• 1404 دوشنبه 10 شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6128 -
  • 1404 يکشنبه 9 شهريور

بررسي نقش‌مايه‌هاي تزييني بر سازِ ني

سازهاي ايراني و نمايش ذوق هنري

صبا معصوميان

در طول قرون متمادي، ساز ني به ‌عنوان يكي از اصيل‌ترين سازهاي موسيقي ايراني، نه ‌فقط صدايي عرفاني و رازآلود، بلكه شكلي آراسته و پرمعنا به خود گرفته است. ني، با ساختاري ساده اما پرظرافت، به بستري براي نمايش هنرهاي تصويري و خطاطي نيز تبديل شده است؛ آنچنانكه گويي ميان ني و نگارگري، نوعي پيوند پنهان و شاعرانه برقرار است.

در پژوهشي تازه كه با همكاري گروهي از هنرمندان و پژوهشگران موسيقي و هنرهاي تجسمي انجام شده (صبا معصوميان، سجاد پورقناد و پوريا نصيري) تزيينات انجام‌ شده روي ساز ني بررسي و طبقه‌بندي شده‌اند. اين پژوهش نه‌تنها جنبه‌هاي زيبايي‌شناختي اين تزيينات را مورد توجه قرار مي‌دهد، بلكه با نگاهي تاريخي و فرهنگي، نقش ني را در حفظ و بازتاب هويت ايراني تحليل مي‌كند.

از صدا تا تصوير: مسير تحول ساز ني

تا چند دهه پيش، ني‌نوازان كمتر به تزيين ظاهري ساز خود اهميت مي‌دادند. آنچه اهميت داشت، كيفيت صدا و حس عرفاني ساز بود. اما با گذر زمان، ساز ني نيز مانند بسياري ديگر از سازهاي ايراني، به بستري براي نمايش ذوق هنري تبديل شد. اين تغيير نگرش باعث شد تا پيكره‌ ني از صرف يك ابزار موسيقي، به يك اثر هنري و فرهنگي ارتقا يابد.

امروزه ني‌هايي در بازار ديده مي‌شوند كه با نقش‌مايه‌هايي غني و متنوع مزين شده‌اند. اين طرح‌ها، گاه روايتي تصويري از ميراث معنوي و هنري ايران هستند؛ از نقوش نگارگري تا پرتره‌هايي از بزرگان موسيقي، شعر و فرهنگ.

 

تكنيك‌هاي تزييني: حكاكي و سوخت‌نگاري

تزيينات روي ساز ني عمدتا با دو تكنيك اجرا مي‌شوند: حكاكي (دستي يا ماشيني) و سوخت‌نگاري (پايروگرافي).

در گذشته، حكاكي دستي رايج بود و هنرمندان با ابزارهاي ابتدايي نقش‌هايي ساده اما دلنشين روي بدنه ني ايجاد مي‌كردند. اما امروزه حكاكي ماشيني جايگزين آن شده و طرح‌هاي تكراري و سري‌كاري ‌شده را با سرعت و هزينه كمتر ارائه مي‌دهد. با اين حال، به دليل انحناي طبيعي و ناهمساني سطح ني، اين روش از دقت كمتري نسبت به سوخت‌نگاري برخوردار است.

در مقابل، سوخت‌نگاري با استفاده از هويه‌هاي مخصوص انجام مي‌شود و هنرمند مي‌تواند با دقت بالا، نقش‌هايي پيچيده و خلاقانه ايجاد كند. اين تكنيك - كه سابقه‌اي هزاران ساله در تمدن‌هايي چون مصر و قبايل آفريقايي دارد - در هنر معاصر ايران جايگاه ويژه‌اي يافته است.

 

گونه‌شناسي تزيينات: از نگارگري تا خطاطي

پژوهش مذكور، تزيينات ساز ني را به سه دسته اصلي تقسيم مي‌كند: تزيينات مبتني بر نقاشي ايراني، تزيينات مبتني بر نقاشي واقع‌گرا (رئاليستي) تزيينات خوشنويسي.

در گروه نخست، طرح‌هايي برگرفته از هنر نگارگري، اسليمي، پيكرنگاري، شمسه و گل ‌و مرغ قرار مي‌گيرند. اين نقوش، به ‌وضوح ريشه در فرهنگ و تاريخ هنر ايراني دارند. از جمله پيكرنگاري‌هايي كه بر اساس نگاره‌هاي مكاتب تبريز، هرات و قاجار طراحي شده‌اند يا نقوش اسليمي كه با پيچ‌ و خم‌هاي برگ‌ها و گل‌ها يادآور سنت‌هاي معماري و تذهيب ايراني هستند.

طرح «شمسه» كه به دليل هماهنگي با فرم دايره‌اي سوراخ‌هاي ني مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نمونه‌اي از هماهنگي زيباشناسانه ميان فرم و محتوا در تزيين‌ ساز است. در حالي كه طرح «گل و مرغ» كه عمدتا ريشه در هنر قاجاري دارد، كمتر روي ني ديده مي‌شود، اما از نظر زيبايي‌شناسي، جلوه‌اي خاص به آن مي‌بخشد.

گروه دوم، شامل نقاشي‌هاي واقع‌گرا يا «پرتره‌نگاري»هايي است كه اغلب چهره استادان موسيقي يا چهره‌هاي ادبي چون شهريار، عارف قزويني يا محمدرضا شجريان را نمايش مي‌دهند. اين طرح‌ها كه عموما به ‌صورت تك‌چهره و با تكنيك سوخت‌نگاري اجرا مي‌شوند، ساز ني را به نوعي رسانه فرهنگي تبديل كرده‌اند.

گروه سوم، خوشنويسي‌هايي با خطوط نستعليق و شكسته‌نستعليق است كه خط شكسته‌نستعليق با وجود دشواري در خواندن، به جنبه تزييني ‌ساز افزوده و بر ايراني بودن آن تاكيد مي‌كنند. استفاده از خط فارسي در تزيين ‌ساز، گواهي است بر پيوند عميق موسيقي و ادب فارسي.

 

نقش‌مايه به‌مثابه نماد فرهنگي

تزيينات روي ني، صرفا جنبه تزييني ندارند؛ آنها حامل معاني و نمادهايي‌ هستند كه به ساز ني هويتي فراتر از يك ابزار موسيقي مي‌بخشند. انتخاب چهره‌هاي فرهنگي براي پرتره‌نگاري، استفاده از خطوط فارسي، يا بهره‌گيري از نقوش سنتي، همه و همه نشان مي‌دهد كه ساز ني در عصر حاضر، نه‌ تنها صدا بلكه فرهنگ، تاريخ و هنر را نيز حمل مي‌كند.

از سوي ديگر، مخاطبان اين ساز - چه نوازنده، چه شنونده و چه بيننده - با ديدن اين تزيينات، به نوعي با مفاهيم و ارزش‌هاي فرهنگي درگير مي‌شوند. اين تعامل بصري - شنيداري، تجربه‌اي چندلايه و ژرف‌تر از موسيقي صرف را رقم مي‌زند.

٭

بررسي نقش‌مايه‌هاي تزييني بر ساز ني نشان مي‌دهد كه اين ساز نه ‌تنها ابزاري براي بيان موسيقايي، بلكه بستري براي تداوم و بازآفريني ميراث هنري ايران است. هنرمندان امروزي، با بهره‌گيري از تكنيك‌هايي چون سوخت‌نگاري و حكاكي با الهام از هنرهاي سنتي ايراني، ساز ني را به اثري هنري بدل كرده‌اند كه مي‌تواند همزمان روح، چشم و ذهن را درگير كند. چنين پژوهش‌هايي، فراتر از حوزه موسيقي، به ما يادآوري مي‌كنند كه چگونه مي‌توان با تكيه بر ريشه‌هاي فرهنگي، در دل ابزارهاي سنتي، زبان‌هاي تازه‌اي براي بيان هويت و زيبايي خلق كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون