رييس قوه قضاييه تشريح كرد
روايتي تازه از پروندههاي مرتبط با رخدادهاي 1401
رييس قوه قضاييه گفت: در سال ۱۴۰۱ فضايي ايجاد شد كه منجر به تشكيل حدود ۹۰ هزار پرونده شد؛ متهمان و محكومان اين پروندهها از اقشار مختلفي بودند؛ در ميان آنها بعضا معلم و دانشآموز و دانشجو نيز بود؛ چنانچه براي همه آنها حكم محكوميت صادر ميشد يا پرونده قضايي شكل ميگرفت بستر سوءاستفاده دشمنان فراهم ميآمد؛ در اينجا ما از حوزههاي علميه، بسيج، دانشگاهيان و معلمان كمك گرفتيم و با حضور آنها در ندامتگاهها، قاطبه محكومين سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر براي عفو آنها فراهم شد. به نقل از قوه قضاييه، حجتالاسلام محسنياژهاي طي سخناني در ديدار با جمعي از معلمان نمونه كشوري به همراه وزير و معاونين آموزشوپرورش، ضمن گراميداشت ياد و خاطره همه شهدا و شهداي معلم، به ويژه شهيدان مطهري و رجايي، با تبيين و تشريح اهميت و جايگاه نظام آموزش و تعليم و تربيت و نقش ارزنده معلم در اين نظام اظهار كرد: معلم، جايگاهي پرمنزلت دارد و به همان ميزان داراي مسووليت نيز است. جايگاه معلمي آنقدر والاست كه اميرالمومنين علي (ع) فرمود: «من علّمني حرفاً فقد صيرني عبداً.» من اعتقاد دارم كه معلم خوب، معلمي است كه علم را با هنر ممزوج ميكند؛ معلم خوب يك هنرمند است كه ميداند با چه روش و منشي، دانشآموزان را از اقيانوس علم و كمالات سيراب كند. رييس قوه قضاييه بيان داشت: من همواره به زيرمجموعه خودمان در دستگاه قضايي و همه قضات كشور تاكيد ميكنم كه بعضا نوع رفتار شما با طرفين دعوا، اثرات مهمتري از حكم صادره از ناحيه شما دارد؛ در خصوص معلمان گرانقدر هم به نظرم اين قاعده حكمفرماست و نوع رفتار و منش او در داخل و بيرون از مدرسه بسيار بر فرآيند تربيتي دانشآموزان اثرگذار است. اژهاي در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده از سوي معلمان نمونه كشوري و مسوولان آموزشوپرورش گفت: ما در قوه قضاييه آمادگي كامل داريم كه طي سلسله جلساتي تخصصي با مسوولان آموزشوپرورش، به طراحي الگو و شيوهاي براي تقويت همكاريها و تبادل دادهها ميان آموزشوپرورش و دستگاه قضايي مبادرت بورزيم. رييس قوه قضاييه در ادامه با تبيين و تشريح آن دسته از مسووليتهاي قوه قضاييه كه معلمان نيز ميتوانند در پيشبرد و تمشيت آنها موثر باشند، گفت: ما در قوه قضاييه اهتمام ويژهاي بر مقوله پيشگيري از وقوع جرم داريم و مجدانه راهبردهاي پيشگيرانه را براي جلوگيري از وقوع جرم و بزهديدگي در دستور كار قرار دادهايم؛ در اين عرصه خطير و مهم، معلمان و مسوولان آموزشوپرورش ميتوانند كمككار ما باشند و ما دست ياري به سوي آنها دراز ميكنيم. رييس قوه قضاييه تصريح كرد: نظام آموزشوپرورش كشور با بهرهمندي از حدود ۱۶ ميليون دانشآموز و بيش از يك ميليون كادر مدرسه و حدود ۳۰ ميليون خانواده دانشآموزان، يك نظام متكثر و موسّع است؛ براي اعضاي چنين نظام متكثر و موسّعي، قطعا مسائل حقوقي و قضايي پيش ميآيد؛ فلذا ما در قوه قضاييه اين آمادگي را داريم كه با ايجاد سازوكارهاي تخصصي و اختصاصي «حل اختلاف» ويژه آموزشوپرورش، تا آنجا كه ممكن است از تشكيل پروندههاي قضايي براي اعضاي جامعه آموزشوپرورش جلوگيري به عمل آوريم و مسائل حقوقي و قضايي آنها را غالبا در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع كنيم. رييس قوه قضاييه اظهار داشت: ممكن است براي معلم يا اولياي دانشآموزي، مسالهاي كيفري پيش آيد و براي او وفق قانون، مجازات تجويز شود؛ در اينجا اعضاي نظام آموزشوپرورش ميتوانند بستر اِعمال ارفاقات قانوني براي آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، بهگونهاي با آن عضوِ خاطي يا مجرم جامعه خود گفتوگوي ارشادي كنند كه زمينه تنبّه و ندامت او ايجاد شود و چنانچه واجد شرايط باشد، با ارفاقات قانوني مواجه شود. رييس قوه قضاييه خاطرنشان كرد: در سال گذشته بالغ بر ۷۷۷ نفر با بخشش اوليايدم، از قصاص رهايي يافتند؛ قطعا طبق نص صريح قرآن، در قصاص حيات است و قصاص، انتقام شخصي نيست، بلكه تامينكننده امنيت اجتماعي است؛ اما در موارد و مصاديقي نيز قصاص شدن افراد تبعاتي براي خانواده فردِ قصاص شده و حتي براي خانواده صاحبدم دارد؛ لذا كمك به رهايي از قصاص، يك عمل خير به حساب ميآيد. به هر ترتيب، با مشاركت فعالانه خيرين و انسانهاي داراي نفوذ كلام كه معلمين نيز در زمره همين افراد هستند، ۷۷۷ نفر كه رقم قابل توجهي است فرصت حيات يافتند؛ ما در قوه قضاييه در اين زمينه نيز هر چه بيشتر و وسيعتر نيازمند كمك و ياري شما معلمان فرهيخته و انسانساز هستيم.