• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5745 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت

ميلياردها متر مكعب آب بارندگي اسفند و فروردين به دريا ريخت

سيستان و بلوچستان هنوز تشنه است

گروه اجتماعي

با گذشت كمتر از دو ماه از وقوع سيل در جنوب استان سيستان و بلوچستان، هفته قبل سازمان هواشناسي با صدور پررنگ‌ترين هشدار براي جنوب اين استان نسبت به وقوع دوباره سيل هشدار داد كه به دنبال اين هشدار هم بارش‌هاي سيل‌آسا در جنوب استان، باز هم منجر به جاري شدن سيلاب شد اما اخباري كه طي روزهاي گذشته درباره خسارات جديد سيلاب در 6 شهر جنوب استان منتشر شده، نشان مي‌دهد كه در اين بازه دو‌ماهه هيچ اقدام پيشگيرانه‌اي انجام نشده است . 

در سيل اسفند 1402  چه بر سر سيستان و بلوچستان آمد ؟ 

بعد از بارش‌هاي سيل‌آسا در هفته اول اسفند، اعلام شد كه بيش از 59 هزار نفر از جمعيت جنوب استان و ساكن در 1947 روستا و 16 شهرستان، از سيلاب آسيب ديده‌اند كه طبق اعلام رييس سازمان مديريت بحران كشور، بيشترين روستاهاي خسارت ديده در شهرستان‌هاي چابهار (480 روستا) و شهرستان نيك شهر (۳۳۰ روستا) بودند .
خسارات اوليه به تاسيسات آب و برق و مخابرات و جاده‌ها و خانه‌هاي مسكوني در ايرانشهر و كنارك و دشتياري و قصرقند و چابهار و نيك شهر 22 هزار ميليارد ريال برآورد شده بود، ميزان خسارت وارده به راه‌هاي مواصلاتي جنوب استان حدود 1700 ميليارد تومان تخمين زده مي‌شد علاوه بر اينكه اخباري از انسداد راه دسترسي و آبگرفتگي محورهاي 178 روستا و زمان‌بري 10 روزه براي ترميم و بازگشايي حدود 2 هزار كيلومتر راه‌هاي آسيب ديده و ريزش بيش از ۲۰۰ دستگاه پل و آب نما و محورهاي در حاشيه كوهستان و تراشه‌هاي سنگي در ايرانشهر، كنارك، دشتياري، قصرقند، چابهار و نيك‌شهر منتشر شد . در حالي كه دولت تلاش مي‌كرد بر كمبودهايي كه منجر به اعتراضات مردمي شده، سرپوش بگذارد و با ارايه گزارش‌هاي آماري از ميزان كمك‌هاي امدادي، نشان دهد كه وضعيت مردم سيلزده، بد نيست و مشكلات در حال حل است، مردم در فضاي مجازي تصاوير خانه‌هاي آب‌گرفته سيلزده‌ها و واقعيت آنچه بر جنوب سيستان و بلوچستان مي‌گذشت را منتشر كردند . در اين ميان، برخي مديران مياني از كمبودهايي كه كمك‌رساني به مردم سيل‌زده را دشوار و در مواردي، غير ممكن مي‌كند، انتقاد كردند چنان‌كه فرماندار شهرستان نيك‌شهر گفت: « ساخت پل روي رودخانه‌ها و تكميل جاده نيك‌شهر ضروري است در حالي كه حتي جاده‌هاي روستايي از ابنيه فني و آبنما محروم هستند و با كمترين بارندگي مسير آنها بسته مي‌شود و هيچ راهي به جز امداد هوايي براي امدادرساني و انتقال بيماران وجود ندارد. » 
رييس اداره راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نيك‌شهر هم گفت: « با كمبود شديد ماشين‌آلات مواجهيم . هم‌اينك در بيش از ۳۰ روستاي منطقه، به دليل نوع خاك و لغزندگي مسير خاكي، تردد ماشين‌آلات سنگين و حتي لودر سخت است و مردم هم مشكلات زيادي براي رفت و آمد دارند . » 
تخمين اوليه از خسارت 12 هزار ميليارد ريالي به بخش كشاورزي شهرستان‌هاي زرآباد، دشتياري، چابهار، قصرقند، نيكشهر، كنارك، راسك، فنوج، سرباز، سيب و سوران و مهرستان حكايت داشت آن هم در حالي كه معاش مردم اين منطقه به كشت و زرع وابسته است . مسوولان استاني هم اعلام كردند كه جاري شدن سيلاب، شبكه آبرساني ۲۵۲ روستاي جنوب استان را تخريب كرده است. تخريب شبكه آبرساني در حالي بود كه مهم‌ترين مشكل جنوب سيستان و بلوچستان، تامين آب شرب بوده و اين منطقه، سال‌هاست كه با تبعات خشكسالي و سوءمديريت در دريافت حقابه هيرمند از افغانستان مواجه است اما در حالي كه ميزان بارش در سيل اسفند‌ماه، بيش از ميانگين برآورد شده بود، هيچ تدبير موثري براي ذخيره اين‌بارش و جبران كم آبي منطقه صورت نگرفت و به همين سبب بود كه نمايندگان مجلس زبان به انتقاد از مسوولان استاني گشودند و به سوءمديريت‌هايي كه وضعيت اين استان محروم را در زمان وقوع حوادثي مثل سيل، بدتر از گذشته خواهد كرد اعتراض كردند . يكي از منتقدان، رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس بود كه در جلسه مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان، از بي‌تدبيري براي جلوگيري از هدررفت حدود 2 ميليارد متر مكعب آب حاصل از بارش‌ها و سرريز اين حجم وسيع آب به دريا آن هم در استان هميشه تشنه سيستان و بلوچستان انتقاد كرد . 
در همين جلسه كه چند روز بعد از سيل اسفند‌ماه برگزار شد، استاندار سيستان و بلوچستان با قاطعيت گفت كه: « هيچ مشكلي در حوزه اعتبارات وجود ندارد و به همه دستگاه‌ها تاكيد كرديم هيچ مشكلي وجود نداشته باشد. » و تاكيد كرد كه « با توجه به اينكه اين مناطق مستعد سيلاب است بايد به گونه‌اي مديريت كنيم كه در سنوات آتي نيز دچار مشكل نشويم. » 
استاندار سيستان و بلوچستان زماني اين وعده‌ها را داد كه از بارش سيل‌آساي پاييز و خسارت 5 هزار ميليارد توماني وقوع سيل در جنوب استان فقط 4 ماه مي‌گذشت . 
بعد از سيل اسفند‌ماه در جنوب سيستان و بلوچستان، فعالان اجتماعي و موسسات خيريه به كمك مردم سيلزده شتافتند و بنياد هاسب (بنياد همدلان آينده‌نگر سيستان و بلوچستان) در بيانيه‌اي به دنبال حضور اعضاي اين انجمن خيريه در منطقه سيلزده، در شرح مشكلاتي كه باعث خسارات متعدد براي مردم منطقه شده اعلام كرد: « سيل نيمه دوم اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهرستان‌هاي سواحل و پسكرانه‌هاي مكران، سومين سيل گسترده‌اي است كه در ۴ سال گذشته در اين منطقه جاري شده است. اين سيل، خسارات و آسيب‌هاي زيادي را به ويژه در شهرستان‌هاي دشتياري، قصرقند و زرآباد، وارد كرده است. بارش‌هاي شديد در اين سواحل به علت كمبود پوشش گياهي و جنس خاك، نقصان سيل‌بندها و زيرساخت‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري و از همه مهم‌تر عدم اتخاذ تدابير اساسي و پيش‌بيني‌هاي به موقع، تبديل به سيل شده و اين نعمت خدادادي بدل به نقمت مي‌شود زيرا موجب هدررفت صدها ميليون متر‌مكعب آب شيرين و اتلاف حجم زيادي از خاك ارزشمند بر سر راه خود و ايجاد پديده فرسايش خندقي خاك (با نام محلي گرگروك) گرديده است. سيل اخير خسارات زيادي به زيربناهاي منطقه اعم از راه‌ها، پل‌ها و آب نماهاي جاده‌ها، خانه‌هاي مردم، مدارس، مراكز و خانه‌هاي بهداشت، مزارع و محصولات كشاورزي وارد كرده و در اكثر شهرها و روستاهاي سيل‌زده، كيفيت آب شرب مردم و بهداشت محيط را به مخاطره انداخته است. كدورت و آلودگي آب شرب، به خطر افتادن بهداشت و نشر بيماري‌هاي واگيردار از پيامدهاي نگران كننده سيل در اين منطقه گرمسيري است. » 
در بخش ديگري از اين بيانيه اعلام شده بود: « نظر به اقليم سواحل مكران و سابقه بارش باران‌هاي شديدي كه تبديل به سيل مي‌شود، لازم است تدابير و تمهيدات لازم و پيشگيرانه در طول اين سواحل و حتي شهرستان‌هاي پسكرانه آن اتخاذ شود. هرچند سدهاي پيشين، شكلك، زيردان و كهير در سواحل مكران، ظرفيت ذخيره بالغ بر ۷۷۰ ميليون مترمكعب از روان‌آب‌هاي اين منطقه را فراهم آورده اما جا دارد دستگاه تخصصي يعني وزارت نيرو و آب منطقه‌اي استان، با بهره‌گيري از مطالعات انجام شده و دانش بومي جامعه محلي، در احداث و گسترش سازه‌هاي ذخيره آب و كنترل و پخش سيلاب (به زبان محلي دگار و هوتك) و احداث تعداد بيشتري از گودال‌هاي طبيعي و دست‌ساز ذخيره آب (به زبان محلي هوتك) نسبت به هدايت سيلاب‌ها و نگهداري آب شيرين در روستاها و حاشيه رودخانه‌ها با همكاري مردم، از هم اكنون اقدام كند. مديريت سدهاي منطقه و تكميل مستحدثات پايين‌دست سد، لايروبي رودخانه‌ها و رهاسازي به موقع آب با استفاده از دانش هواشناسي و تجارب ساكنان، از وزارت نيرو مورد انتظار است. به ويژه اينكه رهاسازي آب سدها در آستانه بارش‌هاي شديد يا همزمان با آن موجب تشديد خسارات و آسيب‌هاي بيشتر مي‌گردد. از خسارات عمده سيلاب در منطقه علاوه بر هدررفت حجم زياد آب و خاك، ايجاد گرگروك‌ها يا خندق‌هاي فرساينده خاك است كه زمين‌هاي حاصلخيز را تخريب، راه‌هاي مواصلاتي را مسدود و روستاها را غير‌قابل سكونت مي‌سازند.براي جلوگيري از خسارات سيل و تخريب خاك، بايد ضمن لايروبي رودخانه‌ها و مسيل‌ها توسط وزارت نيرو، وزارت جهاد كشاورزي نسبت به انجام طرح‌هاي آبخيزداري در بالادست و تقويت پوشش گياهي، با هدايت و آموزش مردم محلي، براي ترميم گرگروك‌ها در منطقه، برنامه عملياتي هم در بعد ترميم هم در بعد پيشگيري داشته باشد. »
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده بود: « از معضلات اين منطقه، تامين آب شرب بهداشتي، چه حين سيل و چه حتي قبل و بعد از آن است. در سيل اسفند ۱۴۰۲، درجه كدورت آب شرب شبكه‌هاي آبرساني، به ميزاني رسيد كه كاملا غير قابل شرب بوده، حتي براي مصارف بهداشتي نيز مناسب نبوده است. از شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور انتظار مي‌رود در اسرع وقت، نسبت به تكميل دو تصفيه خانه پيرسهراب در شهرستان دشتياري و تصفيه‌خانه چابهار كه سال‌هاست نيمه كاره مانده، اقدام عاجل نمايد. با توجه به گرماي بالاي منطقه، تجميع آب راكد در محيط شهرها و روستاهاي سيل‌زده، تخريب سبتيك‌ها و تداخل آن با آب‌هاي سطحي و در مواردي با آب انبارهاي مختص شرب، اتلاف دام‌ها و پراكندگي لاشه آنها در محيط زندگي مردم، وجود پشه‌هاي آئداس و مالاريا، پراكنده شدن مارهاي سمي و عقرب و رتيل در اثر سيل، خطر شيوع انواع بيماري‌هاي واگيردار مثل وبا، مالاريا، تب‌دانگي و... وجود دارد. از وزارت بهداشت انتظار مي‌رود اقدامات پيشگيرانه در اين امر مهم را تسريع كنند. هرچند راه‌هاي ارتباطي بين شهرها و روستاهاي منطقه معمولا نامناسب است، اما سيل اخير با خسارات خود اين معضل را مضاعف ساخته است. تخريب پل‌ها، آب‌نماها و آب‌بردگي جاده‌ها، بسياري از راه‌هاي مواصلاتي شهرها و روستاهاي منطقه را مسدود يا صعب‌العبور ساخته است. از معاونت راهداري وزارت نيرو كه در سيل اخير در منطقه مستقر شده بود، انتظار مي‌رود نسبت به ترميم و بازگشايي راه‌ها و پل‌ها اقدام عاجل نمايد. » 

باز هم ويراني و تخريب و خسارت 
هفته گذشته، همانطور كه سازمان هواشناسي با بالاترين سطح هشدار پيش‌بيني كرده بود، به دنبال بارش سيل‌آسا در استان سيستان و بلوچستان در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه (28 و 29 فروردين) در نقاط مختلف جنوب استان سيل جاري شد كه خسارات اضافه‌اي بر زندگي و معاش مردم اين استان وارد كرد . 
مديركل مديريت بحران سيستان و بلوچستان از جاري شدن سيلاب در ۳۰۰ روستاي جنوب استان و قطع ارتباط مخابراتي ۶۰ روستاي شهرستان‌هاي زرآباد، كنارك و چابهار خبر داد و مديركل بنياد مسكن سيستان و بلوچستان گفت كه 2150 واحد مسكوني بر اثر جاري شدن سيلاب آسيب ديده‌اند كه از اين تعداد، 1500 واحد مسكوني روستايي نيازمند تعميرند اما ۵۰۰ واحد مسكوني روستايي و ۱۵۰ واحد مسكوني شهري كاملا تخريب شدند و بايد از نو ساخته شوند . يكي از مسوولان شهرستان چابهار هم اعلام كرد كه علاوه بر خسارات سنگين در بخش‌هاي راه، كشاورزي و زيرساخت‌هاي شهري و روستايي اين منطقه، بارندگي شديد، مسير روستايي چابهار به تعدادي از روستاهاي همجوار را مسدود كرده و خانه و اراضي كشاورزي ساكنان ۲۱ روستاي چابهار با سيلاب و گرگروك (فرسايش خندقي خاك) محاصره شده است . 
به گفته مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور، در اين نوبت جديد از جاري شدن سيلاب، تاسيسات آب ۲۸۹ روستا و ۶ شهر استان آسيب ديد در حالي كه به دليل آسيب وارد شده به راه‌هاي استان و طغيان رودخانه‌ها، تا سه روز بعد از وقوع سيل، احياي شبكه آبرساني بيش از 140 روستا ممكن نبود . 
روز 30 فروردين در يك برآورد اوليه اعلام شد كه در سيل اخير، علاوه بر خسارات بخش كشاورزي، با انسداد بيش از 270 محور روستايي، اصلي و فرعي، قطع برق 345 روستا به دليل تخريب شبكه و تخريب شبكه آبرساني، بيش از 18 هزار ميليارد ريال خسارت ايجاد شده كه در ارزيابي دقيق‌تر اين رقم حتما افزايش خواهد يافت .
خسارات جديد بعد از وقوع سيل در روزهاي پاياني فروردين‌ماه در حالي بود كه مسوولان استاني روز 27 فروردين اعلام كرده بودند: « با اعلام استانداري، استان در وضعيت اضطراري و آماده باش صددرصد قرار گرفته و تمام دستگاه‌هاي امدادي و خدمات‌رسان براي كاهش ميزان خسارات احتمالي آماده شده‌اند و سدهاي جنوب استان به اندازه كافي تخليه شده تا ظرفيت پذيرش بارندگي جديد را طي اين مدت داشته باشد. با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسي و احتمال وقوع سيل در برخي مسيرهاي ارتباطي جنوب سيستان و بلوچستان، تمام تيم‌هاي راهداري در حالت آماده‌باش كامل قرار دارند و تجهيزات راهداري به‌طور كامل آماده به‌كارگيري شده و ۱۲۴ نيروي راهدار با ماشين‌آلات سنگين در راه‌هاي شمال سيستان و بلوچستان و در مسيرهاي شهرستان‌هاي خاش، سراوان، گلشن، سيب و سوران و مهرستان مستقر شده‌اند . » 
با وجود اين اخبار اما در اين نوبت از جاري شدن سيل، باز هم شهرستان نيك شهر متحمل خسارات زيادي شد چنان‌كه فرماندار نيكشهر اعلام كرد: « بارش سنگين باران موجب مسدود شدن راه ۱۵۴ روستاي اين شهرستان شده.  هم اينك پس از گذشت چند روز ماشين‌آلات راهسازي و راهداري براي بازگشايي راه‌هاي نيكشهر وجود ندارد و نياز است مسوولان استاني و كشوري به كمك مردم روستايي بشتابند. هم اكنون برق ۱۲ روستاي اين شهرستان قطع است.متاسفانه راه مسدود است و محور باز نيست و امكان بررسي و بازديد خط در حال حاضر ممكن نيست و نيروهاي برق منتظر باز شدن راه هستند تا خاموشي را برطرف و روستاها را برقدار كنند.» 
فرماندار نيك شهر كه با خبرگزاري ايسنا صحبت مي‌كرد، از آبگرفتگي خانه‌هاي مردم و تخريب سازه‌هاي خشت و گلي در سيلاب اخير خبر داده بود و در همين صحبت‌ها، اشاراتي داشت كه نشان مي‌داد برخلاف ادعاي مسوولان استان، طي دو ماه اخير براي جلوگيري از خسارت جديد اقدامات پيشگيرانه‌اي صورت نگرفته است: « همچنان پس از گذشت چند روز از وقوع سيلاب راه دسترسي بيش از ۱۰۰ روستا در نيكشهر كاملا مسدود است و مردم براي تامين مايحتاج زندگي يا انتقال بيماران با مشكل جدي مواجه هستند. سيلاب در چندين نقطه از شهرستان به خطوط مخابراتي و خطوط انتقال برق آسيب وارد كرد كه در حال حاضر بيش از 20 بخش‌ و روستاي اين منطقه در خاموشي كامل هستند و به دليل قطع شبكه مخابراتي امكان اطلاع‌رساني ندارند . به دليل حجم بالاي خسارت‌ها در حوزه راه، برق و مخابرات، امدادرساني به روستاها با مشكل مواجه شده و امدادرساني در كانون‌هاي بحراني با بالگرد امكان‌پذير است كه لازم است مسوولان بالگرد اعزام كنند . علاوه بر ضرورت جبران خسارت سيل براي آسيب‌ديدگان ساكن در اين منطقه، براي جلوگيري از مسدود شدن راه‌ها در زمان بارندگي و خسارات جديد بايد در تمام محورهاي روستايي و فرعي بيش از 500 دستگاه پل جديد و ابنيه فني و آبنما ساخته شود، بيش از 2 هزار كيلومتر راه خاكي آسفالت و استاندارد‌سازي شود، جاده ترانزيتي در معابر مواصلاتي محدوده نيك‌شهر بايد ايمن‌سازي شود تا رانندگان عبوري از ريزش كوه و خسارات جاني در امان باشند و با توجه به اينكه سيلاب به يك تهديد جدي براي بيش از 30 روستاي اين منطقه تبديل شده، سيل بند تخريب شده 10 روستاي اين منطقه بايد هرچه سريع‌تر از نو ساخته شود وگرنه با تشديد بارش‌ها يا سامانه جديد وضعيت اين مناطق بحراني خواهد شد. » 
انسداد راه‌ها بر اثر جاري شدن سيلاب، بلاي جان بناهاي و محوطه‌هاي باستاني منطقه سيل‌زده هم شد چنان‌كه روز يك‌شنبه، مجتبي سعادتيان؛ معاون ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان به خبرگزاري ايلنا گفت: « حجم سيلاب آنقدر زياد است كه مسيرها هنوز براي اعزام يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان و كارشناسان ميراث فرهنگي و برآورد خسارات وارد شده به بناها و محوطه‌هاي تاريخي اين منطقه باز نشده و نمي‌توانيم آمار دقيقي از اتفاقات رخ داده براي آثار تاريخي جنوب سيستان و بلوچستان داشته باشيم احتمال مي‌دهيم به دليل آنكه سنگ نگاره‌هاي تاريخي در مناطق صخره‌اي واقع شده‌اند، خسارت كمتري به آنها وارد شده باشد اما تمام بناها از جمله قلعه بمپور كه منتسب به دوره ساساني است و تپه‌ها و قلعه‌ها در معرض تخريب ناشي از سيلاب قرار دارند چون اغلب بناها و قلعه‌هاي تاريخي استان از خشت و گل ساخته شده‌اند كه در برابر آسيب‌هاي ناشي از سيلاب و ناپايداري‌هاي جوي به‌شدت آسيب پذيرند. »

يك ريال خسارت 
به روستاهاي سيلزده چابهار نداده‌اند 
يكي از ساكنان روستاي « وشنام دري » در 20 كيلومتري بندر چابهار در گفت‌وگو با « اعتماد » در توضيح مشكلاتي كه براي اهالي اين روستا و روستاهاي اطراف بعد از وقوع سيل و بارش‌هاي اخير ايجاد شده مي‌گويد: « سيل اسفند‌ماه به زمين‌هاي كشاورزي منطقه آسيب زيادي زد ولي خانه‌ها خسارت كمتري ديد چون مردم روستا با نگراني از ورود سيلاب به خانه‌هاي‌شان، به محض شروع بارندگي، بندهاي كشاورزي (گودال‌هاي ذخيره آب باران براي كشاورزي ديم) را باز كردند تا آب به جاي سرريز شدن به خانه‌ها به سمت دريا برود . اگر مردم اين بندها را باز نمي‌كردند حتما شاهد خرابي گسترده در روستا بوديم .» 
اين فعال اجتماعي مي‌گويد آب بندهاي كشاورزي در حالي به ناچار به دريا سرازير شد كه روستاي وشنام دري مثل تمام روستاهاي چابهار، محروم از آب شرب است در حالي كه كنار شهري است كه آوازه‌اش در كل كشورهاي منطقه پيچيده و بندرچابهار، يك گذرگاه بسيار مهم براي تجارت خارجي كشورهاي منطقه است. اين فعال اجتماعي مي‌گويد بعد از سيل اسفند‌ماه، دولت تنها اقدامي كه انجام داد اين بود كه فرم‌هاي اعلام خسارت به شوراها و دهياري‌ها فرستاد تا مردم اعلام خسارت كنند اما تا امروز كه فروردين به پايان رسيده و سيل دوم هم خسارت جديدي به كشاورزي مردم وارد كرده، هيچ رقمي از خسارت‌هاي سيل اسفند به مردم پرداخت نشده است.  اين ساكن روستاي وشنام دري به « اعتماد » مي‌گويد كه كشاورزان براي ايجاد بندهاي كشاورزي بايد با هزينه شخصي تراكتور اجاره كنند كه هزينه اجاره هر تراكتور بابت هر ساعت شخم زدن و حفر بند، 500 هزار تومان است و ايجاد هر بند هم حدود دو روز زمان مي‌برد . به گفته اين ساكن روستاي وشنام دري، تنها منبع امرار معاش 90 درصد مردم اين روستا و روستاهاي اطراف، كشاورزي و كشت محصولاتي مثل ذرت و ماش است اما تاكيد مي‌كند كه جوانان روستا ديگر حاضر به كشاورزي نيستند و سه ماه از سال و خارج از فصل صيد، براي كارگري به شهرهاي دور و نزديك مي‌روند و در فصل صيد (بهار، پاييز و زمستان) سراغ لنج‌داران بندر چابهار مي‌روند تا به عنوان « جاشو» راهي آب‌هاي آزاد شوند اما صاحب لنج فقط به شرط صيد، به كارگرانش مزد مي‌دهد و در غير اين‌صورت، كارگر بايد از جيب خودش پول خوراك و خدمات آن سه‌ماه را به ناخدا بپردازد. اين فعال اجتماعي روستاي وشنام دري، مي‌گويد كه برادر و پسردايي‌اش، هفته قبل و بعد از سه ماه جاشويي براي ناخدا، به روستا برگشته‌اند در حالي كه لنج در اين سه ماهي كه در آب‌هاي آزاد سرگردان بوده، فقط 20 تن ماهي صيد كرده كه اين حجم صيد آن هم براي سه ماه، معادل هيچ است و به همين دليل هم ناخدا به هر كارگر بابت اين سه ماه كمتر از 15 ميليون تومان مزد داده است . اين فعال اجتماعي مي‌گويد كه حالا فقط سالمندان روستا مشغول كشاورزي هستند اما آنها هم با سيل اسفند و فروردين متضرر شده‌اند چون دولت نه تنها خسارت تخريب بندها را پرداخت نكرده و حتي براي ايجاد چاه‌نيمه‌اي كه محل ذخيره آب باران باشد، اقدامي نمي‌كند، حتي يك دستگاه تراكتور براي كمك به مردم به منطقه نفرستاده و مردمي كه بابت سيل، خسارت ديده‌اند حالا بايد از جيب خودشان براي اجاره تراكتور هزينه كنند. سوءمديريت در استفاده بهينه از آب بارندگي اسفند و فروردين در سيستان و بلوچستان البته مورد انتقاد اغلب كارشناسان قرار گرفت، به خصوص كه طبق اعلام سازمان هواشناسي شدت بارش‌ها در اسفند و فروردين در حدي بود كه بيش از يك تا سه برابر ميانگين بارش سالانه در جنوب سيستان و بلوچستان ثبت شد. ساكن روستاي وشنام دري در توضيح بخش ديگري از مشكلاتي كه بعد از سيل اسفند و فروردين براي مردم اين منطقه ايجاد شده، به قطع برق و سيستم‌هاي مخابراتي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: « در طول هفته فقط يك روز اينترنت داريم . آنتن دهي تلفن همراه، در تمام ساعات روز مختل است و هيچ راهي براي اطلاع‌رساني نداريم . با اختلال اينترنت، برگزاري كلاس‌هاي درس آنلاين دچار مشكل شده و كسب و كار مردم هم به خطر افتاده چون با قطع اينترنت، دستگاه كارتخوان مغازه‌ها هم كار نمي‌كند . هفته گذشته و در روز وقوع سيل، به شهر رفته بودم ولي به دليل قطع برق وعدم آنتن‌دهي تلفن همراه، تا سه روز نتوانستم با خانواده‌ام تماس بگيرم و بعد از سه روز كه جاده‌ها باز شد، توانستم به روستا برگردم . » 
مشكلات بي‌آبي و اختلال اينترنت و عدم‌آنتن‌دهي تلفن همراه روستاي وشنام دري در حالي با وقوع سيل اسفند و فروردين تشديد شده كه اين روستا، مركز دهستان و روستاي قمر است و 25 روستا را تحت پوشش دارد و اين فعال اجتماعي مي‌گويد كه وضعيت باقي روستاها چه ازنظر خرابي‌ها و خسارات سيل و چه از نظر بي‌آبي، بسيار بدتر از وشنام دري است چرا كه در بعضي روستاهاي دورتر، محصولاتي مثل موز كاشته مي‌شده كه با وقوع سيل، كل مزرعه از بين رفته است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون