• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3334 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور

زير ذره بين اقتصاد

احكام دايمي برنامه ششم آماده شد|ماموريت تشكيل ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به شوراي اقتصاد سپرده شد. فارس به نقل از يك مقام آگاه گزارش داد: در دولت با اشاره به ارايه پيش‌نويس لايحه احكام دايمي برنامه ششم توسعه به هيات وزيران اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم توسعه مجموعه احكامي وجود دارد كه شامل 235 ماده و هزار حكم بوده به همين علت آنهايي را كه جنس قانون مي‌خواهد و دايمي است، در اين لايحه به دولت ارسال شده است. اين مقام آگاه عنوان مي‌كند: لايحه برنامه ششم نيز مسير خود را طي مي‌كند و شوراها در حال برگزاري هستند.

 

آغاز شناسايي اتباع غيرمجاز شاغل در تهران|مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان تهران بااشاره به طرح جلوگيري از اشتغال اتباع غيرمجاز خارجي گفت: كارفرمايان متخلف به ازاي هر روز پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جريمه مي‌شوند و بازرسان اداره كل استان تهران شناسايي شاغلين اتباع غيرمجاز را آغاز كرده‌اند. احمد لطفي‌نژاد با اشاره به اينكه بزرگ‌ترين مشكل در حوزه كارجويان نداشتن مهارت است گفت: نمي‌توانيم بگوييم مشكل بيكاري به دليل نبود فرصت شغلي است چراكه اگر فرصت شغلي نداشتيم اتباع خارجي كشور‌هاي همسايه هم نمي‌توانستند در بازار اشتغال مشغول فعاليت شوند. اين نشان‌دهنده اين است كه فرصت شغلي داريم اما شاغلين تمايلي به اشتغال در آن فرصت شغلي را ندارند. واقعيت تلخي مبني بر نبود فرهنگ مناسب براي اشتغال در كشور وجود دارد.

 

روايت «عذاب‌آور» زنگنه از شب‌هايي كه خوابش نمي‌برد|زنگنه مي‌گويد: بسياري از شب‌ها از نگراني اين‌كه چطور بايد پول يارانه نقدي را تامين كنيم، خوابم نمي‌‌برد. وزير نفت در يك برنامه تلويزيوني در پاسخ به اين سوال مجري كه از وي پرسيد احساس خود را درباره واژه هدفمندي يارانه‌ها بگوييد، گفت: خيلي عذاب‌آور است. وي از پرداخت يارانه نقدي همچون وزير اقتصاد به عنوان يك مصيبت بزرگ ياد كرد و با اشاره به اينكه تقريبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشي از فروش شركت گاز و ٨٠ درصد درآمد شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از محل فروش فرآورده‌ها به هدفمندي يارانه‌ها اختصاص مي‌يابد، اظهارداشت: جمع كردن پول هدفمندي و رساندن به موقع آنها واقعا «عذاب اليمي» است و همان‌طور كه آقاي طيب نيا، وزير اقتصاد نيز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است.

 

وام‌دهي بانك‌ها سرعت گرفت|پرداخت 94 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي در چهار ماهه نخست امسال در حالي رقم خورده كه ميزان وام‌دهي بانك‌ها در اين دوره با رشد بيش از 16 درصدي همراه شده است. با توجه به ركود حاكم بر اقتصاد كشور و الزام ورود نظام بانكي به تامين اعتبار بنگاه‌هاي توليدي براي ارتقاي توليد و حركت به سمت رشد اقتصادي مثبت، سال گذشته پرداخت 280 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي در دستور كار قرار گرفت؛ رقمي كه به اذعان مقامات بانك مركزي با توجه به منابع موجود بانك‌ها خوش‌بينانه به نظر مي‌رسيد. با اين وجود عملكرد يك‌ساله بانك‌ها نشان داد كه در انتهاي سال بالغ بر 340 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخته‌اند و بيش از 60 هزار ميليارد تومان فراتر از پيش‌بيني رييس كل بانك مركزي به بخش‌هاي مختلف اقتصادي وام داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون