• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

عدد نوشت

سهم وسايل سرمايشي از اوج مصرف برق

رييس انجمن مديريت مصرف انرژي ايران گفت: با توجه به اينكه 30 درصد اوج مصرف برق كشور مربوط به وسايل سرمايشي است، بايد راهكارهايي در زمينه كنترل و مديريت مصرف اين‌گونه وسايل اتخاذ شود. سعيد مهذب ترابي، با بيان اينكه فناوري وسائل سرمايشي نسبت به 40 سال گذشته در دنيا پيشرفت بسياري كرده است، اظهار كرد: در گذشته در مناطق گرمسير ايران مانند يزد و بندرعباس از وسايل سرمايشي همچون بادگير و پنكه‌هاي برقي استفاده مي‌شد. در حال حاضر كولر‌هاي گازي، برقي و چيلرها جايگزين وسايل سرمايشي سابق شده‌اند، اما مديريت مصرف در اين گونه وسايل وجود ندارد. وي با بيان اينكه اين ارتقاي فناوري در تمام دنيا اتفاق افتاده است، گفت: توسعه فناوري وسايل سرمايشي به ويژه در 15 سال اخير بسيار فراگير شده اما نبود فرهنگ استفاده و ازدياد وسايل غير استاندارد نگران كننده است.

 

سرمايه‌گذاري صنايع كوچك

مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان قزوين از ايجاد اشتغال صنعتي 42درصدي توسط صنايع كوچك در مقابل سرمايه‌گذاري 24 درصدي در اين حوزه خبر داد. عبدالقهار ناصحي با بيان اينكه صنايع كوچك حايز اهميت و نيازمند رسيدگي زياد است، اظهار كرد: با همين استدلال شوراي فرهنگي كشور پذيرفت كه يك روز را به نام صنايع كوچك اختصاص دهد. وي با اشاره به اهميت ويژه صنايع كوچك در دنيا ادامه داد: اهميت اين صنايع دلايل مختلفي دارد كه از جمله آن مي‌توان به آمار و ارقام حضور آنها در صنعت دنيا اشاره كرد. به گفته مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان قزوين متوسط تعداد واحد‌هاي صنعتي كوچك در سطح دنيا به بيش از 90 درصد كل واحد‌هاي صنعتي مي‌رسد و در اروپا نيز از مجموع 16 ميليون واحد توليدي تنها يك درصد آن صنايع بزرگ است.

 

حجم مبادلات اقتصادي ايران و قطر

سفير قطر در ايران به برنامه‌ريزي براي افزايش مناسبات حمل و نقل هوايي ايران و قطر اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادي ايران و قطر سالانه ۵۰۰‌ميليارد دلار است كه هدفگذاري كرد‌ه‌ايم اين رقم افزايش يابد. سطح روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دو كشور ايران و قطر مطلوب است و كشور قطر همواره تلاش مي‌كند تعاملات اقتصادي مناسبي با ايران داشته باشد. اين را «علي بن حمد بن علي السليطي» سفير قطر در ايران مي‌گويد و معتقد است دولت ايران با قطر از گذشته روابط مناسبي با يكديگر داشتند و اين روابط در حال ارتقا است. وي كه در حاشيه مراسم توسعه پروازهاي هواپيمايي ملي قطر بين ايران و قطر سخن مي‌گفت، افزود: زيربناي روابط تجاري، اقتصادي و حمل و نقلي دو كشور قديمي و محكم است؛ براي گسترش همكاري‌هاي حمل و نقل هوايي موجود بين دو طرف لازم است تعاملات نسبت به قبل بيشتر توسعه يابد و پايدارتر شود كه در اين راستا برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

 

پيشرفت ميدان نفتي مشترك آزادگان

با وجود آنكه ميدان نفتي آزادگان شمالي با پيشرفت ۹۴ درصدي آماده توليد است، منابع رسمي در ۳ ماه گذشته پيشرفت توسعه اين ميدان را صفر درصد اعلام كرده‌اند. ميدان نفتي آزادگان كه در زمره ميادين نفتي غرب رودخانه كارون دسته‌بندي مي‌شود، بزرگ‌ترين اميد ايران براي افزايش ظرفيت توليد نفت خام در آينده نزديك به حساب مي‌آيد. اين ميدان مشترك، براي توسعه به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شده است و تا كنون براي توسعه آنها قراردادهاي متعددي از ژاپني‌ها و چيني‌ها تا پيمانكاران داخلي منعقد شده است. در حال حاضر بخش شمالي ميدان آزادگان را چيني‌ها توسعه مي‌دهند و بخش جنوبي ميدان آزادگان بدون قرارداد مشخصي براي توسعه به شركت متن سپرده شده است. چيني‌ها در آزادگان جنوبي هم صاحب قرارداد بودند كه به دستور وزير نفت سال گذشته به طور رسمي از اين ميدان كنار گذاشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون