• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3302 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد

سلامت

نامه وزير بهداشت به رييس قوه قضاييه

بازداشت يك پزشك هنگام انجام وظيفه

اعتماد| فروغ رزمجويي، جراح عمومي بيمارستان ولي‌عصر نورآباد ممسني به اتهام توهين به مامور دولت در اورژانس بيمارستان دستگير و با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد.

ايلنا گزارش داد كه شامگاه يكشنبه بيماري به علت اصابت چاقو به قفسه سينه‌اش به بيمارستان ممسني منتقل مي‌شود.

با دكتر رزمجويي، جراح بيمارستان تماس گرفته مي‌شود و وي بلافاصله بر بالين بيمار حاضر شده و اقدامات درماني لازم را انجام مي‌دهد و پس از آن در ايستگاه پرستاري مشغول نوشتن پرونده بيمار بوده كه بازپرس پرونده وارد اورژانس مي‌شود و اظهار مي‌دارد بيمار بدحال است و جراح بايد بالاي سر بيمار باشد. پزشك معالج به وي اطمينان مي‌دهد كه اقدامات لازم براي اين بيمار انجام شده است. وقتي توضيحات اين پزشك بازپرس پرونده را قانع نمي‌كند، اين پزشك از بازپرس مي‌خواهد در امور درمان بيمار دخالت نكند. عدم اجراي دستور بازپرس توسط جراح باعث مي‌شود، وي فرمان بازداشت دكتر رزمجويي را صادر و تنها جراح اين شهرستان در مقابل ديدگان بيماران و پرسنل بيمارستان با دستبند به بازداشتگاه منتقل شود. به گفته منابع بيمارستاني وي تا 12 شب در بازداشت بوده و پس از آن به شرط مراجعه در روز بعد آزاد مي‌شود. مهر گزارش داد كه در پي اين اتفاق، وزير بهداشت در گفت‌وگوي تلفني با رييس قوه قضاييه خواهان برخورد جدي و پيگيري حقوقي با خاطيان اين اقدام شد و نامه‌اي را نيز در اين خصوص خطاب به رييس قوه قضاييه ارسال كرد. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي طي نامه‌اي ضمن تشكر از توجه رييس قوه قضاييه به حوزه سلامت، با ابراز تاسف از برخورد غير حرفه‌اي مقام قضايي كه با ادعاي اجراي قانون اقدام به دستگيري غيرقانوني پزشك جراح كرده بود، اين اقدام را خلاف قانون برشمرده و خواهان برخورد جدي قضايي با مامور خاطي شد. وي تاكيد كرد: «مامور خاطي براي اجراي انجام فرآيند بازپرسي از بيمار مصدوم وارد بيمارستان شده و حين انجام ارايه اقدامات درماني اورژانس توسط پزشك معالج به بيمار، ضمن ممانعت از ادامه انجام فعاليت پزشك در جهت مداواي بيمار، اقدام به دستگيري همكار خانم جراح عمومي كرده است. اين در حالي است كه پزشك جراح تنها براساس رسالت حرفه‌اي خود در برابر اقدام غيرحرفه‌اي و غيراخلاقي مامور مورد نظر مقاومت كرده بود و اينگونه مورد بي‌احترامي قرار گرفت. اين پزشك در شرايطي دستگير شده كه مركز درماني مورد اشاره وچندين بيمار بدحال ديگر به حضور پزشك بسيار نيازمند بودند، حال آنكه وي ناچار به ترك محل كار شده است. شرايط دستگيري پزشك با دستبند آثار بسيار بد و نامطلوبي در محيط بيمارستان و ديگر مراكز درماني كشور به جا گذاشته است.»

در پي وقوع اين اتفاق همچنين وزير بهداشت طي مكاتبه‌اي خواهان پيگيري قضايي و برخورد جدي با مامور خاطي و جلوگيري از تكرار چنين مواردي در جهت رفع نگراني از جامعه پزشكي و خدمت گيرندگان مراكز درماني شده است.

 

واكنش وزير بهداشت نسبت به جوسازي رسانه‌هاي منتقد حضور وزير امور خارجه فرانسه در تهران:

پرونده خون‌هاي آلوده يك پرونده قديمي است و نبايد سياسي شود

اعتماد|جوسازي برخي رسانه‌ها درباره سفر وزير امور خارجه فرانسه و ارتباط وي با پرونده واردات فرآورده‌هاي خوني آلوده در دهه 60 و متهم كردن لوران فابيوس به عنوان عامل ورود ايدز به ايران، وزير بهداشت را به واكنش واداشت. روز گذشته سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي سكوت در مقابل جوسازي اصولگرايان را شكست و با توضيحات خود، پرونده انتقادات غيركارشناسانه را مختومه كرد. وزير بهداشت در واكنش به سوالي درباره سفر وزير امور خارجه فرانسه به تهران و پيگيري پرونده غرامت براي فرآورده‌هاي آلوده خوني وارد شده به ايران گفت: «در اين مورد بنده نه ديپلمات هستم و نه از سياست سردرمي‌آورم. فقط مي‌توانم عنوان كنم در پي مذاكرات ايران، دستاوردي براي كشور ايجاد شده است. آقاي فابيوس هم يك شخصيت بين‌المللي است و برآمده از راي مردم كشورش حساب مي‌شود. البته ما يك دعواي حقوقي با فرانسه داريم كه به بيش از دو دهه گذشته برمي‌گردد و در مجامع بين‌المللي نيز شكاياتي صورت گرفته است. اگر ما در گذشته در اين مورد ضعيف عمل كرديم و نتوانستيم غرامت بگيريم حرفي جداست و امروز نبايد با آمدن اين وزيران اين پرونده، سياسي شود زيرا اگر اين روند ادامه يابد از فردا هر كس بخواهد از آلمان يا انگليس به ايران بيايد مجبوريم به‌دليل دخالت‌هاي آنان در دفاع مقدس يا حمله شوروي به افغانستان در مقابل آمدن چنين شخصيت‌هايي واكنش نشان دهيم. بنده به عنوان يك ايراني معتقدم با آمدن آقاي فابيوس نبايد دستگاه ديپلماسي را به چالش بكشيم و بايد در مسير آنچه مصلحت كشور، منويات رهبر معظم انقلاب، سه قوا و شوراي عالي امنيت ملي است، پيش رويم. اين پرونده، يك موضوع قديمي است و نبايد سياسي شود.» قاضي‌زاده هاشمي درباره سرنوشت دريافت غرامت از فرانسه درباره فرآورده‌هاي خوني آلوده گفت: «طبق وظيفه‌اي كه در قبال آسيب‌ديدگان اين پرونده داشتيم، بر اساس احكام قوه قضاييه سعي كرديم غرامت بيماران را پرداخت كنيم و هم‌اكنون نيز پرداخت مي‌كنيم ولي اگر بخواهيم اين موضوع را مانند سقوط هواپيماي ايران تشبيه كنيم، شايد در گذشته، دستگاه قضايي و وزارت بهداشت براي گرفتن غرامت خوب عمل نكردند ولي امروز ديگر نبايد اين پرونده را سياسي كنيم. زيرا شايد هم آن شركت واردكننده فرآورده‌هاي خوني زرنگي كرده است.»آنچه باعث جوسازي رسانه‌هاي اصولگرا درباره سفر فابيوس به ايران شد بايد صرفا به ناآگاهي رسانه‌ها درباره اخبار و اطلاعات مرتبط ربط داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون