• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5742 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت

در فاصله دو روز تا تفكيك سرخابي‌ها

رييس‌جمهور، واگذاري پرسپوليس به بانك را وتو كرد؟

در حالي كه قرار است روز دوشنبه اين هفته سوم ارديبهشت واگذاري سهام سرخابي‌ها به ايستگاه پاياني برسد، اظهارات رييس‌جمهور به عنوان رييس دولت در روز پنجشنبه سوالات زيادي به وجود آورد. در روزهاي گذشته كه بحث ورود بانك‌ها به خريد سهام پرسپوليس مطرح شد بسياري از كارشناسان با انتقاد از رويه در پيش گرفته شده اظهار داشتند كه در مسير واگذاري سهام سرخ‌ها به بانك‌ها ايراد قانوني وجود دارد و بانك‌ها طبق قانون و فرمايش رهبري حق بنگاه‌داري ندارند. با اين وجود هيچ كدام از مقامات دولت و وزارت ورزش در اين رابطه اظهارنظر نكرده و حتي گفتند بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار براي دور زدن اين منع قانوني كمك كرده‌اند. مدافعان اين واگذاري معتقدند باتوجه به اتمام فرصت سرخابي‌ها براي تفكيك مالكيت جهت اخذ مجوز حرفه‌اي بايد به هر شكلي شده تا قبل 5 ارديبهشت واگذاري يكي از دو تيم صورت بگيرد. 
اما رييس‌جمهور روز پنجشنبه در سفر استاني به سمنان ضمن انتقاد از رويه بانك‌ها با صراحت اعلام كرد «بانك‌ها حق بنگاه‌داري ندارند.» ابراهيم رييسي در شرايطي اين بحث را مطرح كرد كه مدت‌هاي طولاني در اين مورد هيچ اظهارنظري نكرده بود و بنابراين صحبت‌هاي او درست دو روز قبل از واگذاري نهايي پرسپوليس به كنسرسيومي شامل چهار بانك كه جنجال‌هاي زيادي به وجود آورده دوباره ابهام برانگيز شده است. 
رييس‌جمهور در اين رابطه گفت: «به تبعيت از فرمان رهبر معظم انقلاب بانك‌ها حق بنگاه‌داري ندارند؛ واحد‌هاي توليدي بايد به بخش خصوصي و فعالان اقتصادي واگذار شوند.» البته رييس‌جمهور اين جمله را در ادامه اظهاراتش پيرامون شركت‌هاي توليدي و صنعتي انجام داد اما اين سوال به وجود مي‌آيد كه آيا يك باشگاه فوتبال را نمي‌توان يك واحد توليدي اقتصادي در نظر گرفت؟ دقيقا همان‌طور كه كشورهاي پيشرفته و صاحب فوتبال به بحث باشگاه‌داري نگاه مي‌كنند و همه جا گفته مي‌شود فوتبال يك صنعت است،  همين ابهامات و سوال‌ها باعث بروز نگراني بين اهالي فوتبال در مورد واگذاري سهام پرسپوليس به چهار بانك شده است. اينكه اگر نگاه دولت بر اين است كه بانك‌ها در حوزه‌ بنگاه‌داري ورود نكنند پس چرا مي‌خواهند پرسپوليس را به بانك واگذار كنند و اگر چنين اتفاقي رخ داد تبعات غير قابل پيش‌بيني آن بر‌عهده چه كسي است؟ اگر هم مجموعه دولت به اين نتيجه رسيدند كه بانك‌ها مي‌توانند بنگاه‌داري كنند يا لااقل در اين زمينه خاص قرار است مجوزي صادر شود چرا در فاصله دو روز تا واگذاري رييس‌جمهور بانك‌ها را به صورت كلي منع مي‌كند؟ آيا تصميم‌گيران متوجه هستند استقلال و پرسپوليس با احساسات ميليون‌ها ميليون هوادار درگير است؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون