• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5750 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

وزير صمت تكليف تخصیص ارز به بخش توليد را روشن كرد

ارزآوران در اولويت

علي آبادي: كشورهاي آفريقايي و برخي كشورهاي اروپايي طالب خودروي ايراني هستند

عباس علي‌آبادي، وزير صنعت، معدن و تجارت پس از حدود يك سال به بهانه افتتاحيه ششمين نمايشگاه ايران اكسپو، در يك نشست خبري حضور يافت و به برخي از سوالات موجود در حوزه صنعت پاسخ داد. وزير صنعت، معدن و تجارت در اين نشست گفت كه چهار گروه از شركت‌ها در اولويت تخصيص ارز هستند: شركت‌هايي كه ارزبري كمتري دارند، شركت‌هايي با ارزش افزوده بيشتر، دانش‌بنيان‌ها و شركت‌هايي كه ساخت داخلي دارند. او در ادامه مراسم افتتاحيه ايران اكسپو گفت: حجم تجارت خارجي كشور شامل صادرات غير نفتي، صادرات نفت و واردات بالغ بر ۱۵۳ ميليارد دلار بوده كه نزديك به ۵۰ ميليارد دلار از اين رقم مربوط به صادرات غير نفتي است. علي‌آبادي در ادامه نيز به كشورهايي اشاره كرد كه در اولويت همكاري اقتصادي كشور هستند. او گفت: كشور‌هاي همسايه، كشورهاي آفريقايي، كشورهاي اسلامي و ساير كشورهاي دوست در اولويت توسعه روابط و همكاري اقتصادي جمهوري اسلامي ايران هستند. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه بايد مقاصد صادراتي خودمان را اصلاح كنيم، گفت: كشورهايي شريك تجاري ما هستند كه از ما كالا مي‌خرند.

تلاش داريم به دنيا بگوييم ايران كشوري با تمدن است

وزير صمت گفت: در ششمين نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي ايران، صد كشور دنيا در اين رويداد حضور دارند كه تعداد آنها از ۲۰۰۰ نفر فراتر مي‌رود بنابراين تلاش داريم به اين مهمانان نشان دهيم كه ما ملتي بزرگ و با تمدني كهن هستيم. وي افزود: مقام رهبري سال‌هاست كه سال را با تمركز بر اقتصاد انتخاب مي‌كنند و بر توليد تمركز دارند امسال نيز جهش توليد با همكاري مردم به عنوان شعار سال عنوان شده است. علي‌آبادي ادامه داد: بدون ترديد هيچ فرد عالم و آگاهي نمي‌گويد براي حل مشكلات جامعه بايد از توليد فاصله گرفت، همچنين وقتي مي‌گويند جهش يعني فقط رشد كافي نيست و بايد توليد را بيش از اينها رشد داد و نيازهاي مردم بايد به صورت انبوه برطرف شود تا كاستي‌ها جبران شود. وزير صمت اظهار كرد: براي تحقق جهش و توليد بايد گفت كه هر چه در اين زمينه‌ها انجام دهيم كافي نيست و محدوديتي وجود ندارد.

تهاتر كالا راهكار ما براي عبور از تحريم است

علي‌آبادي در پاسخ به سوالي در ارتباط با راه‌هاي انتقال پول با كشورها در شرايط تحريم گفت: با توجه به اينكه پول مانند جريان خون در اقتصاد است سعي داشتند كه مانع آن شوند اما ما نيز براي رفع مشكلات موجود اقدامات متعددي انجام داديم كه يكي از آنها تبادل كالا با كشورهايي است كه از آنها واردات داريم. وي افزود: استفاده از ارزهاي ملي نيز در اين ارتباط راهگشاست كه از آن نيز استفاده مي‌شود. اقدامات ديگري نيز توسط بانك مركزي در دستور كار قرار دارد كه از آن طريق بخش‌هاي مهمي از نياز مردم و صنايع تامين مي‌شود.

شركت‌هاي ارزآور

در اولويت تخصيص ارز هستند

وي در ادامه به موضوع تامين ارز مورد نياز توليد پرداخت و گفت: تامين ارز به معناي اين است كه به پولي دست يابيم كه توليد به آن نياز دارد و اين امر با صادرات محقق مي‌شود بنابراين رويداد امروز هم با هدف تحقق شعار سال انجام مي‌شود، ما مي‌خواهيم ارزآوري را توسعه دهيم بنابراين شركت‌هايي در اولويت تخصيص ارز قرار دارند كه ارزآورتر هستند و در تحقق شعار سال نيز موفق‌ترند و همچنين شركت‌هايي در اولويت هستند كه ارزبري كمتري دارند.

وي تصريح كرد: در موضوع ارز وزارت صمت مبتني بر محورهاي يادشده از امكانات خود استفاده مي‌كند.

علي‌آبادي در ادامه از تكميل سرمايه‌گذاري‌هاي ناقص گفت و اظهار كرد: وزارت صمت در تلاش براي تامين شركت‌هايي است كه توجه به شعار سال دارند. شركت‌هايي كه توليد را رشد مي‌دهند و صادرات آنها دانش‌بنيان است. خوشبختانه هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف دولتي در تحقق آنچه شرح داده شد وجود دارد.

چالش امروز توليد، بازاريابي است

وي يادآور شد: توسعه بازارهاي صادراتي پيش‌نياز جهش توليد است. امروز چالشي كه در جهش توليد داريم بازاريابي براي آن است و اين نمايشگاه با هدف توسعه بازار برگزار شده است. در همين راستا مقابله با قاچاق با هدف جهش توليد در دستور كار وزارت صمت است. وزير صمت خاطرنشان كرد: در اين رويداد مي‌خواهيم خود را به دنيا معرفي كنيم و توانمندي‌هايي كه داريم و دنيا از آن بي‌خبرند را ارايه كنيم. وي گفت: هزار مانع از جمله انرژي در مسير جهش توليد وجود دارد در حالي كه توليد كليد حل مشكلات ماست. در اين شرايط بايد توليد را تسهيل كرد و موانع را از مقابل آن برداشت و در نتيجه اولويت در تامين انرژي بايد با توليد باشد نه اينكه كمترين امكانات به توليد اختصاص يابد. وي با بيان اينكه توليد بايد در اولويت تأمين انرژي باشد، تصريح كرد: بايد اولويت انرژي و آب را به توليد دهيم. به عنوان مثال بالاي ۵۰ درصد از توليد ناخالص داخلي استاني از محل صنعت است، اما كمترين امكانات را به صنعت داده‌ايم. همچنين در بسياري از استان‌ها هنوز هندوانه و خيار مي‌كاريم، در حالي كه آب نداريم. وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره رايزني با وزارت نيرو براي تأمين انرژي واحدهاي توليدي به خصوص براي احياي واحدهاي راكد، اظهار كرد: به دليل پايين بودن قيمت انرژي در ايران بهره‌وري بسيار پايين است و انرژي را اتلاف مي‌كنيم. اولويت در تأمين انرژي براي واحدهايي است كه با حداقل انرژي، بيشترين بهره‌وري را دارند و با روش‌هايي غير از روش‌هاي مالي به دنبال تحقق اين هدف هستيم.

آفريقا، اقيانوس فرصت‌هاست

علي آبادي در ادامه به موضوع همكاري با آفريقا پرداخت و گفت: آفريقا چنانچه پيشتر اشاره كردم اقيانوس فرصت‌هاست چون كمتر توسعه يافته است و فرصت‌هاي زيادي براي پيمانكاران ايراني در آنجا نهفته است. اين كشور در نزديكي خط استوا قرار دارد و كشاورزي صنعتي مي‌تواند به خوبي در آنجا توسعه يابد. وي تاكيد كرد: تداوم در ارتباطات وقتي اتفاق مي‌افتاد كه ارتباط برد-برد باشد نه اينكه با نگاه كشورهاي غربي به اين قاره وارد شويم و تنها مواد اوليه اين قاره را به نفع خود استخراج كنيم

برخي كشورهاي اروپايي طالب خودروي ايراني هستند

وزير صمت در پاسخ به سوالي درباره امكان صادرات خودرو به آفريقا، گفت: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خودمان انتقاد وارد كنيم، باز هم نامدار هستيم، چراكه توليدكننده‌ايم. سال گذشته بالغ بر يك ميليون و ۳۰۰ هزار خودرو توليد شد و امسال اين عدد بيشتر خواهد شد. امروز خودرو تبديل به كالاي سرمايه‌اي شده است؛ بنابراين بايد در اين حوزه جهش توليد رخ دهد تا خودرو ماهيت سرمايه‌اي خود را از دست دهد و اگر كسي خودرويي خريد و در پاركينگ گذاشت، بداند كه اين خودرو ديگر حالت سرمايه براي او ندارد. وي افزود: كشورهاي آفريقايي و برخي كشورهاي اروپايي طالب خودروي ايراني هستند و در بين همسايه‌هاي شمالي هم مشتري خودرو داريم كه در حال مذاكره هستيم. علي آبادي همچنين با بيان اينكه واردات و صادرات مكمل هم هستند و حتي اگر به اندازه دنيا هم توليد كنيم، بايد واردات انجام شود، گفت: هر كالايي كه نتواند صادر شود، يعني برنامه در آن حوزه جامع نيست. وي در ادامه از امكان استفاده از سرمايه خرد مردم در تامين منابع مورد نياز پروژه‌هاي ناقص اشاره كرد و گفت: رهبري در شعار سال به موضوع حداكثرسازي حضور مردم را اشاره كردند. اين در حالي است كه مشكل مالي هميشه هست و اين موضوع هميشه باعث تاخير در اتمام پروژه‌ها شده است، براي رفع اين مشكل بايد از سرمايه‌هاي خرد مردم استفاده شود در وزارت صمت در تلاش هستيم شرايطي را فراهم كنيم كه اين امر محقق شود.

در بخش خودرو به دنبال جهش توليد هستيم

وزير صمت گفت: در حوزه خودرو هر چقدر خودمان به خودمان انتقاد وارد كنيم بنام و نامدار هستيم؛ ما را به اين نام مي‌شناسند؛ ما توليد‌كننده هستيم. سال گذشته يك ميليون و 300 و خرده‌اي خودرو توليد كرديم؛ امسال برنامه بزرگ‌تري داريم. در بخش توليد خودرو، جهش توليد بايد اتفاق بيفتد. وي افزود: آنقدر بايد خودرو توليد كنيم تا اگر خواستند انبار كنند نگران باشند كه بي‌قيمت شود و از بين برود. هم توليد و هم واردات را مدنظر داريم و هيچ يك را محدود نكرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
ارزآوران در اولويت علي جنتي به مناسبت روز خلیج فارس از ابعاد پنهان معضلات ارتباطي ايران با كشورهاي حاشيه خليج فارس می‌گوید بازداشت موعود شمخاني تأييد شد اختلاف بين اصولگرایان پايتخت بالا گرفت براي بازگشت گشت ارشاد از مجلس كسب نظر نشده سهامداران بودجه اينستاگرامي‌ها ماندند و پس‌گرفتند مرگ آهو پايان يك راهبرد نگرانی از صادرات نفت کردستان عراق به اسراييل نتانياهو سرگردان ميان دوراهي رفح و رياض تقاضاي اعمال ماده ٧٩، چاره يا بيراهه‌؟ ماجراي اتباع و پرسش‌هاي بي‌پاسخ استاندارد دوگانه امريكا در برابر تركيه و اسراييل چرا فقه فعاليت‌هاي طوماج را فساد في‌الارض نمي‌داند؟ واريته بهاري اعتبار از هنرمان می‌گیریم نه سالن‌ها تیک‌تاک به جای گوگل وقتي «واژگان سبز» ويترين است! آيا انديشيدن رهايي‌بخش است؟ سال‌هاي قرايوسف تركمان پايان يك راهبرد نگرانی از صادرات نفت کردستان عراق به اسراييل نتانياهو سرگردان ميان دوراهي رفح و رياض چرا فقه فعاليت‌هاي توماج را فساد في‌الارض نمي‌داند؟ تقاضاي اعمال ماده ٧٩ چاره يا بيراهه‌؟
کارتون
کارتون