• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5745 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت

سايه تحريم‌هاي امريكا بر يكي از واحدهاي نظامي اسراييل جنجال‌ساز شد

سياست دوگانه بايدن در سرزمين‌هاي اشغالي

دو منبع امريكايي روز يكشنبه به نيويورك‌تايمز گفتند كه ايالات متحده در حال بررسي اعمال تحريم‌ها عليه ساير واحدهاي نظامي و امنيتي اسراييل به دليل نقض حقوق بشر عليه غيرنظاميان فلسطيني است. اين امر پس از طرح دولت جو بايدن براي تحريم گردان نتزاه يهودا، در اقدامي كه مي‌تواند روابط بين دو متحد را در بحبوحه جنگ اسراييل و حماس تيره كند، انجام شد. در همين رابطه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل مي‌گويد كه با هرگونه تحريمي كه واحدهاي نظامي اسراييل را به دليل نقض حقوق بشر مورد هدف قرار دهد، مخالف است و با آن خواهد جنگيد.
يكي از اين منابع پيش‌بيني كرد كه ساير كشورهاي غربي نيز ممكن است از اين روند پيروي كنند و تحريم‌هايي را عليه واحدهاي نظامي اسراييلي كه متهم به خشونت عليه فلسطيني‌ها هستند، اعمال كنند. اگر امريكا عليه نتزاه يهودا و ساير گردان‌ها وارد عمل شود، اين يگان‌ها از استفاده از كمك‌هاي نظامي امريكا براي خريد تسليحات منع خواهند شد. منبع دوم نيز گفت، با اين حال اسراييل مي‌تواند از بودجه خود براي خريد تسليحات براي اين واحدها استفاده كند.
به نظر مي‌رسد دولت بايدن ميان سياست خود در مخالفت با اقدامات اسراييل در كرانه باختري و غزه نوعي تفاوت قائل شده و به نوعي سياست كلي دولت بايدن در قبال اسراييل با استاندارد دوگانه همراه است. در شرايطي كه بسته كمكي 14 ميليارد دلاري كنگره ايالات متحده در آخر هفته تصويب شد، ارايه بسته كمكي بسيار ناچيز بشردوستانه براي غزه نشان‌دهنده ادامه حمايت قوي واشنگتن از كابينه اسراييل به‌رغم نگراني‌ها در مورد پيامدهاي جنگ در غزه است.
در همين راستا، وزير جنگ اسراييل، يوآو گالانت در بيانيه‌اي هشدار داد كه اقدام برنامه‌ريزي ‌شده از سوي ايالات متحده مي‌تواند سابقه‌اي به گفته او «خطرناك» ايجاد ‌كند. او روز يكشنبه با هرزي هالوي، رييس ستاد ارتش اسراييل درباره چگونگي جلوگيري از اعمال تحريم‌هاي برنامه‌ريزي‌شده صحبت كرد. گالانت در اين جلسه گفت: «انتظار دارم دولت امريكا از قصد خود براي اعمال تحريم‌ها عليه گردان نتزاه يهودا بازگردد.» او از تشكيلات ارتش اسراييل خواست تا در تمامي سطوح به منظور روشن ساختن اهميت حمايت از تهاجمات ارتش اسراييل كه به ادعاي او «طبق قوانين بين‌المللي» انجام مي‌شود، ايالات متحده را از تحريم‌هاي اينچنيني منصرف كند. او مدعي شد كه «هر گونه تلاش براي بدنام كردن كل واحد، سايه سنگيني بر اقدامات ارتش اسراييل براي محافظت از اسراييلي‌ها و خنثي كردن تهديد عليه آنها رقم مي‌زند.» او در بخش ديگري از سخنان خود به طرح اين ادعا پرداخت كه «آسيب به يك گردان آسيب به كل دستگاه ارتش است. اين روشي نيست كه با شركا و دوستان خود رفتار كنيم.» وزارت جنگ اسراييل در ادامه مدعي شد با جك لو، سفير امريكا در تل‌آويو صحبت كرده و انتظار مي‌رود با آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا نيز در اين زمينه گفت‌وگو كند.
پايگاه خبري اكسيوس نيز روز شنبه گزارش داد كه واشنگتن در حال برنامه‌ريزي براي اعمال تحريم‌ها عليه گردان نتزاه يهودا اسراييل است كه در كرانه باختري اشغالي به اقدامات ضد بشري عليه فلسطينيان مشغول است، اگرچه ارتش اسراييل مدعي شد از چنين اقداماتي اطلاعي ندارد. رسانه‌هاي اسراييلي همچنين واحدي را كه انتظار مي‌رود هدف قرار گيرد، نتزاه يهودا دانسته‌اند كه گردان پياده نظامي است كه تقريبا ربع قرن پيش براي سربازگيري از مردان يهودي افراطي ارتدوكس در ارتش تاسيس شد. روز جمعه، ايالات متحده مجموعه جديدي از تحريم‌ها را در ارتباط با شهرك‌نشينان افراطي اسراييلي در كرانه باختري اشغالي اعلام كرد كه جديدترين نشانه نااميدي فزاينده امريكا از سياست‌هاي نتانياهو است كه كابينه ائتلافي آن متكي به احزاب شهرك‌نشين نژادپرست و افراطي است. اين در حالي است كه نتانياهو روز يكشنبه در بيانيه‌اي گفت: «اگر كسي فكر مي‌كند كه مي‌تواند يك واحد از [ارتش اسراييل] را تحريم كند، با تمام قدرتم با آن مبارزه مي‌كنم.» 
در همين ارتباط، بني گانتز، وزير در كابينه جنگ اسراييل، روز يكشنبه در بيانيه‌اي گفت كه با آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده صحبت كرده و از او خواسته است كه در اين مورد تجديدنظر كند. گانتز اظهار داشت كه هرگونه تحريمي اشتباه خواهد بود زيرا به ادعاي او «به مشروعيت اسراييل در زمان جنگ» لطمه مي‌زند. اين در حالي است كه ديگر واحدهاي ارتش اسراييل در غزه نيز در طول بيش از شش ماه جنگ به نحوي از انحا مرتكب جنايت‌هاي بي‌شماري شده‌اند. 
بلينكن روز جمعه گفت كه درباره اتهاماتي مبني بر اينكه اسراييل مجموعه‌اي از قوانين ايالات متحده را نقض كرده است، تصميم‌هايي اتخاذ مي‌كند. اين تصميمات ايالات متحده را از ارايه كمك نظامي به افراد يا واحدهاي نيروي امنيتي كه مرتكب نقض فاحش حقوق بشر مي‌شوند، باز مي‌دارد. بلينكن، بدون ارايه جزييات گفت كه وزارت خارجه ايالات متحده در حال انجام تحقيقات بر اساس قانوني است كه ارسال كمك نظامي به واحدهاي امنيتي خارجي كه حقوق بشر را با مصونيت از مجازات منع مي‌كند، متوقف خواهد كرد. او سپس افزود: «فكر مي‌كنم منصفانه است كه بگوييم به زودي نتايج اين اقدام را خواهيد ديد. من تصميماتي گرفته‌ام؛ مي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه آنها را در روزهاي آينده ببينيد.» 
حتي در سرزمين‌هاي اشغالي نيز صداي اعتراض عليه گروه‌هاي افراطي بلند شده است. به‌طور جداگانه، روز يكشنبه، مراو ميكاييلي، رهبر حزب كارگر اسراييل، خواستار انحلال واحد ارتش نتزاه يهودا شد و گفت كه اين واحد «بدون دليل واقعي» فلسطيني‌ها را مي‌كشد. ميكاييلي در شبكه ايكس نوشت: «تحريم‌ها تصديق واقعيت و درك اين موضوع است كه رفتار اسراييل در سرزمين‌ها نمي‌تواند ادامه يابد. رفتار خشونت‌آميز و فاسد گردان نتزاه يهودا و اطرافيان آن سال‌هاست كه مشخص شده و هيچ اقدامي براي متوقف كردن آن انجام نشده است.» 
در اوايل اين هفته، سازمان خبري تحقيقاتي پروپابليكا گزارش داد كه هيات ويژه وزارت خارجه ايالات متحده موسوم به «مجمع بررسي قانون ليهي اسراييل» ماه‌ها پيش به بلينكن توصيه كرده بود كه پس از اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر، چندين واحد نظامي و امنيتي اسراييل از دريافت كمك‌هاي ايالات متحده كنار گذاشته شوند. اين رسانه در گزارش خود نوشته است كه حوادثي كه موضوع ادعاها بود در كرانه باختري اشغالي و بيشتر قبل از آغاز جنگ اسراييل عليه غزه در 7 اكتبر رخ داده است، هر چند كه هنوز هم ادامه دارد. 
قبل از جنگ غزه، خشونت قبلا در كرانه باختري افزايش يافته بود و از آن زمان با حملات مكرر ارتش اسراييل، تجاوزات شهرك‌نشينان اسراييلي به روستاهاي فلسطيني و حملات فلسطينيان به نيروها و شهرك‌نشينان اسراييلي افزايش يافته است. ارتش اسراييل مدعي است كه گردان نتزاه يهودا يك واحد رزمي فعال است كه بر اساس اصول حقوق بين‌الملل عمل مي‌كند. ارتش اسراييل مدعي است كه «به دنبال انتشار مطالبي در مورد تحريم‌ها عليه گردان»، «از اين موضوع بي‌اطلاع است». اين بيانيه مدعي است كه «اگر تصميمي در اين مورد گرفته شود، بررسي خواهد شد». 
گردان 97 نتزاه يهودا يا گردان «يهودا تا ابد» كه پيش از اين با نام «نهال حردي» شناخته مي‌شد، گرداني در تيپ ۹۰۰ كفير ارتش اسراييل است. هدف اين يگان اين است كه به مردان يهودي حريدي (با انديشه‌هاي افراطي) اجازه دهد تا به عنوان سرباز در ارتش اسراييل با ايجاد فضايي مناسب براي اعتقادات افراطي مذهبي خود خدمت كنند. اين واحد به نقض جدي حقوق بشر متهم شده است و وزارت خارجه ايالات متحده در نظر دارد آن را تحت قانون ليهي تحريم كند. قوانين ليهي يا اصلاحيه‌هاي ليهي قوانين حقوق بشر ايالات متحده هستند كه وزارت خارجه و وزارت دفاع ايالات متحده را از ارايه كمك نظامي به واحدهاي نيروي امنيتي خارجي كه حقوق بشر را بدون مجازات نقض مي‌كنند، منع مي‌كند. نتزاه يهودا از لحاظ تاريخي در كرانه باختري اشغالي مستقر بوده است و اعضاي آن با رفتار وحشيانه و به ‌شدت افراطي و نژادپرستانه عليه فلسطينيان، زمين‌هاي آنها را غصب و گاهي با شليك گلوله بي‌هدف افرادي را در كرانه باختري به قتل مي‌رسانند. اين تنها بخش كوچكي از حضور نظامي اسراييل در اين قلمرو را تشكيل مي‌دهد.
اين گردان كه در سال 1999 تاسيس شد، در نتيجه 18 ماه بحث و گفت‌وگو بين گروهي از ربي‌هاي حردي، به رهبري خاخام اسحاق برخايم از سازمان نتزاه يهودا و ارتش اسراييل، با تنها 30 سرباز، شروع به كار كرد. در سال 2022، سربازان اين گردان، عمر اسد، پيرمرد 78 ساله فلسطيني-امريكايي را دستگير كردند. بر اساس كالبدشكافي او، اسد مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود كه منجر به حمله قلبي او شد. سربازان مسوول تحت تعقيب قرار نگرفتند، چرا كه مقامات ارتش اسراييل با بهانه‌جويي مدعي بودند كه بازرسان نظامي نمي‌توانند مستقيما اقدامات خود را به مرگ يك شهروند امريكايي مرتبط كنند. گروه‌هاي حقوق بشر مدت‌هاست كه استدلال مي‌كنند كه اسراييل به هيچ‌وجه سربازان خود را مسوول مرگ فلسطينيان نمي‌داند و اين در حالي است كه شواهد محكمي عليه آنها وجود دارد. 
 تا اوايل دسامبر 2022، نتزاه يهودا تنها واحد ارتش اسراييل بود كه به‌طور مداوم در كرانه باختري، ابتدا در دره رود اردن و سپس در مناطق اطراف جنين، تولكرم و رام‌الله از اوايل دهه 2000، مانند ساير واحدهاي ديگر مستقر بود. از اكتبر 2023، سربازان گردان نتزه يهودا در جنگ غزه شركت كردند. شعار اين گردان، «و اردوگاه تو مقدس خواهد بود» است، عبارتي برگرفته از تورات است كه بر انديشه‌هاي به ‌شدت افراطي و نژادپرستانه اين گروه و تلاش آن براي پاكسازي قومي و مذهبي پرده برمي‌دارد. از آنجايي كه گردان به صورت داوطلبانه اجرا مي‌شود و سرباز نمي‌فرستد، يكي از معدود واحدهاي ارتش اسراييل است كه به مكانيسم جذب نيرو براي نيروهاي جديد وابسته است. اين سازمان به‌طور فعال سربازاني را از ارتدوكس‌هاي افراطي يا حريدي، صهيونيست‌هاي مذهبي يا داتي ليومي و خانواده‌هاي شاردال جذب مي‌كند. همچنين داوطلبان زيادي از خارج از كشور نيز وجود دارند كه به عنوان سرباز در اين گردان به كار گرفته مي‌شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون