• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

فرانسه را بده بره... آلمان را بگو بيا

شهرام شهيدي

بعد از سنگ‌اندازي‌هاي مداوم و يكريز فابيوس، وزير خارجه فرانسه، در امر مذاكرات هسته‌اي نامبرده هوس كرده به تهران سفر كند كه البته اين سفر قبل از وقوع با مخالفت‌هايي هم در تهران روبه‌رو شده. از طرفي شنيديم ايران خودرو هم قصد كرده كم‌كم و پاورچين پاورچين فولكس واگن آلماني را جايگزين پژو فرانسه كند تا به رفيق نيمه راهش بفهماند در دوران پساتحريم بايد غاز بچراند و سماق بمكد. لذا گفتيم در تاريكخانه پيشنهاد بدهيم چه چيزهاي ديگري را عوض كنيم كه حسابي حال فابيوس و ‌دار و دسته‌اش گرفته شود.

آچار فرانسه: نوعي آچار با اندازه دهانه متغير است كه به مهره‌ها يا پيچ‌هاي شش‌گوش يا چهارگوش مي‌خورد. اين آچار داراي دو فك ثابت و متحرك است كه فك متحرك آن با چرخاندن يك پيچ، به فك ثابت نزديك و دور شده و در نتيجه قابليت تطبيق با مهره‌هاي مختلف را پيدا مي‌كند. اولا اينكه چرا اين فرانسوي‌ها خودشان به اين آچار مي‌گويند آچار انگليسي ؟ بعدش هم اينكه فك ثابت آچار فرانسه هم بايد با ضربه‌اي كاري و مشت بر دهان‌گونه متحرك شود. درغير اين صورت بايد نام آچار از فرانسه به آچار آلماني يا آچار روسي تغيير پيدا كند.

شيريني ناپلئوني: نام اين شيريني كه خوردنش يكي از سخت‌ترين امور دنياست بايد به شيريني واترلو تغيير پيدا كند كه هميشه يادآور شكست ناپلئون (و در واقع شكست فرانسه) در نبردها باشد تا فابيوس‌ها درس زندگي بگيرند.

نمره ناپلئوني: از اين پس اعلام شود نمره ناپلئوني 10 هم مردود حساب مي‌شود تا از اعتبار نمره ناپلئوني كاسته شود و ديگر كسي فخر نفروشد كه ناپلئوني قبول شدم.

خيابان فرانسه: اسم اين خيابان هم بهتر است به خيابان ژان والژان تغيير پيدا كند كه همه يادشان بيايد فرانسه با ژان والژان چه كرد.

رنو: اگر فولكس واگن قرار است جايگزين پژو شود كاش بالاغيرتا خودروهاي چيني جايگزين رنو نشود. سايپا هم همان تو آلمان بگردد برند معروف خودرو براي جايگزيني كم نيست.

اين كارها را كه انجام داديم يك مرسي هم به فابيوس بگوييم كه به زبان فرانسه به او بفهمانيم زحمات‌شان در اخلال در مذاكرات بي‌اجر نمانده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون