كنفرانس خبري روحاني، ديروز سه محور اصلي داشت:
احمدينژاد ، انتخابات، حصر
ادامه از صفحه اول
وي ادامه داد: در رابطه با سياستهاي كلي اصل 44 قرار بود اين سياستها به شكلي اجرا شود كه بخشي از اقتصاد كشور غير دولتي شود، نه اينكه فقط اسمها را عوض كنيم و اقتصاد همچنان حكومتي و دولتي باقي بماند. دولت يازدهم كوشيده است تا واگذاريها به شكل صد درصد به بخش غيردولتي انجام گيرد و اين گام نخست ما در حل مشكلات اقتصادي بوده است. روحاني با اشاره به اينكه صحبت كردن از قانون و قانونمداري براي برخي تلخ به نظر ميرسد، اظهار كرد: نميدانم چرا وقتي از قانون صحبت ميكنيم برخي ناراحت ميشوند و به مذاقشان خوش نميآيد كه از قانونگرايي صحبت شود. قانون را بايد براي همه يكسان اجرا كرد اما اين گروه وقتي از قانون صحبت ميشود ميگويند حاشيهسازي نكنيد، با اين حساب وقتي صحبت از قانونگرايي حاشيهسازي باشد حتما بايد متن را انحصار و رانتخواري در نظر گرفت. رييس دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اينكه تنها راه پيشرفت كشور و حل مشكل اجراي قانون است، افزود: دولت در رفع تمامي انحصارها و فسادها موفق نبوده اما گامهاي بسياري در اين راه برداشته و برخواهد داشت و لازم است رسانهها هم نقش مهم خود را در مبارزه با فساد ايفا كنند؛ رسانههايي كه آزاد باشند و از امنيت واحدي در مقايسه با يكديگر برخوردار باشند نه اينكه برخي نشريات هر چه بخواهند بگويند و تهمت و افترا بزنند و مشكلي هم برايشان پيش نيايد اما رسانهاي ديگر با كوچكترين خطايي توسط تمام دستگاهها و نهادها مورد پيگرد قرار گيرد.
بردن برجام به مجلس به نفع طرف مقابل است
رييسجمهور در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري فارس درباره رقم واقعي پولهاي بلوكه شده، گفت: ارقام مختلفي بيان ميشود كه ميتواند درست باشد. بعضي اوقات ميگوييم كل ارزها چه مقدار است و يك رقم به دست ميآيد. بعضي اوقات رقمهايي كه براي صندوق توسعه ملي است محاسبه ميشود و رقم ديگري به دست ميآيد و ممكن است ذخاير مربوط به بانك مركزي رقم ديگري باشد. بخشي كه براي دولت است و به داخل خزانه ميآيد رقم خيلي بالايي نيست. وي همچنين در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري فرانسه درباره مهاجرت جوانان و اينكه عدهاي ترديد دارند به ايران بازگردند، تاكيد كرد: تكيهگاه اصلي ما نسل جوان و به ويژه نسل تحصيلكرده ما است. يكي از بخشهايي كه ميتواند براي سرمايهگذاران جاذبه داشته باشد توسعه نيروي انساني است. قديم ميگفتند در ايران به اندازه كافي انرژي است و امروز بيشتر بحث نيروي فعال تحصيلكرده ما مطرح است. اولا نسل جوان ما اميدوار است چه آنها كه در داخل هستند و چه آنها كه به خارج سفر ميكنند، البته اطمينان را در مقام عمل بايد ايجاد كنيم و عملكرد دولت در اين دو سال براي مردم و نسل جوان اميدواركننده بوده است. رييس دولت تدبير و اميد اضافه كرد: وقتي نسل جوان ميبيند يك معضل مهم در دولت با منطق و مذاكره حل شده، حس ميكند در ايران اگر حضور داشته باشد زمينه فعاليتش بيش از سابق خواهد بود. ما در زمينه شركتهاي دانشبنيان فعاليتهاي خوبي انجام دادهايم و بايد به شما بگويم هر ماه تعدادي از متخصصين جوان ما از خارج از كشور باز ميگردند و به نوعي مهاجرت مغزها معكوس شده است. هر چه شركتهاي دانشبنيان فعالتر شوند نيروهاي فعال در خارج از كشور را ميتوانند جذب كنند و به نيروهاي داخلي اميد دهند. اين اميدواري قبل از حل مساله هستهاي ايجاد شده بود و با آمار و ارقام ميگويم البته بعد از پرونده هستهاي زمينه براي اين كار آمادهتر خواهد شد. روحاني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه كيهان درباره انتظار قانوني براي بررسي برجام به عنوان يك لايحه و ارايه آن به مجلس، اظهار كرد: طبق قانون اساسي اصل 77 و 125 كه اصل 77 را تبيين ميكند ميگويد كه وقتي يك توافقنامه يا معاهده را رييسجمهور يا نمايندهاش امضا ميكند براي تصويب به مجلس ميفرستند اما ما كه چيزي را امضا نكرديم. آنچه امروز مطرح است مسالهاي است كه ايران قبلا آن را پذيرفته بود. بحث بر سر درست اجرا كردن انپيتي و پادمان است كه آيا ما درست اجرا كردهايم يا نه؟ تمام مذاكرات نيز سر اين بود و ايران تلاش ميكرد اين اتهام ناروا از بين برود و آنها بدانند كه فعاليت ايران صلحآميز است. وي ادامه داد: امروز يك معاهده جديد وجود ندارد و در برجام هم گفته شده ايران به صورت داوطلبانه اين كار را انجام ميدهد. ضمن اينكه هيچ يك از كشورهاي 1+5 برجام را به پارلمان خود نبردهاند كه ما ببريم. اگر برجام را به مجلس ببريم الزامي براي دولت ميشود، يعني كار را به نفع طرف مقابل انجام دهيم، البته ممكن است برخيها نظرشان اين باشد كه بايد به مجلس برود اما در آن صورت چيزي را كه تا به حال رييسجمهور و وزير خارجه امضا نكردهاند بايد امضا كنند، يعني الزاماتي را بر خودمان وارد كنيم كه هيچ كشوري نكرده است. رييسجمهور با بيان اينكه چرا ميخواهيم از لحاظ حقوقي فشاري وارد كنيم كه نيازي به آن نداريم، افزود: ما شبيه اين توافق را در ژنو هم داشتيم منتها زمان آن كوتاهمدت بود ولي آن زمان به مجلس نرفت تا تصويب شود. قبلا هم تفاهمهايي مثل «پاريس» و «سعدآباد» به مجلس نرفت و هيچ كس هم نگفت چرا. البته ممكن است بحثهايي مطرح باشد كه نهادهايي برجام را بررسي كنند. از روز اول پرونده هستهاي تحت نظر شوراي عالي امنيت ملي بوده و در زمينه برجام نيز بررسيهاي فراواني در اين شورا صورت گرفته و تقريبا مراحل نهايي را طي ميكند. چيزي كه طبق اصل 176 قانون تحت نظر شوراست و سيرش را طي ميكند همان اصل حاكمي است كه به عنوان رعايت قانون فرموديد.
پيش از موعد اعلام كردن مثل چيدن ميوه نارس است
در ادامه نشست خبري رييسجمهور، خبرنگار روزنامه مردم سالاري با اشاره به شعارهاي انتخاباتي روحاني و زنده شدن اميد بعضي از مردم براي رفع حصر محصورين، از روحاني پرسيد كه آيا واقعا اين كار در توان دولت است و دولت در اين زمينه برنامهاي دارد يا خير؟ كه رييسجمهور در پاسخ گفت: تلاش دولت از ابتدا بر اين بوده كه در داخل جامعه همه احساس آرامش بيشتري كنند. اگر موضوعي در گذشته بوده و ميتوانيم طبق قانون به آن پايان دهيم بايد به آن پايان دهيم. ادامه مشكل در جامعه صرفنظر از اينكه حق با هر كسي بوده درست نيست و اينكه يك موضوع به يك مساله دايم تبديل شود كسي از آن سودي نميبرد. وي ادامه داد: همه بايد تلاش كنيم قانون اجرا شود اما اينكه يك مساله را تبديل به يك شعار دايم و مداوم كنيم به كجا ميرسيم و نتيجه چه خواهد شد. اقتدار يك نظام و دولت اين است كه مسائل خود را سريعتر نهايي كند مثل مساله هستهاي. اگر بتوانيم هر چه سريعتر در چارچوب منافع ملي مسائل را نهايي كنيم به نفع ما است. مقام معظم رهبري نيز در اين ديدار اخير خود با هيات دولت فرمودند خوب شد اين مساله هستهاي تمام شد. روحاني با بيان اينكه اگر بتوانيم هر پرونده داخلي يا خارجي را در چارچوب مسائل ملي حل كنيم به نفع همه است، افزود: من در اين زمينه در انتخابات هم به صراحت گفتم و صريحترين بحث را در دانشگاه داشتم. آنجا گفتم برخي از مسائل كار دولت نيست و دولت به تنهايي نميتواند آنها را انجام دهد اما ميتواند مقدمات و شرايط امر را فراهم كند. وي اضافه كرد: من تلاش خود را براي حل و فصل معضلات سياسي و اجتماعي انجام دادم و در زمانش ميتوان راجع به آن توضيح بيشتري داد. واجب هم نيست كه آدم همهچيز را اعلام كند و به نوعي پيش از موعد اعلام كردن يك مساله، مثل چيدن ميوه نارس است. بايد تلاش كنيم به وحدت و همدلي برسيم، البته از گذشته نيز درس بگيريم و نگذاريم انحراف تكرار شود اما بايد حوصله به خرج دهيم تا در زمان مناسب به نتيجه برسيم. در ادامه اين نشست خبري، روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار شينهوا درباره روابط ايران و چين در زمان پساتحريم اظهار كرد: قرار است كه رآكتور آب سنگين اراك توسط چينيها و يكي از كشورهاي 1+5 كه احتمالا امريكا خواهد بود در كنار فعاليت كشور خودمان، از نظر تكنولوژي پيشرفتهتر شود. رييسجمهور همچنين در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه بعد از توافق وين، عدهاي از منتقدان با اشاره به بخشهايي از قطعنامه شوراي امنيت مدعي توقف بازدارندگي دفاعي و از جمله فعاليتهاي موشكي جمهوري اسلامي ايران شدند و حتي با تيترهايي نظير «خلع سلاح بدون درگيري» مدعي خلع سلاح كشور شدند، در عين حال شاهد بوديم كه شما هفته پيش نسل جديدي از موشكهاي نقطه زن دوربرد با نام فاتح 313 را رونمايي كرديد و «بازدارندگي حقوقي» را نيز به «بازدارندگي دفاعي» افزوديد. چشمانداز قدرت دفاعي ايران در دوران پساتوافق را چگونه ميبينيد؟ گفت: يكي از نكاتي كه بعد از توافق در مورد آن بحث و سوال بود و شايد همچنان در گوشه و كنار صحبت از آن باشد، اين است كه آيا برجام و توافق نهايي ايران و گروه 1+5 موجب كاهش قدرت دفاعي ايران ميشود يا تقويت آن؟ من در اينجا يك نكته را اشاره ميكنم كه شايد به اين سوال خيلي كامل مربوط نباشد. ما به دنبال بازدارندگي در قدرت ملي خودمان در برابر انواع تهديدها هستيم كه يكي از انواع اين بازدارندگيها در مسائل دفاعي است. اين بازدارندگي در مسائل حقوقي، سياست خارجي و دفاعي نيز وجود دارد. من در يكي از سخنرانيهاي اخيرم توضيح دادم كه اقتصاد مقاومتي يعني اينكه ما كاري بكنيم كه ايران غيرقابل تحريم باشد و اين خود يعني بازدارندگي.
از شكايت عليه دولت ابايي نداريم
خبرنگاري از رييسجمهور در مورد مزاياي توافق وين بر روابط ايران با كشورهاي همسايه به خصوص كشورهاي عربي پرسيد كه وي در پاسخ گفت: من فكر ميكنم يكي از آثار اين توافق ايجاد اعتماد بيشتر در بين رهبراني كه احتمالا پيش ازاين نسبت به اهداف هستهاي ايران ترديد داشتند، بود و در كل بايد گفت اين توافق هستهاي در افزايش اعتماد موثر بوده است. وي با بيان اينكه من در آغاز فعاليت دولت تدبير و اميد اعلام كردم كه ما ميتوانيم روابط بهتر و صميمانهتري با عربستان داشته باشيم و در اين ارتباط علاقهمند هستيم، افزود: مشكلات پيش آمده در منطقه از جمله بحران يمن اين فضا را از بين برد و من اميدوارم كه رهبران منطقه در چارچوب مصالح ملي و منافع منطقه عمل كنند. از جنگ دست بردارند و بدانند كه با دخالت خارجي در امور ديگر كشورها نميتوانند به اهداف خود برسند. در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي خبرنگار روزنامه شهروند با ابراز خرسندي از اينكه توانسته بعد از چندينبار در نشست مطبوعاتي رييسجمهور از وي سوال كند به شكايتهاي اخير مقامات دولت قبل عليه مسوولان فعلي اشاره كرد و گفت كه عدم موضعگيري اعضاي دولت در مورد اين شكايتها و تبليغات يك نوع هاله ابهامي را ايجاد كرده است، كه رييسجمهور در پاسخ تصريح كرد: اميدوارم با توضيحاتي كه ارايه ميشود اين هاله ابهام حلوفصل شود. از نظر حقوقي هركسي آزاد است كه شكايت خود را مطرح كند و ما نيز هيچ ابايي نداريم كه فردي از يك مقام دولتي شكايت كند و شايد از يك ديدگاه اين به نفع دولت باشد؛ چرا كه فرصتي پيش ميآورد كه ما مواردي را تبيين كنيم. البته اگر ما دايم بياييم توضيح بدهيم كه قبلا چه شده و چطور بوده و خلاف قانون چطور بوده، عملكرد دولت تبديل ميشود به مواردي كه در دولت گذشته صورت گرفته است و اين نه خواست مردم است و نه دولت فرصت چنين كاري را دارد. البته به مناسبتهايي هروقت فرصتي پيش آمده اشارهاي به اين موارد كردهايم. خدمت مقام معظم رهبري گفتم كه اين دولت از وقتي كه كارش را شروع كرد با سه چاله بزرگ روبهرو بوده كه اين چالهها هنوز پر نشده است. روحاني بدهيهاي كلان دولت قبل، نادرست اجرا شدن قانون هدفمند شدن يارانهها و اجراي بدون حساب و كتاب مسكن مهر را اين سه چاله مهم عنوان كرد و افزود: براي اجراي مسكنمهر پايه پولي كشور را تقريبا دوبرابر رشد دادند و اين موضوع اثر شديدي در تورم ايجاد كرد. از سوي ديگر اين منازل بعضا در جاهايي ساخته شده كه امكانات لازم زيرساختي ندارد، ولي ما ناچار هستيم كه آنها را تكميل كنيم و چارهاي جز اين نيز وجود ندارد. وي گفت: ما نميتوانيم مانع كسي براي شكايت كردن شويم و مرجع رسيدگي به اين شكايات قوه قضاييه است. خبرنگار سياستروز در ادامه خطاب به روحاني گفت كه بعد از توافق هستهاي شما گفتيد سايه جنگ از سر ملت ايران برداشته شده، ولي اكنون ميبينيد كه رژيم صهيونيستي و امريكا بعضا ايران را تهديد از جمله تهديد به حمله نظامي ميكند، نظر شما در اين ارتباط چيست؟ رييسجمهور اظهار كرد: اينكه كشوري در شرايطي قرار بگيرد كه تهديد در مورد آن به صورت كامل منتفي شود، غيرممكن است. اگر تهديد نبود چه نيازي به وجود و فعاليت وزارت دفاع، نيروهاي مسلح و بحث بازدارندگي بود. تهديدات احتمالي هميشه هست و ما بايد خودمان را براي مواجهه و مقابله كردن با اين تهديدات احتمالي همواره آماده نگه داريم. البته سايه جنگ با بحث تهديد متفاوت است. سايه جنگ مانند ابر سياهي است كه بالاي سر شما قرار ميگيرد و شما آن را حس ميكنيد، ولي تهديد يك ابر دوردستي است كه ممكن است به سمت شما بيايد. وي با بيان اينكه در قطعنامههاي قبلي شوراي امنيت ايران بهعنوان كشوري معرفي شده بود كه صلح و امنيت منطقه را تهديد ميكند ولي اكنون شرايط عوض شده و اين بهانه از آنها گرفته شده است، تصريح كرد: بنابراين يكي از آثار توافق اين است كه سايه تهديدات از سر كشور دور شده است و درعينحال اين به اين مفهوم نيست كه ما خودمان را براي روز مبادا آماده نكنيم. ما در دنيا رقبا و از آن بالاتر دشمناني داريم. تهديدات ممكن است كاهش پيدا كند ولي منتفي نميشود و ما همواره بايد آماده باشيم. وي به اهميت قدرت بازدارندگي در برابر تهديدات احتمالي اشاره كرد و افزود: اين قدرت بازدارندگي باعث ميشود كه تهديدات منتفي يا دور شود. روحاني افزود: اميدوارم هيچ كشوري، كشور ديگر را تهديد نكند و شرايط خوب و آرام براي پيشرفت كشور همواره فراهم باشد.رييسجمهور در ادامه نشست خبري خود به مناسبت هفته دولت در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري صداوسيما كه سوالي درباره برنامه دولت براي جلوگيري از سوءاستفاده امريكاييها از فضاي بعد از برجام و تلاش براي نفوذ در ايران پرسيده بود، اظهار كرد: اصل مساله كه ما بايد حواسمان را براي نفوذ قدرتهاي بزرگ و به خصوص امريكا جمع كنيم كاملا درست است. مسالهاي كه مقاممعظمرهبري به آن اشاره كردند يك رهنمود ملي است كه همه ما بايد به آن توجه كنيم. ما بايد شرايطي را در خودمان ايجاد كنيم كه جلوي نفوذها و رخنهها را بگيريم. هر قدر قدرت اقتصادي و تكنولوژي ما افزايش يابد و وحدت و انسجام ملي بيشتري داشته باشيم و روابط دولت و ملت بالا برود احتمال نفوذ دشمن كم ميشود. وي افزود: اگر خداي ناكرده سرمايه اجتماعي ازبين برود نه تنها رخنه بلكه اتوبان براي ورود دشمن باز ميشود يا مثلا در اقتصاد اگر فقط نفت بفروشيم و كالا وارد كنيم راه دشمن باز ميشود. هرقدر توسعه ملي ما بيشتر و تعامل ما با دنيا و همسايگان بيشتر شود رخنه سياسي، فرهنگي و امنيتي كمتر ميشود. روحاني ادامه داد: ممكن است بعد از برجام و پساتحريم بعضيها بگويند كه شرايط باز ميشود و ما وارد ايران ميشويم و بيشتر ميتوانيم اثر بگذاريم اما ما بايد كاري كنيم كه نفوذ فكري، فرهنگي، اقتصادي و علمي ايران در منطقه و جهان بيشتر شود كه البته اين به معني دخالت نيست. هرچه ملت آگاهتر باشد و روابط بين مردم صميميتر باشد ميتوان در برابر رخنه دشمن ايستادگي كرد و البته همه بايد به نكتهاي كه مقام معظم رهبري فرمودند، توجه كنيم. جلوگيري از رخنه دشمن نهتنها دستور كار دولت بوده بلكه از ابتدا برنامه ما بر همين مبنا استوار شده و اينكه بهدنبال بازسازي اقتصادي، افزايش اخلاق و انسجام و سرمايه اجتماعي بودهايم بر همين مبناست.
اساس دولت تشديد رقابتهاي سالم انتخاباتي است
رييسجمهور در پاسخ به خبرنگار ايرنا كه درباره توسعه احزاب پرسيده بود، گفت: ما در كشوري هستيم كه مبناي حكومت برمبناي آراست و راي پايه اصلي براي مشروعيت حقوقي بهحساب ميآيد. وقتي آراي مردم اساس و پايه مديريت كشور است راه رقابت سالم در انتخابات، احزاب و تشكلها خواهند بود و حتي انجمنهاي علمي و صنفي تاثيرگذارند. برنامه دولت از ابتدا اين بود و از اول هم فراجناحي عمل كرد و اتهام به اين دولت كه متعلق به جناح خاصي است سخت خواهد بود. ما به هر دو جناح به معناي عام و به همه احزاب قانوني كشور احترام ميگذاريم. در اين دولت افرادي دور يك ميز مينشينند كه به هر دو جناح تمايل دارند. وي اضافه كرد: اساس دولت تشديد رقابتهاي سالم انتخاباتي است به خصوص امسال كه دو انتخابات مهم و همزمان مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را پيشرو داريم و اين مهم است كه مردم در انتخابات حضور داشته باشند و كاري كنيم كه رقابتها بيشتر شود و همه احساس كنند كه هستند. كلا كلمه انتخاب خيلي مهم است و انتخاب يعني مردم در فضايي بتوانند چهرهها و افكار مختلف را ببينند و از بين آنها انتخاب كنند. هر چه فضا براي احزاب و گروهها بيشتر باز باشد انتخاب بهتر صورت ميگيرد و مردم با نشاط بيشتري شركت ميكنند و بهانهها از دست كساني كه ايراد ميگيرند گرفته ميشود. روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري ترند جمهوري آذربايجان كه سوالي درباره همكار ايران با كشورهاي حاشيه درياي خزر بعد از لغو تحريمها پرسيده بود، بيان كرد: در طول دو سال گذشته حتي قبل از اينكه به برجام و توافق برسيم روابطمان را با كشورهاي حاشيه درياي خزر توسعه داديم و رييسجمهورهاي اين كشورها به ايران سفر كردند و ما هم تقريبا به همه كشورها سفر داشتهايم و با روسيه نيز ارتباط داشتيم، سفرهاي ديگري هم در پيش است.