اين داستان هميشه وجود داشته باشد. وقتي هيات رييسه مقابل او ايستاد، سه مدير نزديك به او بركنار شدند و داستان‌ ابهامات مالي و بعضي اشكالات در نقل و انتقالات ارزي و دلاري فدراسيون توسط وزارت ورزش و مجلس رسما اعلام شد. حال كفاشيان براي حفظ جايگاه خود بايد صندلي رياست را حفظ كند، چرا كه اگر يك مدير مخالف روي كار بيايد، قطعا ابعاد گسترده‌اي از مشكلات مديريتي او در هشت سال تكيه بر صندلي قدرت، فاش خواهد شد. به همين دليل است كه رييس، اين روزها نگران است. او براي مجمع تصميم مي‌گيرد چرا كه استاد برگزاري مجامع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون