• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3334 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور

جهان شرمسار ازآيلان

شايد فكر مي‌كرد آنچه كنار ساحل افتاده عروسكي است كه دريا به كودكش هديه داده است. نزديك شد. اما آن عروسك كه پيراهن قرمز و شلوار آبي به تن داشت، فرشته كوچك يك خانواده ديگر بود كه اسير دريا شده بود. نهنگ‌ها، كوسه‌ها و مرغان دريايي او را به ساحل آورده بودند تا بگويند اين هم سند ديگري بر بي‌رحمي جنگ. ماهيگير مي‌گويد: قلبم آنجا شكست.

دو قايقي كه در آب‌هاي تركيه غرق شده بودند، دست‌كم ۱۲ سوري را به آب سپرده بودند كه در ميان آنها آيلان كردي و پدر و مادر و برادر بزرگ‌ترش نيز بودند. آنها مي‌خواستند خود را به يونان برسانند كه غرق شده بودند. در اين ميان اما تنها تصويري از خواب ابدي و مظلومانه آيلان در حالي كه صورت خود را به شن‌هاي ساحل بودروم چسبانده بود، در جهان منتشر شد؛ تصويري كه مانند نواختن ناقوس بلند بيدار باش براي بشريت در اقصا نقاط جهان بود.

از ۲۳ نفري كه سوار اين دو قايق بودند تاكنون جنازه ۱۲ نفر، از جمله پنج كودك، پيدا شده است. ظاهرا ۹ نفر بيشتر زنده نمانده‌اند كه بعضي‌هاي‌شان جليقه نجات داشته‌اند و خودشان را به ساحل رسانده‌اند. آيلان سه ساله، گاليپ پنج ساله و مادر آنها ريحان، سه نفر از اين ۱۲ پناهجوي سوري بودند كه در راه جست‌وجوي يك زندگي بهتر در قاره سبز جان سپردند. از بامداد چهارشنبه كه پيكر بي‌جان آيلان در ساحل بودروم كشف شده، تصوير او ميليون‌ها بار در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي جهان بازنشر شده است؛ تصوير تكان‌دهنده‌اي كه خشم بسياري را از دولت‌ها و استيصال سازمان ملل در حل بحران سوريه برانگيخته است. موضوع ديگر كه بيشتر واكنش افكار عمومي را برانگيخته، بحث سرگرداني صدها هزار پناهجوي ديگر سوري در مرزهاي اروپا و بي‌اعتنايي دولت‌هاي اين كشورها به وضعيت غيرانساني‌ها و مقاومت در برابر ورود و سامان يافتن آنهاست.

بستگان آيلان اعلام كرده‌اند خانواده آيلان كوچولو بعد از اينكه درخواست پناهندگي آنها در ماه ژوئن از سوي دولت كانادا رد شد، سعي كردند خود را با قايق قاچاقچيان انسان به سواحل يونان برسانند. تيما كردي كه 20 سال است در ونكوور آرايشگري مي‌كند، عمه آيلان است. او گفته تلاش داشت از اين خانواده حمايت كند و او و همسايگانش مقداري پول براي كمك به خانواده آيلان به بانك سپرده بودند، اما در نهايت نتوانستند اين كمك را به آنها برسانند.

داستان آيلان

بچه‌هايم زيباترين بچه‌هاي جهان بودند. كسي در دنيا هست كه بچه‌هايش برايش عزيزترين موجودات دنيا نباشند؟ اين سخن عبدالله كردي پدر آيلان سه ساله است كه مي‌گويد نتوانست همسر و دو پسرش را نجات دهد. دريا خشن شده بود و قاچاقچيان قايق را رها كرده بودند تا خود را نجات دهند. او مي‌گويد با بازوهايش محكم آنها را گرفته بود اما امواج دريا قفل دستان آنها را شكست. عبدالله كردي تنها آرزويش اين است كه به كوباني بازگردد و آنها را آنجا دفن كند. عبدالله كردي گفته است حدود چهار هزار يورو براي نجات خانواده‌اش از جنگ و رساندن آنها به جاي امن به قاچاقچيان پرداخته بود.

كانادا درخواست پناهندگي خانواده آيلان را رد كرده بود

بستگان آيلان اعلام كردند خانواده اين كودك بعد از اينكه درخواست پناهندگي آنها در ماه ژوئن از سوي دولت كانادا رد شد، سعي كردند خود را با قايق قاچاقچيان انسان به سواحل يونان برسانند. به دنبال انتشار اين خبر كريس اكساندر، وزير مهاجرت كانادا تا روشن شدن دلايل اينكه چرا درخواست پناهندگي خانواده آيلان را رد كرده، از كار تعليق شد. الكساندر در واكنش به انتشار تصوير بي‌جان آيلان گفته از ديدن اين تصوير بسيار متاسف شده است. فين دانلي، سياستمدار كانادايي گفته است كه شخصا نامه عمه آيلان را، به وزير مهاجرت كانادا رسانده بود.

 

مرگ غم‌انگيز آيلان كردي احساسات جهاني را برانگيخته است. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با ساختن هشتگ‌هايي چون KiyiyaVuranInsanlik، #HumanityWashedAshore# و StandUpIfYouAreHuman# درباره بحران پناهجويي مي‌نويسند. در اين ميان هر لحظه بر شما رآثار هنري كه درباره آيلان كردي منتشر مي‌شود، افزوده مي‌شود. اغلب كاربران مي‌نويسند: معذرت مي‌خواهيم آيلان.

 

الجزيره: آيا چنين تصويري اروپا را تغيير نخواهد داد؟ چه خواهد شد؟

الجزيره مي‌نويسد تصوير آيلان خشم بسياري از ناظران را برانگيخته است. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي دولت‌ها را شماتت مي‌كنند و خواستار اقدام فوري براي سامان دادن به شرايط اين پناهجويان هستند. الجزيره يادآور مي‌شود بحران پناهجويان موجب اختلاف عميق در ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شده است. از نظر برخي بايد اين پناهجويان به شكل برابر بين 28 عضو اتحاديه اروپا تقسيم شوند.

الماونيتور: كشورهاي اروپايي به تركيه: ما پول مي‌پردازيم، شما پناهندگان سوري را نگه داريد

هفته گذشته دولت دانمارك پيشنهاد كرد با كمك به تركيه، از اين كشور بخواهيم پناهندگان سوري را كه راهي اروپا مي‌شوند متوقف كند. توماس دي ميزر، وزير كشور آلمان هم پيشنهاد كرد با ساخت اردوگاه در ايتاليا، يونان و تركيه براي پناهندگان، آنها در اين اردوگاه‌ها ساماندهي شوند. اين خبر خوبي براي تركيه است. در حال حاضر توانايي دولت آنكارا به دليل افزايش خشونت و عدم ثبات سياسي، براي اسكان پناهجويان سوري كاهش يافته است. به هر حال همكاري بين اتحاديه اروپا و آنكارا مي‌تواند از درد و رنج پناهجويان سوري بكاهد.

 

اينترنشنال بيزينس تايمز: كشورهاي عربي درهاي خود را روي پناهجويان باز كنند

سلطان سعود قاسمي در اينترنشنال بيزينس تايمز نوشت: كشورهاي عربي بايد درهاي خود را به سوي پناهجويان سوري باز كنند. او مي‌نويسد كشورهاي حاشيه خليج فارس در مجموع از ميان حدود 9 ميليون سوري كه آواره شده‌اند، هيچ كدام را پناه نداده‌اند و آمار پناهنده سوري به اين كشورها صفر است. اين در حالي است كه اين كشورها در سال 2012 مجموعا بيشترين پول را در جهان صرف خريد اسلحه كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون