• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3323 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

مشعل از مذاكرات پشت پرده حماس و اسراييل پرده برداشت

رايزني غيرمستقيم براي آتش ‌بس طولاني

پس از چند روز گمانه‌زني درباره مذاكرات پشت‌پرده جنبش مقاومت فلسطين حماس با طرف اسراييلي درباره آتش بس، خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش حماس از درستي گمانه‌زني‌ها خبر داد و اعلام كرد كه مذاكرات غيرمستقيم جنبش با طرف اسراييلي درباره آتش‌بس احتمالي است. بر اساس برخي گزارش‌ها اين مذاكرات با هدف برقراري آتش‌بس به مدت 8 تا 10 سال ميان طرفين در حال انجام است، به شرط آنكه اسراييل در مقابل محاصره نوار غزه را بشكند. به گزارش شبكه فرانسوي فرانس24، اسراييل در ازاي توافق، گذرگاه دريايي غزه به سوي شمال قبرس
(تحت كنترل تركيه) را خواهد گشود.

اظهارات مشعل

خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش حماس در گفت‌وگو با يك روزنامه قطري در لندن، خبرها درباره مذاكرات پنهاني حماس و اسراييل را تاييد كرد. وي با بيان اينكه مذاكرات غيرمستقيم ميان جنبش و طرف اسراييلي برقرار است، از مثبت بودن شرايط مذاكره خبر داد اما اعلام كرد كه تاكنون اين مذاكرات به نتيجه‌اي نرسيده است. مشعل در اين مصاحبه اظهار داشته كه يكي از ميانجي‌هاي مذاكرات ميان دو طرف، توني بلر، نخست‌وزير انگليس است. وي در ادامه افزوده: در طول مذاكرات، پيشنهادات مختلفي درباره انواع آتش بس ارايه شده و از بعد نظري اين آتش‌بس‌ها بايد مستمر باشند.

محورهاي مذاكره

رييس دفتر سياسي جنبش حماس درباره محورهاي ذيل مذاكرات آتش بس ميان حماس و اسراييل گفته است كه مشكلات غزه از جمله محورهاي گفت‌وگو هستند. وي گفت: ما با پنج مشكل مواجهيم. بازسازي و لزوم سرعت بخشيدن به آن، لغو محاصره و بازگشايي گذرگاه‌ها، حل مشكلات 50 هزار كارمند، ايجاد بندر و فرودگاه براي غزه و مشكل آخر تاسيسات شامل آب، برق، راهسازي و غيره. اگر مشكلات غزه حل شود فضاي خوبي براي تثبيت آتش‌بس كه پس از جنگ اخير اسراييل در غزه رخ داد فراهم مي‌شود.

واكنش‌هاي بين‌المللي

تا زمان تنظيم اين گزارش هيچ طرف بين‌المللي درباره مذاكرات غير مستقيم حماس و اسراييل واكنش نشان نداده است. اما يادآوري مي‌شود اين مذاكرات در شرايطي برگزار مي‌شود كه بيش از يك سال از حملات 50 روزه اسراييل به غزه مي‌گذرد و در اين مدت با وجود وعده‌هاي بين‌المللي زيادي كه براي بازسازي غزه داده شده، هنوز شرايط در اين منطقه بحراني و غيرانساني است. خالد مشعل در مصاحبه اخير خود نيز تاكيد مي‌كند بيشتر طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ذي‌ربط براي حل مشكلات غزه تلاش كرده‌اند اما هيچ چيزي به دست نيامده است جز طرح‌هايي از سوي برخي طرف‌ها و در راس آن قطر و تركيه و برخي طرف‌هاي اروپايي چون سوييسي‌ها و نروژي‌ها.

بلر در نقش ميانجي مذاكرات

به گفته رييس دفتر سياسي جنبش حماس، توني بلر، نخست‌وزير سابق انگليس و فرستاده كميته بين‌المللي چهارجانبه صلح خاورميانه ميانجي اين مذاكرات بوده است. گفتني است توني بلر فوريه گذشته به نوار غزه سفر كرد و بعد از آن با انتقاد از اسراييل، درباره شرايط غير انساني در اين منطقه هشدار داد. بلر در غزه گفت جهان نوار غزه را تنها گذاشته و او خواستار رويكردي جديد در قبال اين منطقه جنگ زده است. بعد از آن اعلام شد بلر از مقام خود در كميته چهارجانبه استعفا مي‌دهد. اما اكنون مشعل از او به عنوان ميانجي مذاكرات ميان حماس و اسراييل ياد مي‌كند. مشعل مي‌گويد نيكلاي ملادينف، نماينده سازمان ملل، رابرت سري و توني بلر اقداماتي در رفع حصر غزه داشته‌اند اما هنوز اين تلاش‌ها كمكي به غزه نكرده است.

واكنش فتح

تشكيلات خودگردان فلسطين (فتح) كه اداره كرانه باختري را بر عهده دارد و در يك سال گذشته ميز مذاكره با اسراييل را ترك كرده، هفته گذشته جنبش حماس را متهم كرد كه تلاش دارد از طريق تماس پنهاني با اسراييل براي دستيابي به توافقنامه‌اي ميان دو طرف، تجزيه سرزمين‌هاي فلسطيني را تثبيت كند. اما مشعل در اظهارات اخير خود به اين اتهام پاسخ داده و تاكيد كرد: برخي ما را متهم مي‌كنند كه خواهان جدايي غزه از كرانه باختري هستيم اما اين مساله درست نيست. غزه و كرانه باختري يكي هستند و ما بخشي از اين نظام سياسي فلسطين هستيم. ما براي آتش‌بس تلاش مي‌كنيم و خواهان برگزاري انتخابات و دموكراسي هستيم. مشعل خاطرنشان كرد: طرح ملي ما آزادسازي فلسطين، بازپس‌گيري قدس و مسجدالاقصي، تحقق حق بازگشت و تشكيل كشور فلسطين است. استراتژي حماس شناخته شده است و هرگز تغيير نخواهد كرد. گفتني است «حسن يوسف» از رهبران جنبش حماس نيز پيش‌تر گفته بود كه اين جنبش و اسراييل هنوز بر سر مفاد آتش بس توافق نكرده‌اند و هر گونه توافقي حاصل شود، فتح را در جريان خواهند گذاشت.

 

درباره ايران

مشعل در مصاحبه با روزنامه قطري در لندن با اشاره به روابط رو به رشد حماس با عربستان سعودي، قطر، تركيه و احتمال سفر وي به روسيه، درباره رابطه با ايران گفت: ما رابطه تاريخي با ايران داريم. اين روابط همچنان وجود دارد اما در سال‌هاي اخير به دليل اختلاف درباره بحران‌ سوريه، تاثيراتي از اين اختلاف گرفته است. با اين حال ما خواهان روابط خوب با تمامي كشورهاي عربي و اسلامي هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون