حمله به ایران فقط به اراده سیاسیآقای اوباما مانده بودکه تصمیم بگیرند
و بزنند اصل مذاكرات ايران و امريكا مربوط به پيش از نامزدشدن روحاني در انتخابات است نظارتها با تمام مركزهاي امنيتي ، دفاعي و اطلاعاتي چك شده است رهبر انقلاب به جزييات اشراف داشتند و درصورت لزوم دخالت ميكردند دروغ نميگوييم،توافق جزييات آزاردهنده هم دارد در مذاكرات وين، دو بار پيك آمد و نظر تهران را آورد پيش از ما هم بازرسان هر روز در تاسيسات ايران بودند رهبري دستور دادند هزار سانتريفيوژ در فردو بماند برنامه غنيسازي پس از توافق «دكوري» نيست گفتيم نميتوانيم به حزبالله لبنان سلاح ندهيم صلاح نيست مجلس «برجام» را تصويب كند بايد زودتر از نظر كنگره، برجام را تاييد كنيم
«فردو» دلهره ما در مذاكرات بود در اين دو سال، احساس تنهايي كرديم
تمام بار هستهاي بردوش ما بود وظیفه آژانس کشف هر خلافی نیست، کشف خلاف هسته ای است صالحي گفت كه ايران اصلا به پلوتونيوم اراك نيازي ندارد حسين فريدون، رابط ما و رييسجمهور بود برادر رييسجمهور، مسائل خاص را به زبان سمناني و سرخهاي از روحاني ميپرسيد
گروه سياسي/ روز گرم 10 مرداد كه به پايان نزديك ميشود فرصتي ميشود براي آنكه معاون وزير خارجه در جمع مديران صدا و سيما از مذاكرات بگويد. هشدار دهد كه «تا حمله به ايران تنها دستور اوباما مانده بوده است». از شبهاي سخت مذاكرات هستهاي بگويد و در نهايت گله كند كه در طول دو سال گذشته تيم مذاكرهكننده احساس تنهايي كرده است. مرد شماره دو مذاكرات هستهاي كه دو هفتهاي است در حال گزارش دادن از توافق هستهاي است متفاوتترين گزارش خود را به مديران رسانه ملي داد و شايد اميد داشت به اينكه همين مديران سختيهايي را كه آنها براي رسيدن به اين توافق كشيدهاند به مردم هم منتقل كنند. عباس عراقچي شب گذشته از جزييات آزاردهنده توافق هم گفت. كتمان نكرد كه اين توافق جزييات آزاردهنده هم دارد اما از آنان خواست تا اين نكته را هم در نظر بگيرند كه پيروزي در جنگ هم همراه با جزييات آزاردهنده و هزينه بوده است. او از فردو هم گفت. تاسيساتي كه دلهره اصلي تيم مذاكرهكننده در روزهاي مذاكرات بوده است و از رويهاي كه قرار است بازرسان در ايران انجام دهند. او از نقش برادر رييسجمهور هم در مذاكرات گفت و تاكيد كرد كه برادر رييسجمهور به زبان سمناني مسائل را با رييسجمهور در ميان ميگذاشته است. گزيدهها و جملات كليدي اظهارات عباسعلي عراقچي كه بيشتر ميتوان آن را افشاي اسرار مذاكرات دانست در ادامه به نقل از خبرگزاري صدا و سيما ميآيد:
متاسفانه در اين دو سال واقعا خيلي جاها احساس تنهايي كرديم كه همه بار فقط روي دوش ما بود و بقيه نشستند كه ببينند وزارت خارجه چه كار ميكند. حتي در وزارت امور خارجه مواقعي كه فشارها بر تيم سنگين بود به وضوح احساس ميكردم كه همه چقدر فاصله ميگيرند و زماني كه مذاكرات خوب ميشد دوباره نزديك ميشدند.
وظيفه آژانس كشف هر خلافي نيست بلكه كشف خلاف هستهاي است. اگر فكر بكند كه در مركزي غير هستهاي كار خلاف هستهاي انجام ميشود ميتواند درخواست دسترسي كند تا مطمئن شود كه كار غيرقانوني هستهاي انجام نميشود. روندي كه از نظر آژانس 72 ساعته بايد پاسخ داده شود ،يعني از زماني كه آژانس خواستار دسترسي ميشود تا زماني كه احيانا ما مجبور شويم دسترسي بدهيم در اين فرمول 24 روز طول ميكشد. البته دسترسيها نيز مديريت شده خواهد بود، يعني به همان شكل چشم بسته كه پيشتر گفتم و بعضي مسخره كردند اما واقعا مسخره نيست اين اتفاق افتاده ميتوانيم چشم بسته هم ببريم.
اينكه به بهانه نظارت بر برنامه هستهاي ما بخواهند به اطلاعات نظامي، صنعتي و اسرار هستهاي ما دسترسي پيدا بكنند در اين امركمال دقت را به كار برديم، يعني هر نظارتي را كه پذيرفتيم درخصوص آن با همه ارگانهاي مربوطه مثل وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و سازمان انرژي اتمي چك شده است و اين در حالي است نظارتهايي را كه ميپذيريم كم بوده و هيچ صدمهاي براي ما نداشته باشد.
اگر سراغ بمب بخواهيم برويم، برجام شكستي كامل است اما اگر در پي غنيسازي مشروع بينالمللي و برنامه هستهاي كاملا صلح آميز و مشروعيم اين توافق، پيروزي بزرگي است.
حسين فريدون رابط ما با رييسجمهور بود و ما برادر رييسجمهور را به عنوان عضو تيم مذاكرهكننده وارد جلسات ميكرديم اما او دخالتي در مذاكرات نداشت. او در تماسهايش ميتوانست درباره مسائل فوري به زبان سمناني وسرخهاي سوال كند و اينها هم ميتوانست كمككننده باشد، همچنان كه در جبهه چيزي كم ميآوردند سمنانيها پشت بيسيم ميرفتند.
همواره گفتهام كه اگر برنامه هستهاي كشورمان را بخواهيم صرفا با معيارهاي اقتصادي بسنجيم خسراني بزرگ است ،يعني اگر هزينه مواد توليدي را بخواهيم محاسبه كنيم اصلا تصورش را نميتوانيم كنيم اما ما اين هزينهها را براي عزت، استقلال و پيشرفتمان دادهايم براي اينكه زير بار زورگويي ديگران نرويم. يكي از خط قرمزهاي پررنگ ما از روز نخست مذاكرات اين بود كه اراك بايد آب سنگين بماند و ماهيت آب سنگينش حفظ شود. اينگونه نيست كه 150 بازرس در ايران لشكركشي كنند. 150 بازرس را آژانس تعيين و معرفي ميكند تا ما آنان را تاييد كنيم.
در شبهاي پاياني مذاكرات از تحريم 10 ساله تسليحاتي كوتاه آمدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در جريان كليات قضيه و خطوط قرمز بودند و به موقع هم با هر يك از اعضاي تيم مذاكرهكننده كه مدنظرشان بود تشكيل جلسه دادند و به ما هم ابلاغ ميشد. در طول مذاكرات اخير هم دو بار پيكهايي آمد و براي ما پيغامهايي آورد.
به سخنراني رهبر معظم انقلاب اسلامي در نوروز 92 در مشهد مقدس مراجعه كنيد كه هنوز سه، چهار ماه به انتخابات مانده بود و حتي معلوم نبود كه آقاي روحاني نامزد شود و موضوع مذاكرات مطرح نبود كه ايشان فرمودند با مذاكره مستقيم با امريكا مخالفتي ندارند.
وقتي رهبري نخستينبار موضوع 190 هزار سو را مطرح كردند يعني اصطلاحات فني را بهكار بردند، يا در موضوع بازرسيها جزييات را بيان كردند، نشان ميدهد كه حتي به جزييات اشراف دارند و در صورت لزوم دخالت كردند و ما هيچ جا از رهبر معظم انقلاب هزينه نكرديم.
بايد زودتر نظر خود را اعلام كنيم تا اگر كنگره امريكا خواست توافق را رد كند تمام بار رد توافق و شكست مذاكرات به گردنش بيفتد كه در اين صورت حتما ما ضرر نخواهيم كرد و ميتوانيم به برنامه عادي خودمان بازگرديم و دنيا هم به ما حق ميدهد.
حتي قبل از توافق ژنو در دولت گذشته هم شما سوال بكنيد از دوستاني كه در سازمان انرژي اتمي بودند، تقريبا در هفته چهار، پنج روز بازرسان در تاسيسات ما بودند، لذا ما با بازرسي هيچ مشكلي نداريم، حالا در نطنز براي 24 ساعت كه هيچ، هر لحظه آنجا باشند يا اصلا در آنجا بخوابند، چرا كه وقتي ما در نطنز چيزي براي پيدا كردن نداريم لذا مشكلي هم نداريم.
جزييات آزاردهنده هزينههايي بوده كه بايد پرداخت ميكرديم، شما عملياتي مانند فتح المبين را در جبهه نشان بدهيد كه جزييات آزاردهنده نداشته باشد؟ براي آزادي خرمشهر يا رفع حصر آبادان چند نفر شهيد شدند؟ پايي كه قطع شده باشد آزاردهنده است چه برسد به كساني كه شهيد شدند. در توافق هم حتما جزييات آزاردهنده وجود دارد اما آيا در عمليات موفق به جاي اينكه بگوييم چه دستاوردي داشتيم، ميگفتيم چند دستگاه تانك از دست داديم يا چند نفر شهيد شدند آيا گفته ميشد كه آقاي فرمانده چرا دروغ گفتيد مثلا صد نفر نبود 120 نفر بود ؟ قطعا اين طور نيست. اصلا نميخواهم بحث شهدا را با اين موضوع مقايسه كنم اما هر دستاوردي هزينههاي خودش را دارد و به هر چه برسيم بالاخره مبلغي بايد بپردازيم. در هر معاملهاي، حركتي و فتحي بالاخره جزييات آزاردهنده وجود دارد. اعتماد به نفس ملي در مردم ايجاد كنيد بعد بگوييد هزينه هم داديم و واقعيات را هم بگوييد؛ كسي واقعيات را رد نميكند. هزينه داديم اما با حفظ خواستههايي مانند حق غنيسازي و تثبيت برنامه هستهاي.
اينها 10 سال هر راهي را كه توانستند امتحان كردند، تهديد نظامي را در حد اعلاي خودش بهكار بردند، حالا شايد مردم از جزييات آن باخبر نيستند ولي دوستان سپاهي و نظامي ما ميدانند شبهايي بود حدود سالهاي مثلا 86-85، كه ما هر شب با اين نگراني كه فردا صبح ممكن است تمام امكانات لازم براي حمله به ايران را دورتادور ايران چيده باشند. در جلساتي دوستان نظامي روي نقشه پايگاههايي كه وجود دارد توضيح ميدادند چه هواپيماهايي را در چه پايگاههايي مستقر كردند و حمله به ايران فقط به اراده سياسي آقاي اوباما مانده بودكه تصميم بگيرند و بزنند.
دستور صريح رهبر معظم انقلاب اسلامي اين بود كه هزار سانتريفيوژ آماده به كار بايد در فردو بماند و خدا ميداند با توجه به مذاكرات، هميشه دل ما ميلرزيد كه اين شدني نيست زيرا آنان به وجود حتي يك سانتريفيوژ هم در آنجا رضايت نميدادند.
اصلا يكي از دلهرههاي ما در طول مذاكرات اين بود كه با فردو چكار كنيم؟ اينكه در مذاكرات چه گذشت كه راضي شدند اين هم حكايت خود را دارد و از عنايات الهي بود.
طرف مقابل هم به خواسته خودش يعني اينكه بگويد جلوي بمب اتمي ايران را گرفتم، رسيده است و اين همان بده بستاني بود كه صورت گرفته است لذا در اين قالب كلي ما فكر ميكنيم واقعا برندهايم، به خواستههاي اصلي خودمان رسيدهايم و چيزي كه داديم امتيازي كم شده از ايران نيست بلكه بمب اتمي را داديم، بمبي كه نميخواستيم و حرام ميدانستيم.
خواسته اصلي طرف مقابل نيز اين بود كه مسير ايران براي رسيدن به سلاح هستهاي را ببندد و آقاي اوباما و كري ادعا كنند كه ما بدون جنگ جلوي بمب اتمي ايران را گرفتيم كه البته اين خواسته از نظر ما هيچ مشكلي ندارد چون ما نه دنبال سلاح هستهاي بوديم و نه هستيم حتي فتوا داريم كه داشتن بمب هستهاي را حرام ميدانيم بنابراين اينكه دشمن بگويد كه من جلوي بمب ايران را گرفتم، بگيرد چيزي كه وجود نداشته با گرفتنش مشكلي نداريم.
اينكه به بهانه نظارت بر برنامه هستهاي ما، بخواهند به اطلاعات نظامي، صنعتي و اسرار هستهاي ما دسترسي پيدا بكنند در اين امركمال دقت را به كار برديم يعني هر نظارتي را كه پذيرفتيم درخصوص آن با همه ارگانهاي مربوطه مثل وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و سازمان انرژي اتمي چك شده است و اين در حالي است نظارتهايي را كه ميپذيريم كم بوده و هيچ صدمهاي براي ما نداشته باشد.
گفتيم ما نميتوانيم به حزبالله سلاح ندهيم و حاضر نيستيم آنها را قرباني برنامه هستهاي خودكنيم لذا به كار خود ادامه خواهيم داد اگر ميخواهيد تحريمهاي تسليحاتي رابه عنوان بخشي از توافق نگه داريد و تا مدتها سر اين بحث ميكرديم كه اگر بخواهيم بگوييم واقعا اين دوساله چه گذشته ماجراها دارد ولي بالاخره خود آنها آمدند و گفتند ما قطعنامه را از توافق جدا ميكنيم، تحريم تسليحاتي و موشكي را در قطعنامه ميآوريم كه نقض آن، نقض توافق نباشد.
مجلس طبق مصوبه خودش بايد اين توافق را بررسي كند نه تصويب. مقام معظم رهبري فرمودند روال قانوني بايد طي شود اما در دو سه باري كه به اين موضوع اشاره كردند اسمي از مجلس نياوردند. ظاهرا دو تا راه وجود دارد يا مجلس يا شوراي عالي امنيت ملي بايد آن را تصويب كند كه اگر مصوبه اين شورا را رهبر معظم انقلاب امضا كند، اين مصوبه هم تبديل به قانون ميشود.، طي شدن روال تصويب توافق در شوراي عالي امنيت ملي محتمل است. با اين حال مجلس شوراي اسلامي نيز آن را ارزيابي خواهد كرد اما معتقدم به صلاح نيست كه مجلس آن را تصويب كند زيرا مجموعهاي اقدامات داوطلبانه در برجام هست كه اگر مجلس آن را تصويب كند تبديل به اقدامات اجباري ميشود.
در موضوع مذاكرات هستهاي نيز نگذاريد غرور ملي خدشهدار بشود، دشمني امريكا را نشان بدهيد كه سرجايش هست اما دستاوردهايي را هم كه داشتيم به بهانه آن جزييات آزاردهنده نگذاريد به كام مردم تلخ شود.