• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

خبر كوتاه

ابقاي رييس‌جمهور بروندي

كميسيون انتخابات بروندي اعلام كرد كه پي‌ير نكورونزيزا 41/69 درصد از آراي انتخابات را به دست آورد و توانست در دور اول انتخابات با اكثر آرا پيروز شود. نامزدي وي در انتخابات از سوي اپوزيسيون اين كشور اقدامي مغاير قانون اساسي توصيف شده بود و موجب شد ماه‌ها اعتراضات رقم بخورد و كودتايي نافرجام در اين كشور آفريقايي مركزي شكل بگيرد. در همين حال تعدادي از هشت نامزد كه در انتخابات شركت داشتند در اعتراض به بسته شدن اصلي‌ترين رسانه مستقل و توقف كمپين از رقابت كنار رفتند. گفتني است اعتراضات ضد نكورونزيزا با خشونت سركوب شده و از اواخر آوريل دست‌كم 100 كشته بر‌جاي مانده است. بسياري از عناصر مخالف از اين كشور گريخته و به بيش از 150 هزار شهروند عادي بروندي پيوسته‌اند كه از ترس اوج‌گيري دوباره خشونت‌ها از كشورشان رفته‌اند.

 

تظاهرات عليه عربستان

جمع كثيري از مردم يمن تظاهرات گسترده‌اي را در صنعا براي محكوميت مواضع منفي جامعه جهاني و سازمان ملل نسبت به تجاوز و محاصره ظالمانه ائتلاف سعودي عليه مردم يمن برگزار كردند. شركت‌كنندگان در اين تظاهرات اعلام كردند كه به نيروهاي يمني اختيار اتخاذ گزينه‌هاي استراتژيك آتي براي برخورد با تجاوزها را مي‌دهند. شركت‌كنندگان همچنن حملات عربستان با استفاده از سلاح‌هاي ممنوعه عليه يمن را محكوم كرده و بر لزوم تكميل بيانيه قانون اساسي و تشكيل دولت جهت پر كردن خلأ قانون اساسي تاكيد كردند و از سازمان ملل و شوراي امنيت خواستند تا به نقش خود براي مجازات آل سعود به خاطر جنايت‌ها عليه بشريت كه در حق مردم يمن مرتكب شده‌اند، عمل كنند.

 

احتمال پناهندگي صالح

منابع سياسي يمني در رياض فاش كردند كه روسيه به كشورهاي عضو ائتلاف عربي و نيز علي عبدالله صالح، رييس‌جمهوري پيشين يمن اعلام كرده آماده ميزباني از صالح و اعطاي حق پناهندگي سياسي به وي است و اين حق پناهندگي در چارچوب سازش سياسي جامعي است كه با هدف توقف جنگ يمن و برقراري جوي مناسب براي راه‌حل سياسي در اين كشور انجام شده است. اين منابع همچنين مي‌افزايند، روسيه ماه گذشته ميلادي ميزبان دو نماينده صالح از جمله ابوبكر قربي، معاون دبيركل امور روابط خارجه و عارف زوكا، دبيركل حزب صالح بود. در اين ديدار نمايندگان صالح از پوتين خواستند طرح سابق حزب صالح مبني‌بر خروج امن وي از كشور در مقابل توقف جنگ و پايان ائتلاف فعلي ميان نيروهاي وابسته به وي و انصارالله را در پيش بگيرد و به اين ترتيب بحران يمن متوقف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون