• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

مطالبات سياسي معترضان؛ استعفاي وزير محيط ز يست و استيضاح وزير كشور

اولتيماتوم ٧٢ ساعته به «سلام»

بيروت همچنان ناآرام است و بزرگ‌ترين تجمع لبناني‌ها در پايان يك هفته اعتراض به تعيين يك اولتيماتوم سه‌روزه براي دولت منتهي شده است. براساس گزارش‌ها، فعالان لبناني كه فراخوان برگزاري اين تظاهرات را صادر كرده بودند موفق شده‌اند هزاران تن را با خود همراه كنند و اكنون يك ليست بلند بالا از انتظارات را مطرح كرده‌اند و تاكيد دارند اگر دولت به اين شروط عمل نكند، اعتراض‌ها به سراسر لبنان كشيده خواهد شد. اين در حالي است كه يك اتاق امنيتي در دولت تشكيل شده و شواهدي از تمكين دولت به خواسته‌هاي معترضان وجود ندارد. با آنكه تمام سلام، نخست وزير لبنان هفته گذشته تنها با گذشت دو روز از آغاز اعتراض‌ها اعلام كرده بود به دنبال افزايش اعتراض‌ها از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند. در چنين شرايطي بايد گفت نارضايتي عمومي، اوضاع بد اقتصادي و فضاي بسته سياسي از هميشه بيشتر بر لبنان سايه افكنده است.

تجمع بزرگ ميدان شهدا

شامگاه شنبه ميدان شهداي بيروت كه نماد جنگ داخلي اين كشور است مملو از جمعيت خشمگين معترض بود. هزاران لبناني در اعتراض به فساد و عملكرد نامناسب دولت در خيابان‌هاي پايتخت و در اطراف اين ميدان دست به تظاهرات گسترده زده بودند. در اين تجمع چند هزار نفري، معترضان لبناني انزجار خود را از دولتي كه آن را فاسد و ناتوان در ارايه ابتدايي‌ترين خدمات مي‌دانستند، نشان دادند. شعار اصلي اين جنبش بزرگ مردمي «بوي تعفن مي‌دهيد» بود كه اشاره به ناتواني دولت در جمع‌آوري زباله‌ها از سطح شهر بيروت در حدود دو ماه گذشته داشت. در انتها نيز فعالان گروه‌هاي غيردولتي لبنان در بيانيه‌اي به دولت اين كشور 72 ساعت مهلت دادند تا خواسته‌هاي تظاهركنندگان را برآورده كنند.

گفتني است همزمان با تجمع بزرگ بيروت، اتباع لبناني در برخي كشورهاي جهان از جمله انگليس، بلژيك و امريكا تظاهراتي را در همبستگي با هموطنان خود برگزار كردند. آنها همچنين با سر دادن شعارهايي خواهان ساقط شدن نظام حاكم بر اين كشور شدند.

خشونت عليه معترضان

اعتراض‌ها در لبنان از همان روز اول به خشونت كشيده شد. زماني كه نيروهاي امنيتي با گاز اشك‌آور تلاش كردند معترضان را پراكنده كنند، آنها نيز به برخورد خشونت‌آميز با پليس روي آوردند. به گزارش عفو بين الملل، در درگيري‌هاي هفته گذشته
حدود 350 نفر در بيروت زخمي شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها در اين تجمعات پليس بيروت براي متفرق كردن تظاهرات‌كنندگان از گاز اشك‌آور و خودروهاي آب‌پاش استفاده كرده و چندين بار تير هوايي شليك كرده است. در مقابل نيز تظاهرات‌كنندگان به نيروهاي پليس حمله كرده و ده‌ها تن از آنها را مجروح ساخته‌اند.

به گفته منابع لبناني در تجمع شنبه شب نيز زماني كه تعدادي از تظاهرات‌كنندگان تلاش كردند تا موانعي را كه در اطراف مقر دولت ايجاد شده از بين ببرند، نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن آنها وارد عمل شده و تعدادي از آنها را بازداشت كردند. اما برخي گزارش‌ها حاكي است كه بعضي از افسران پليس هم با تظاهرات‌كنندگان ابراز همدردي كرده و از آنها حمايت كرده‌اند.

تشكيل اتاق امنيتي

بر اساس گزارش‌ها، كمي پيش از برگزاري تظاهرات لبناني‌ها در بيروت نشست امنيتي در مقر وزارت كشور برگزار شد كه در اين نشست تصميم گرفته شد تا اتاق مشترك امنيتي ميان ارتش لبنان و نيروهاي امنيتي داخلي جهت اتخاذ تدابير لازم براي عبور از اين بحران تشكيل شود. نهاد مشنوق، وزير كشور لبنان از رهبران دستگاه‌هاي امنيتي خواست تا تمامي اقدامات لازم را براي حفظ امنيت و تامين امنيت تظاهرات در بيروت اتخاذ كنند. اين در حالي است كه تظاهرات‌‌كنندگان‌ لبناني در روزهاي گذشته در مقابل وزارت كشور و همچنين پارلمان لبنان در بيروت نيز تجمع كرده و خواستار استعفاي وزراي كشور و محيط زيست لبنان شده‌اند.

 

ضرب‌الاجل تظاهرات‌كنندگان بيروت به دولت براي جمع‌آوري زباله‌ها

تظاهرات‌كنندگان بيروت تا روز سه‌شنبه ۱۰ شهريور به دولت فرصت دادند تا مشكل جمع شدن زباله‌ها در اين شهر را حل كند. در غير اين صورت تظاهرات به سراسر لبنان گسترش پيدا خواهد كرد. از ماه جولاي پس از بسته شدن يكي از انبارهاي زباله بيروت به دليل پر شدن آن، زباله‌ها در سطح شهر بيروت تلنبار شده‌اند و بوي تعفن سطح شهر را پر كرده است. تظاهرات ابتدا در اعتراض به همين مساله بود اما كم‌كم رنگ و بوي سياسي گرفت. شهروندان بيروتي دولت را مسوول اين مشكل دانسته و آن را متهم مي‌كنند كه قادر به تامين نيازهاي اساسي مردم نيست. معترضان از جمله به قطع مكرر برق اعتراض دارند و خواهان استعفاي وزير محيط زيست، محمد مشنوق هستند. تظاهرات‌كنندگان همچنين خواهان آن هستند كه وزير كشور، نهاد مشنوق به دليل اعمال خشونت عليه تظاهرات‌كنندگان در هفته گذشته، توضيح دهد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون