• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

تيم ملي كشتي آزاد براي دومين سال پياپي قهرمان جوانان جهان شد

شا گردان طلايي

وحيد جعفري/ كمتر كسي فكرش را مي‌كرد تيم ملي كشتي آزاد جوانان ايران بتواند براي دومين سال پياپي قهرمان جهان شود. در واقع كم‌توجهي مسوولان ورزش به خصوص كميته ملي المپيك و وزارت در سال المپيك به رده‌هاي پايه آنقدر محسوس بوده و هست كه هيچ كس حتي خوش‌باورترين افراد هم تصور نمي‌كردند جوانان آزادكار بتوانند در برزيل قهرماني سال گذشته خود در دنيا را تكرار كرده و همانطور كه بعد از 19 سال در كرواسي به قهرماني جهان رسيدند، اين‌بار در برزيل به اين مهم دست يابند. البته فرنگي كاران هم مي‌توانستند روي سكو بروند، اما خب اين تيم از نفراتي ضربه خورد كه مدال نگرفتند، چرا كه اين نفرات حتي در بين 10 نفر برتر هم جا نگرفتند تا براي تيم خود امتياز كسب كنند و به موفقيتش كمك و براي همين هم، كشتي فرنگي جوانان تنها توانست دو پله صعود نسبت به سال گذشته داشته باشد و از جايگاه هشتم دنيا به ششم برسد و همين روي سكو نرفتن فرنگي‌كاران خود دليلي بر اين شد كه همگان تصور كنند جوانان آزادكار هم -كه در قهرماني آسيا به عنواني بهتر از سومي نرسيده بودند- نمي‌توانند از عنوان قهرماني خود دفاع كنند، اما با تغييري كوچك در تركيب اين تيم، آينده‌داران كشتي آزاد از همان روز نخست رقابت خود با رقبا خوش درخشيدند و همه را اميدوار كردند تا در همان صبح روز دوم مسابقات و پيش از آغاز رقابت‌هاي شانس مجدد، ايران به عنوان قهرمان زودهنگام مسابقات معرفي شود و اين در حالي است كه همه كارشناسان به خوبي مي‌دانند كه تكرار قهرماني بسيار سخت‌تر از كسب خود قهرماني است، آن هم با اقتدار و در هشت وزن شش فيناليست داشتن كار اصلا آساني نيست در كشتي دنيا، البته چهار تن از اين فيناليست‌ها در ديدار پاياني نتيجه را واگذار كردند تا سهم ايران دو طلا و چهار نقره باشد و اين موضوع بايد بررسي شود چرا نمايندگان ايران كه تا قبل از فينال با اقتدار و اختلاف امتياز بسيار رقبا را شكست مي‌دهند، در ديدارهاي پاياني از كيفيت كارشان روي تشك كاسته مي‌شود؟ به نظر مي‌رسد اين موضوع بيشتر از هر چيز به مسائل روحي و رواني بستگي دارد و اينكه ايراني‌ها همواره نشان داده‌اند كه زود راضي مي‌شوند و به اين موضوع عادت مي‌كنند كه تا مدال‌شان قطعي شد، دست از تلاش بكشند. باري، رقابت و موفقيت در فينال مسابقات جهاني بيشتر از هر چيز احتياج به يك روح بزرگ و روان آماده دارد.

عليرضا گودرزي قهرمان وزن 42 كيلو گرم سال گذشته نوجوانان جهان، بعد از اينكه امسال در وزن 50 كيلوگرم مسابقات قهرماني جوانان آسيا به عنواني بهتر از پنجمي دست نيافت به تشخيص كادر فني راهي رقابت‌هاي جهاني شد و در برزيل تا فينال يكي پس از ديگري رقبا را از دم تيغ گذراند و تنها در ديدار پاياني به اسپنسر لي از امريكا باخت تا نايب قهرمان شود. گودرزي حالا از آن دسته از كشتي‌گيراني است كه هم مدال نوجوانان جهان را در كارنامه دارد و هم جوانان را و حالا بايد تمرينات خود را ادامه دهد تا به مدال بزرگسالان جهان رسيده و كارنامه خود را تكميل كند.

در وزن 55 كيلوگرم محمد نامجو مطلق كه در قهرماني آسيا در همان دور اول مقابل حريف قزاق با ضربه فني شكست خورد و از دور رقابت‌ها كنار رفت در جهاني برزيل هم به عنواني بهتر از پنجمي دست نيافت.

ايمان صادقي قهرمان سال گذشته جوانان جهان در كرواسي اين‌بار نيز در برزيل به مدال طلاي وزن60 كيلوگرم رسيد. او كه در انتخابي تيم ملي در بزرگسالان شركت كرده و راه به جايي نبرده بود، در ادامه در انتخابي درون اردويي جوانان پيمان بياباني، كه چندي پيش نيز قهرمان آسيا شد را شكست داد و جواز حضور در جهاني جوانان را به دست آورد.

در وزن 66 كيلوگرم جمال عبادي بدترين نتيجه ممكن را در تيم ايران به نام خود ثبت كرد و هفدهم شد. در قهرماني آسيا نيز نماينده اين وزن كشورمان كه نيما اشقاقي بود در همان دور اول مقابل كشتي‌گير ژاپني با ضربه فني مغلوب شد و با توجه به شكست اين ژاپني از رقابت‌ها حذف شد.

رضا مظفري هم از آن دسته از كشتي‌گيراني است كه از نوجوانان مدال‌آوري كرده و حالا به جوانان رسيده است. مظفري كه مدال برنز وزن 69 كيلوگرم نوجوانان جهان را در كارنامه دارد، سال گذشته و در وزن 74 كيلوگرم به مسابقات جوانان جهان به مدال برنز رسد و امسال در قهرماني آسيا قهرمان شد و حالا در برزيل به نشان نقره رسيد.

شايد بتوانيم مجتبي گليج را بهترين كشتي‌گير كشورمان در برزيل بدانيم. او تمام رقبا را با اختلاف امتياز عالي شكست داد و قهرمان شد. او كه چندي پيش نيز مدال طلاي وزن 84 كيلوگرم قهرماني آسيا را به گردن آويخت در مبارزه اول با نتيجه 10 بر صفر ايرادلي متستوري از گرجستان را شكست داد. وي در دور دوم نيز با نتيجه 11 بر يك از سد ماگومد رسول گاجي ماگومدوف از آذربايجان گذشت و راهي يك چهارم نهايي شد. گليج در اين مرحله مقابل شوتا شيراي از ژاپن با نتيجه 11 بر صفر به برتري رسيد. وي در مرحله نيمه نهايي نيز مقابل آرسن مورس علي اف از روسيه با نتيجه 13 بر 3 به پيروزي رسيد و فيناليست شد. گليج در ديدار فينال خرامينكوف از بلاروس را با اقتدار، 12 بر 2 شكست داد و قهرمان شد.

در وزن ٩٦ كيلوگرم سيد ايمان حسيني پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل محمد ساداس از تونس با نتيجه ١٤ بر ٤ به برتري دست يافت. حسيني در دور سوم مقابل نيشانپرت راند هاوا از كانادا ١١ بر صفر به برتري دست يافت. نماينده كشورمان در مرحله نيمه نهايي مقابل رابل سينگ از هند با نتيجه ٩ بر ٦ پيروز و راهي ديدار فينال شد. او در ديدار فينال مقابل نورماگمد حاجي اف از آذربايجان با نتيجه 2 بر 7 باخت و به مدال نقره رسيد. در اين وزن و در رقابت‌هاي آسيايي معين محمودي راهي ميانمار شده و پنجم شده بود.

انتظار مي‌رفت امين طاهري كه مدال برنز سال گذشته جوانان جهان و نشان طلاي قهرماني امسال آسيا را به نام خود ثبت كرد در برزيل طلايي شود، اما اين كشتي‌گير جسور با اينكه تا فينال با اقتدار پيش رفته بود در ديدار پاياني مقابل سعيد گاميدوف از آذربايجان با نتيجه 3 بر 14 باخت و به مدال نقره بسنده كرد. باري، شاگردان محمد طلايي در جهاني برزيل بيش از انتظار ظاهر شدند تا تيم كشورمان با 62 امتياز بالاتر از آذربايجان 58 امتيازي و روسيه 49 امتيازي به قهرماني برسد.

 

رده‌بندي انفرادي و تيمي

50كيلوگرم: 1- اسپنسر لي (امريكا) 2 – علي رضا گودرزي (ايران) 3- عارف حسين اف (آذربايجان) و رومن گوتسولياك (اوكراين) 5 – رازميك ميساكيان (ارمنستان) و داتيل باهارات (هند)

55 كيلوگرم: 1- ماهير اميراسالانوف (آذربايجان) 2- راوي كومار (هند) 3- استون ماسيس (امريكا) و حسن حسين بدرالدين اف (روسيه) 5- محمد نامجو مطلق (ايران) و زانابازا زاندانباد (مغولستان)

60 كيلوگرم: 1- ايمان صادقي (ايران) 2- ابراهيم عبدالحميد (مصر) 3- ديميتار ايوانف (بلغارستان) و حاجي مراد رشيد اف (روسيه) 5 – آميت كومار (هند) و جاهيد حسن زادا (آذربايجان)

66 كيلوگرم: 1- تيمورممداف (آذربايجان) 2- يوهي فوجي نامي (ژاپن) 3- آرون پيكو (امريكا) و زائوربيك ساديخوف (روسيه) 5- انيس اوسلو (تركيه) و اوتابديل كنتچادزه (گرجستان) و... 17- جمال عبادي (ايران)

74 كيلوگرم: 1- گادجي نابيف (روسيه) 2 – رضا مظفري (ايران) 3- تارزان ميسورادزه (گرجستان) و پيتر ناگي (مجارستان) 5- آلبرت يارچنكو (ليتواني) و رومن چايتادزه (بلاروس)

84 كيلوگرم: 1- مجتبي گليج (ايران) 2- دزيناس خرامينكوف (بلاروس) 3- اليس خان چي لايف (قزاقستان) و آرسن علي موسي لاليف (روسيه) 5- شوتا شيراي (ژاپن) و كريستوف سادوويك (لهستان)

96 كيلوگرم: 1- نورماگمد حاجي اف (آذربايجان) 2- سيدايمان حسيني (ايران) 3- بيك دولت آلمنتاي (قزاقستان) و نيشانپرت رانداهاوا (كانادا) 5- رابل سينگ (هند) و جر تاپوني (فنلاند)

120 كيلوگرم: 1- سعيد گاميدوف (آذربايجان) 2- امين طاهري (ايران) 3- نتهان باتلر (امريكا) و يونس دده (تركيه) 5- كريتسوف راول (روسيه) و كاس سي ليك (لهستان)

رده‌بندي تيمي:

1- ايران - 62 امتياز، 2- آذربايجان 58 امتياز، 3- روسيه 49 امتياز، 4- امريكا 40 امتياز - 5- هند 30 امتياز، 6- بلاروس 21 امتياز، 7- قزاقستان 20 امتياز، 8- ژاپن 18 امتياز، 9- تركيه و گرجستان 18 امتياز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون