• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

باج امريكا به اسراييل

ميثم سليماني/ جاسوسي و جاسوس‌بازي تنها قصه‌اي در فيلم‌هاي هاليودي نيست، بلكه جاسوسي باعث شد تا شوروي سابق به بمب اتم دست پيدا كند. در قرن بيستم و اوج جنگ سرد جاسوسي‌ها به صورت فردي انجام مي‌شد و كشورها افرادي را براي اينكار به صورت مستقل تربيت مي‌كردند تا بتوانند از دوستان و دشمنان خود اطلاعات كافي به دست بياورند. علاوه بر اين برخي سعي مي‌كردند روي افرادي كه در سازمان‌هاي كليدي مستعد دادن اطلاعات هستند كار كنند و از طريق آنها بتوانند داخل كشورهاي مختلف نفوذ پيدا كنند. جاناتان پولارد در اين دسته از جاسوس‌ها قرار مي‌گرفت. او كه به عنوان افسر اطلاعاتي نيروي دريايي امريكا خدمت مي‌كرد به اتهام جاسوسي براي اسراييل در سال 1985 جلوي ورودي سفارت اين رژيم دستگير شد و در دادگاه بدوي به اعدام محكوم شد و در نهايت حكم او به حبس ابد تقليل پيدا كرد تا سرانجام سرفرصت و در ميزچانه‌زني‌ها، حكم آزادي او صادر شود. سخنگوي وزارت خارجه امريكا تاييد كرده كه جاناتان پولارد بعد از حدود 30 سال حبس بيست و يكم نوامبر سال جاري ميلادي آزاد خواهد شد. خبر آزادي پولارد باعث خشنودي وكلايش شده كه سال‌ها براي آزادي وي تلاش‌هاي فراواني انجام داده بودند. البته پولارد به صورت مشروط آزاد خواهد شد. به گفته وكلايش او بايد به شكل قانوني به مدت پنج سال در امريكا به صورت مشروط زندگي و پس از آن مي‌تواند ايالات متحده را ترك كند. اما آنها معتقدند او مي‌تواند با حكم عفو باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده از كشور خارج شود و احتمالا به سرزمين‌هاي اشغالي نقل مكان كند. گفتني است رژيم اسراييل در سال 1995 به پولارد تابعيت اعطا كرد اما تاثيري در رسيدگي به پرونده پولارد نگذاشت و دوره محكوميت وي ادامه پيدا كرد. از طرفي رژيم اسراييل هيچگاه زير بار اتهام جاسوسي پولارد براي اين رژيم نرفت. با اين حال همواره در دوره‌هاي متناوب درخواست‌هايي مبني بر عفو پولارد را به امريكا ارسال مي‌كرد كه تا اين اواخر هيچگاه به نتيجه نرسيد. آخرين درخواست هفته گذشته توسط وزير دادگستري اسراييل مطرح شد. وي بار ديگر مدعي شده بود امريكا بايد پولارد را كه در دوران 30 سال حبس خود در زندان هيچ خطايي مرتكب نشده و خطري براي امريكا محسوب نمي‌شود عفو كند. در نهايت اين اتفاق روز گذشته رخ داد و ايالات متحده عفو پولارد را اعلام كرد.

پولارد چرا عفو شد

در خصوص آزادي جاناتان پولارد گمانه‌زني‌هاي فراواني صورت پذيرفته اما يكي از قوي‌ترين احتمالاتي كه در اين بين مطرح است باج ايالات‌متحده به رژيم اسراييل است. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل پس از توافق هسته‌اي ايران با گروه 1+5 آن را يك اشتباه تاريخي خواند و اين موضوع باعث چالش‌هاي فراواني در رابطه استراتژيك ميان امريكا و اسراييل شد. علاوه بر اين اختلافات به حدي رسيد كه جان كري وزير خارجه امريكا كه بايد در روزهاي آينده سفر دوره‌اي را به خاورميانه آغاز كند، برنامه سفر خود به سرزمين‌هاي اشغالي را لغو كرد. موضوعي كه باعث اعتراض نتانياهو نسبت به جان كري شد. اما در اين بين اغلب تحليلگران معتقدند كه اقدام ايالات متحده براي آزادي پولارد را بايد باجي به اسراييل براي رضايت اين رژيم پس از توافق وين دانست. موضوعي كه دو طرف آن را تكذيب مي‌كنند. اما وكلاي پولارد تاكيد دارند كه آزادي موكل آنها هيچ ارتباطي با توافق اتمي وين ندارد. آنها مي‌گويند كه پولارد پس از 30 سال حبس واجد شرايط عفو بوده است. پيش از اين نيز كاخ سفيد اعلام كرده بود كه سياست خارجي امريكا هيچ ارتباطي با تصميم‌گيري در مورد آينده پولارد ندارد. گفتني است سال ۲۰۱۴ ميلادي نيز شايعاتي مبني بر عفو جاناتان پولارد براي دادن امتياز به اسراييل در جريان مذاكرات صلح با فلسطينيان مطرح شده بود كه آن زمان از سوي دولت امريكا رد شد.

پولارد كيست؟

جاناتان پولارد در تاريخ 7 آگوست 1954 در ايالت تگزاس به دنيا آمد. او اكنون در آستانه 61سالگي قرار دارد. پولارد پس از بازداشت به اتهام جاسوسي 30 سال از عمر خود را در زندان ايلينوي و با امنيت بسيار بالا سپري كرد. او در خانواده‌اي يهودي به دنيا آمد. گفته مي‌شود وي پس از مطلع‌شدن از اينكه تعدادي از آشنايان خود را در اردوگاه‌هاي مرگ آلمان نازي از دست داده بسيار متاثر شد و از همين‌رو رفته‌رفته به دليل تبليغات پدر و مادر خود علاقه‌هايش نسبت به اسراييل و رژيم صهيونيستي افزايش پيدا كرد.

ورود به جاسوسي

پولارد در سال 1979 و پس از فارغ‌التحصيلي درخواست خود را براي استخدام در سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا از جمله سيا و سازمان اطلاعات نيروي دريايي ايالات متحده ارسال كرد و در نهايت جذب نيروي دريايي امريكا شد. كار او تمركز روي مسائل مربوط به شوروي بود. او در دوره خدمت خود به بخش‌هاي مختلفي منتقل شد و مطالعاتي را روي ژاپن و كشورهاي آفريقايي انجام داد. پولارد متهم است در قبال دريافت هزينه‌هاي كلان قبول مي‌كرد تا اطلاعات خود را به اسراييل بدهد. اسراييل ماهيانه 2500 دلار پول نقد به او مي‌داد. در اين بين پولارد از اسراييلي‌ها چند حلقه الماس و هزينه هتل و رستوران هم دريافت مي‌كرد. پولارد هر جمعه اطلاعات را به صورت چاپ شده در كيف قرار مي‌داد و به سفارت اسراييل مي‌برد. اما غافل از اينكه توسط دوربين‌هاي مدار بسته زيرنظر قرار دارد. او در نهايت روز 25ژانويه 1985 وقتي كه از در سفارت اسراييل در واشنگتن خارج مي‌شد توسط پليس دستگير شد و اين پاياني بود بر يكي از حساس‌ترين جاسوسي‌هايي كه دو طرف هم‌پيمان از يكديگر انجام مي‌دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون