• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3299 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

روساي جمهور ايران و فرانسه گفت‌وگوي تلفني كردند

«فرستاده پاريس» با رهاورد«تعميق روابط» در راه« تهران»

انتقادها نسبت به سفر فابيوس به تهران ادامه دارد

گروه سياسي| درست در روزهايي كه لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه براي سفر به تهران آماده مي‌شود، روساي‌جمهور ايران و فرانسه با يكديگر گفت‌وگوي تلفني كردند، از فاصله 10 ساله ايجاد شده ميان دو كشور انتقاد كردند و زمان را براي تعميق و توسعه روابط تهران و پاريس آماده دانستند. تهران اين هفته ميهمانان زيادي دارد. ميهماناني مهم كه در روزهاي مهم پس از توافق با اهدافي مهم‌تر وارد تهران مي‌شوند. آخر هفته‌هاي اين روزهاي پس از توافق براي حسن روحاني پر خبر است. هفته گذشته با سران پنج كشور گفت‌وگوي تلفني كرد و اين‌بار نوبت فرانسه بود، كشوري كه درست هم‌زمان با روز توافق وزير خارجه‌اش اعلام كرده بود مي‌خواهد به تهران سفر كند. حالا روساي جمهور دو كشور هم آخرين مواضع‌شان را با يكديگر نهايي كردند و فرانسوا اولاند اعلام كرد كه وزير خارجه‌اش براي تعميق روابط عازم تهران خواهد شد. با اين حال، از همان روز اولي كه خبر سفر لوران فابيوس به تهران آمد واكنش‌هاي انتقادآميزي نسبت به اين سفر در داخل كشور مشاهده شد. اين چهره‌ها معتقد بودند كه نبايد نسبت به اين سفر خوشبين بود يا به اصطلاح براي او «فرش قرمز» در كشور پهن كرد. روز گذشته نماز جمعه تهران نيز شاهد موضع‌گيري‌هايي در مورد اين سفر بود. از جمله آنكه روز گذشته حجت‌الاسلام تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران به اين موضوع اشاره كرده و گفت: « ما مي‌گوييم اين وزيرخارجه صهيونيست فرانسه كه بيشترين اذيت را به تيم ديپلماسي ما صورت داد حالا مي‌خواهد به ايران بيايد چرا فرش قرمز پيش رويش باز كنيم؟ ما طرفدار شاخ و شانه كشيدن با دنيا نيستيم كه عده‌اي مدام ما را محكوم به اين امر مي‌كنند.» حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور، فعال سياسي اصولگرا نيز در همين مورد به فارس گفت: هفته‌اي كه آقاي فابيوس مي‌خواهد به تهران سفر كند هفته حمايت از بيماران هموفيلي است و اين مساله يادآور از دست رفتن جمعي از هموطنان‌مان به دليل ورود خون‌هاي آلوده به كشور بود كه عامل اصلي آن نيز فابيوس بود. ذوالنور ادامه داد: فرانسه در دوران جنگ تحميلي بيشترين خدمت را به دشمن بعثي ما رژيم صدام داشت كه ميراژهاي 300 و 400 مجهز به اشعه ليزر از جمله آنها بود، از سوي ديگر فرانسه در كمك به صدام براي دستيابي به سلاح‌هاي كشتار جمعي نقش جدي داشت. همچنين، محمد اسماعيل كوثري، نماينده تهران در مجلس نيز در واكنش به همين موضوع اظهار داشت: اين فرصت‌طلب‌ها از هر فرصتي براي بهره‌مندي شخصي و منافع ملي خود استفاده مي‌كنند اما دولتمردان ما انگار نسبت به اين مسائل بيگانه هستند.

فرصتي براي جبران گذشته

رييس‌جمهور كشورمان در تماس تلفني با رييس‌جمهور فرانسه گفت: طي ۱۰ سال گذشته فرصت‌هاي زيادي را دو كشور براي تعميق و توسعه روابط از دست داده‌اند و اكنون فرصت و زمان براي جبران گذشته فرا رسيده است.، حجت‌الاسلام حسن روحاني در گفت‌وگوي تلفني با فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه، به امكانات و توانمندي‌هاي گسترده ايران و فرانسه براي گسترش همكاري‌ها اشاره و اظهار كرد: طي ۱۰ سال گذشته فرصت‌هاي زيادي را دو كشور براي تعميق و توسعه روابط از دست داده‌اند و اكنون فرصت و زمان براي جبران گذشته فرا رسيده است. رييس‌جمهوري در ادامه با اشاره به توافق هسته‌اي، پايبندي طرفين به انجام تعهدات‌شان را اصلي‌ترين عامل موفقيت در تداوم روند اجرايي مذاكرات دانست و گفت: اعضاي گروه 1+5 ضروري است در خصوص اجرايي شدن گام‌هاي بعدي توافق هسته‌اي تلاش كنند. روحاني سپس با تبيين وضعيت خطرناك منطقه، به نقش ويرانگر گروه‌هاي تروريستي اشاره كرد و اظهارداشت: ايران خواهان همكاري و تلاش كشورهاي اروپايي و از جمله فرانسه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي در سوريه، عراق و يمن است. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: خواست اصلي ايران در منطقه، ايجاد و تقويت صلح و ثبات است و ما آماده همكاري با ديگر كشورها از جمله فرانسه در اين عرصه هستيم. روحاني همچنين به وضعيت غمبار مردم يمن اشاره كرد و افزود: حملات هوايي يك كشور همسايه به مردم يمن غير قابل قبول است و اميدوارم كشتار مردم يمن توسط فرانسه و اتحاديه اروپا محكوم شود.

فابيوس با هدف تحكيم روابط مي‌آيد

رييس‌جمهوري فرانسه نيز در اين گفت‌وگوي تلفني، با قدرداني از نقش رييس‌جمهور ايران در موفقيت مذاكرات هسته‌اي گفت: وزير خارجه فرانسه با هدف تحكيم روابط تهران - پاريس و تدوين نقشه راه تعميق روابط دوجانبه، راهي تهران مي‌شود. فرانسوا اولاند با تاكيد بر ضرورت تلاش همگاني براي اجراي عملي توافق هسته‌اي اظهارداشت: ما مي‌توانيم در زمينه انرژي، نفت و ناوگان هوايي، همكاري‌هاي خود را بيش از پيش توسعه دهيم. وي همچنين بر ضرورت تقويت ارتباط ميان مردم دو كشور تاكيد كرد و گفت: بايد در كنار تقويت همكاري‌هاي دانشگاهي دو كشور، زمينه رفت و آمد توريست‌هاي ايراني و فرانسوي نيز گسترش يابد چرا كه اين موضوع نقش عمده‌اي در توسعه همكاري‌هاي ايران و فرانسه خواهد داشت. رييس‌جمهوري فرانسه همچنين در اين گفت‌وگو تاكيد كرد كه كشورش آماده همكاري با ايران در زمينه مبارزه با تروريسم است. اولاند گفت: بايد براي سوريه و يمن به دنبال راه‌حل‌هاي سياسي باشيم و در زمينه عراق نيز براي مبارزه با تروريست‌ها و داعش همكاري كنيم.

پيشنهاد فرانسه براي تهيه نقشه راه همكاري

در همين حال معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور نيز از تاكيد فرانسوا اولاند براي همكاري با ايران در مسائل منطقه‌اي خبر داد. به گزارش ايلنا، حميد ابوطالبي با اشاره به گفت‌وگوي تلفني حسن روحاني و فرانسوا اولاند روساي جمهور ايران و فرانسه در صفحه توييتر خود نوشت: فرانسوا اولاند در اين مكامله تلفني خطاب به روحاني گفت نقش جنابعالي در اين مذاكرات ارزشمند و تعيين‌كننده بود، اين مذاكرات بسيار سخت و پيچيده بود. وي در ادامه آورده است: رييس‌جمهور فرانسه بر مراقبت از اجرايي و عملياتي شدن اين توافق تاكيد كرد و گفت در ساليان گذشته ايران و فرانسه نتوانستند به جايگاهي كه در خور همكاري دو كشور باشد دست پيدا كنند. معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور نوشت: در اين گفت‌وگوي تلفني فرانسوا اولاند بر وجود زمينه‌هاي فراوان همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي تاكيد كرد و اظهارداشت ايران و فرانسه بايد براي همكاري‌هاي همه‌جانبه خود نقشه راه طراحي كنند. ابوطالبي در پايان نوشت: رييس‌جمهور فرانسه گفت كه نسبت به همكاري با ايران در مسائل منطقه‌اي اتفاق نظر وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون