• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني:

يك عده تنبل و يك عده تندروي بي‌ترمز هميشه به ما آسيب رساندند

گروه سياسي|هنوز هم دوران دبستان را خوب به خاطر مي‌آورد، سياستمداري كه در نهمين دهه از زندگي خود قرار دارد. از معلم پيرمرد خود مي‌گويد كه جلوي در كلاس مي‌نشست تا فردي كه روزي شناسنامه انقلاب لقب گرفت، درسش را بخواند. آيت‌الله در جمع معلمان و مديران آموزش و پرورش يادي از دوران مدرسه مي‌كند و از معلمان به عنوان قشري ياد مي‌كند كه بر گردن همه حق دارند، حقي كه آنها را لايق بهترين توجهات به مسائل معيشتي آنها مي‌سازد. حضور در جمع آموزش و پرورشي‌ها اما آيت‌الله را از سياست به دور نساخت. از افراط و تفريط گفت و از آسيبي كه از ناحيه اين افراد هميشه به كشور وارد شد. آيت‌الله از عده‌اي بي‌حال تفريط‌گرا ياد كرد و از تعدادي تندروي بي‌ترمز افراطي گفت كه حضورشان هميشه هم بي‌ثمر نبوده است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از انگيزه‌هايي هم گفت كه بعد از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم ايجاد شد. انگيزه‌ تفاهم كه در دولت قبلي اثري از آن نبود و با شعارهايي كه داده مي‌شد و ادعاهايي كه مي‌شد تفاهم را در نطفه خفه مي‌كرد. به گزارش ايرنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ما هيچگاه به دنبال بمب اتمي نيستيم اگرچه اقتدارش را داريم، گفت: اقتدار علمي جمهوري اسلامي ايران توانست در جهان كارساز شود. آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني روز سه‌شنبه در سي و دومين اجلاس مديران و روساي آموزش و پرورش كشور افزود: اقتدار سياسي و نظامي ايران در مقابل شش قدرت جهاني چيزي نبود زيرا آنها در زمينه نظامي مي‌توانند كل دنيا را ذوب كنند اما اين اقتدار علمي ما بود كه توانست در جهان كارساز شود.

وي خاطرنشان كرد: ايران كشوري سربلند است كه از يك جنگ سرد طولاني خارج شد، ما به گونه‌اي عمل كرديم كه صداي كنگره امريكا و صهيونيست‌ها بلند شد و اعلام كردند ايران به يك قدرت جهاني تبديل شده است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: در نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه به زودي برگزار مي‌شود روسيه، امريكا و ايران را در نوبت سخنراني‌هاي نخستين گذاشته‌اند و اين نشان مي‌دهد كه ايران را جزو كشورهاي قدرتمند مي‌دانند.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شرايط كنوني كشور را نيازمند تحول دانست و اظهار داشت: ما در دوره گذشته دچار يك انحراف بزرگ شديم، قبل از آن هم هميشه اين فراز و نشيب‌ها را داشتيم. افراط و تفريط هميشه به ما آسيب زده است، يك عده بي‌حال و بي‌تفاوت كه افراط‌گرا بوده و يك عده تندروي بي‌ترمز كه آنها هم افراطي هستند، آنها هميشه آسيب رسانده‌اند. عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: البته وجود آنها در هر مرحله‌اي بي‌ثمر نيست و در شرايط خاص مي‌تواند مفيد باشد ولي در مجموع ما از افراط و تفريط در كشور بهره‌اي نمي‌بريم.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه آنها با اين رفتار شايد فكر مي‌كنند بهترين جهادها را از نظر خودشان انجام مي‌دهند، افزود: شايد فداكاري حساب مي‌شود ولي اين فداكاري مثل فداكاري‌هايي است كه گروه‌هايي مثل مجاهدان پيشتازان اسلام به نام داعش، طالبان و بوكوحرام و امثال اينها جامعه را به اين روز انداختند و اسلام را به اين‌گونه بدنام مي‌كنند.

وي گفت: آنها اسلام را مساوي با سربريدن، خفقان و فشار نشان مي‌دهند و اين تفكر سلفي وهابي كه قرن‌ها پيش شكل گرفت در شرايطي كه اوضاع ايجاب مي‌كرد چنين چيزي باشد و از آن زمان تا به حال گاهي روشن و گاهي خاموش مي‌شود.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني خاطرنشان كرد: افراط و تفريطي كه ما در داخل از آن رنج مي‌بريم اكنون جهاني شده است و اين گروه‌ها هم سربازگيري آسان دارند و جواناني كه ناراضي و عصباني و احساس مظلوميت مي‌كنند را جذب و آنها شمشير به دست وارد معركه مي‌شوند و به جاي ساختن، انسان‌ها را اين گونه قرباني مي‌كنند. در اين شرايط مهم‌ترين نياز ما تحولي همه‌جانبه و واقعي و نه شعاري است.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه مردم بايد تحول را از خود شروع كنند، اظهار داشت: آنهايي كه فكر مي‌كردند مايوس، خميده و نااميدند يك دفعه و در يك لحظه سراسر كشور چند روز پيش از انتخابات آن زلزله به وجود آمد و مردم و به خصوص جوانان به صحنه آمدند و خواست خودشان را نشان دادند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: بالاخره مردم با اينكه در اين مرحله سدي ايجاد كردند ناباورانه به خواست خود رسيدند و اين تحول از آنجا شروع شد كه البته ادامه تحول سخت است و بايد مردم تحولي را كه ايجاد كردند آن را حفظ و پايداري كنند تا به اين تحول برسيم. يكي از جاهايي كه اين تحول بروز كرد و يك كار عجيب و غريب بود و معمولا نمي‌گذاشتند اتفاق بيفتد و در مخالفت با آن هنوز هم دست و پا مي‌زنند، مذاكره با امريكا بود.

وي تصريح كرد: مي‌گفتند تابوي مذاكره با امريكا شكست، البته اين قبل از انتخابات بود و خود رهبري قبل از انتخابات موافقت كردند كه با امريكا مذاكره شود و پيامي كه سلطان‌قابوس آورد، ايشان موافقت كردند و تيمي به عمان براي مذاكره رفت.

وي افزود: دو اجلاس طولاني هم داشتند ولي آن مقاومت ادامه پيدا نكرد براي اينكه نياز به تيم‌هاي مصمم و با پشتيباني‌هاي كافي بود كه آنها وارد شوند و ادامه دهند و مردم از آنها حمايت كنند. البته مردم خبر نداشتند كه حمايت كنند و دلواپسان نيز خبر نداشتند و نمي‌دانستند كه نبايد مخالفت كنند و بي‌نتيجه ماند. البته نتيجه اساسي را گرفتيم و بالاخره تابو شكست. براساس همان اقدام رهبري در اول سال اعلام كردند كه ما با اصل مذاكره مخالفتي نداريم و وقتي اين را گفتند اين خودش دوام و ادامه تحول است.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني همچنين گفت: بعد از انتخابات كه دولت آقاي روحاني آمد انگيزه كافي براي تفاهم داشت چرا كه دولت قبلي انگيزه جلوگيري از تفاهم داشت و با شعارهايي كه داده و ادعاهايي كه مي‌شد تفاهم را در نطفه خفه مي‌كرد ولي اين دولت اعتقاد داشت البته از قديم هم آقاي دكتر روحاني عقايدش همين بوده در هر جايي كه حضور داشت.

وي ادامه داد: بالاخره اين كار ادامه پيدا كرد و حمايت شد. كار بسيار سخت بود ما يك دوره چنين مذاكره‌اي البته كوتاه‌تر چرا كه آن موقع دلواپس كمتر بود و البته دو طرف مي‌خواستند كه قطعنامه امضا شود و چانه‌زني‌ها بسيار زياد بود، موضوع هم كوچك بود چرا كه ما در قضيه قطعنامه مي‌خواستيم چند كلمه را عوض كنيم كه حقوق مردم ضايع نشود و مي‌گفتيم محتواي قطعنامه بايد عوض شود. آنها هم ديدند با جنگ نمي‌توانند ايران را از پا درآورند. زيرا ايران از موضع قدرت وارد شده بود بنابراين با ايران وارد مذاكره شدند و با تغيير چند كلمه قطعنامه صادر شد و توانستيم حق‌مان را بگيريم و بزرگ‌ترين افتخار نصيب ما شد.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به تشريح دوران جنگ تحميلي پرداخت و با بيان اينكه ما تجربه مذاكرات در آن دوران را داشتيم و دكتر روحاني در آن مذاكرات هميشه حضور و در پشتوانه كار شركت داشت، گفت: با همان تجربه و تيمي كه آن موقع هم در حد معاونت با وزارت امور خارجه كار مي‌كردند امروز هم مقتدرانه عمل كردند و به خوبي جلو آمدند و كسي باور نمي‌كرد شش تيم باتجربه با پشتوانه‌هاي قدرت و امپراتوري تبليغات در مقابل يك تيم ضربه بخورد، البته اين ضربه نبود زيرا آنها هم مي‌خواستند كه بشود يعني حق ايران را نتوانستند ضايع كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: آنهايي كه براي شما تبليغ مي‌كنند كه حق شما ضايع شده است، خلاف مي‌گويند يا نمي‌دانند پيچيده است عبارت نمي‌توانند بفهمند يا اينكه مي‌دانند بي‌خودي مقاومت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون