• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

مرضيه افخم:

از رد در كنگره نگراني نداريم

گروه ديپلماسي| «دور جديدي از سفرهاي منطقه‌اي محمدجواد ظريف از هفته آينده صورت مي‌گيرد.» اين خبري است كه مرضيه افخم در نشست خبري روز گذشته خود به خبرنگاران داد. با دستيابي به توافق هسته‌اي، وزير امور خارجه بيشترين همت خويش را بر حل و فصل پرونده‌هاي منطقه‌اي گذاشته و در اين راستا سفرها و رايزني‌هاي جديدي را انجام داده است. اكنون مرضيه افخم مي‌گويد كه دور بعدي سفرها؛ سفر به كشورهاي مسلمان و دوست منطقه و شمال آفريقا است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره موضوعات مورد رايزني در سفر آتي ظريف نيز گفته است كه علاوه بر تشريح روند مذاكرات هسته‌اي و گفت‌وگو در اين خصوص تلاش مي‌شود تا آثار خشونت‌ها در منطقه كم شود. مشروح مهم‌ترين محورهاي اظهارات مرضيه افخم به شرح زير است:

مصوبه مجلس در رابطه با روابط با انگليس هنوز در دستوركار است، ولي فصل ديگري از روابط دو كشور شروع شده است كه اين ظرفيت‌ها، فرصت‌هاي ديگري را به همراه دارد و اگر امكانش باشد در زمان خود بررسي مي‌شود.

كميسيون مشترك برجام در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در سطح معاونان برگزار مي‌شود و اينكه امكان نشست وزيران عضو باشد نيز بررسي خواهد شد و همچنين در خصوص كارگروه‌ها و وظايف آنها
بحث و بررسي مي‌شود.

همكاري با كشورهاي منطقه جزو اولويت‌هاي ما بوده و سياست ثابت و اصولي ما است، چرا كه ثبات در منطقه براي ما از اهميت زيادي برخوردار است. ما خواهان بهترين مناسبات با همسايگان و كشورهاي مسلمان منطقه هستيم و اميدواريم بتوانيم بهترين همكاري‌ها را داشته باشيم.

ما از رد شدن توافق در كنگره نگراني نداريم. ما مسيري را طي كرديم كه كاملا هوشمندانه بوده است. اين توافق برد - برد و فرصت مناسبي براي جامعه بين‌الملل است كه مورد استفاده همه طرف‌ها و همچنين طرف‌هاي ثالث قرار گرفت. نگراني را بايد آنهايي داشته باشند كه آثار برجام برخلاف منافع آنهاست و اين فرصت صداي تندروها و جنگ‌طلبان را درآورده است.

ما از ابتداي بحران سوريه راهكاري براي حل اين بحران پيشنهاد كرديم و مبناي ما اراده و خواست مردم سوريه براي تعيين سرنوشت‌شان بوده است. طرح جمهوري اسلامي در حال گفت‌وگو و رايزني با طرف‌هاي مختلف است تا تكميل شود. ما به دنبال اين نيستيم كه بگوييم طرحي داريم، بلكه آنچه براي ما مهم است اجرايي و عملياتي شدن آن است و تلاش داريم در مشورت با طرف‌هاي مختلف امكان عملي هر طرحي را بررسي كنيم.

سفر آقاي ظريف به تركيه كماكان در دستور كار قرار دارد و در زمانبندي مناسب كه برنامه‌هاي دو وزير اجازه بدهد و با جدول كاري‌شان تطابق پيدا كند، انجام خواهد شد.

هنوز در برنامه‌هاي حاشيه اجلاس زماني براي برگزاري نشست با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نداريم.

حمايت ايران از همه گروه‌هاي مقاومت به قوت خود باقي است و خدشه‌اي بر اصل حمايت ما از اعضاي مقاومت و كساني كه مقابل رژيم صهيونيستي ايستاده‌اند، وارد نشده است.

در هفته‌هاي گذشته نيز يكي از اعضاي كميته اجرايي ساف به ايران آمد و پيام شفاهي رييس ساف را به ايران آورد.

در سفري كه آقاي هاموند به ايران داشت درباره ظرفيت‌هاي روابط دوجانبه، مبارزه با افراط و تروريسم و... گفت‌وگو شد و درباره رژيم صهيونيستي صحبتي نشد و اخبار منتشر شده حاكي از اينكه ايران موضعش تغيير يافته رد مي‌شود.

رسيدگي به وضعيت زندانيان ايراني و حقوق آنها همواره مورد مطالبه ما بوده و ما از دولت امريكا مي‌خواهيم كه
هر چه سريع‌تر به بازداشت آنها خاتمه بدهد.

نماينده ويژه دبيركل در امور سوريه با ايران رايزني دارد ولي ما از همه جزييات طرح ايشان مطلع نيستيم. در بخشي از طرح كه منتشر شده رگه‌هايي از واقعيت بحران سوريه را مي‌بينيم و معتقديم هر طرحي كه بتواند واقعيت سوريه را در نظر گرفته و بر اساس آن كار را به پيش ببرد امكان موفقيت دارد.

گفت‌وگوهاي وزير امور خارجه ايران در مسكو سازنده و مثبت بود و دو وزير علاوه بر پيگيري مباحث دوجانبه در مورد بحران سوريه گفت‌وگو كردند.

(درباره سفر محمود عباس و مقامات حماس به تهران): اين مساله هنوز در دستوركار ما نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون