• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3323 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

بازگشت سيپراس براي يونان خوب خواهد بود

 

لئونيد برشيسكي /

به نظر مي‌رسد الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان، در هفت ماه گذشته دستخوش تكامل قابل توجه شده است. در انتخابات زودهنگام ماه سپتامبر، او در نقطه مقابل آنچه او در ژانويه از آن دفاع مي‌كرد و به واسطه آن به قدرت رسيد، قرار مي‌گيرد. با اين حال ممكن است او يك رهبر خوب براي يونان رو به جلو باشد.

مسير سيپراس برنامه تسالونيكي بود كه حزب او سيريزا، براي رقابت انتخاباتي پاييز و زمستان گذشته ارايه كرد تا از طريق مذاكرات با طلبكاران يونان و در نهايت برنامه نجات، يك كاپيتولاسيون اقتصادي ارايه كند كه هم موجب تقسيم سريزا و هم استعفاي سيپراس شد. اين دو سند تضاد ايدئولوژيكي عميقي دارند و تعداد كمي از سياستمداران مانند سيپراس مي‌توانند اين فاصله را پركنند. اين سفر گيج‌كننده از اميد به استعفا، ممكن است از سوي جناح تندرو سريزا به عنوان خدمت و خيانت توصيف شود. من مي‌توانم تصور كنم كه رييس كميسيون اروپا، ژان كلود يونكر شايد آن را راه دشواري مي‌بيند كه يك جوان، براي رسيدن به بلوغ تجربه كرد و احتمالا سيپراس آن را يك سفر در امتداد ريلي غير قابل اجتناب مي‌بيند كه اكنون در آن قرار گرفته است. نسخه سوم احتمالا به واقعيت نزديك‌تر است: سيپراس و باند او از راديكال‌ها كه هر تلاشي كردند يونان را از مسير رياضت اقتصادي خارج كنند، متوجه شدند كه يونان اين گونه قادر به حفظ خود نخواهد بود.

در ماه جولاي، بانك مركزي اروپا افزايش حمايت از سيستم بانكي يونان را متوقف كرد، دولت سيپراس مجبور به بستن بانك‌ها و جيره‌بندي پول نقد شد. به گفته يانيس واروفاكيس، وزير امور مالي سابق يونان حتي نتوانست واحد پول ملي خود دراخما را جايگزين يورو كند و براي پيدا كردن يك طرح روشن ديگر تلاش كرد. سيپراس به يك پرتگاه خيره شده بود و آنچه رخ مي‌داد، دوست نداشت. وزير سابق انرژي او پاناگيوتيس لافازانيس مصمم بود، يك گروه انشعابي به نام اتحاد مردمي را به عنوان سوم جناح بزرگ در پارلمان يونان براي مقابله با ديكتاتوري منطقه يورو ايجاد كند. سيپراس قبلا خود را در موقعيت‌هاي مشابه ديده بود. او يك بار عضو سازمان حزب كمونيست جوانان يوناني بود، اما تصميم گرفت تا در ائتلاف چپ باقي بماند، بعد از آن در سال 1991 يك ائتلاف چپ راديكال از آن جدا شد، درست مانند جناح لافازانيس كه از سيريزا جدا شد. سيپراس در سال 2004 به عنوان رهبر كميته ائتلاف چپ مطرح شد كه خيلي زود يك اتحاد انتخاباتي با احزاب چپ ديگر تشكيل داد كه اتحاد سريزا ناميده مي‌شد. او در سال 2008 رهبر اين ائتلاف چپ شد، زماني كه بحث‌هاي داخلي در مورد اينكه آيا سريزا بايد منحل شود، آغاز شد. اما سيپراس با وجود شكست در انتخابات، آن را حفظ كرد تا در نهايت در سال 2015 به پيروزي بزرگ رسيد. ممكن است او تخصص مورد نياز مذاكره با وزراي دارايي اروپا را نداشته باشد، اما او چپ يوناني و يك استاد مانور سياسي است. همچنين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند او شخصا محبوب است، حتي پس از تقسيم سريزا. او از حمايت حدود يك‌سوم از راي‌دهندگان يوناني برخوردار است. سيپراس احتمالا در ماه سپتامبر با يك دولت ائتلافي جديد بازمي‌گردد.

منبع: بلومبرگ

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون