• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3334 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور

جشنواره موسيقي جوان همچنان ادامه دارد

شباهت سونوريته كمانچه جوانان به استاد بهاري

اعتماد| نهمين دوره جشنواره موسيقي جوان در سه بخش موسيقي دستگاهي، كلاسيك و نواحي به مدت 12 روز در تالار رودكي برگزار مي‌شود. اين جشنواره با استقبال بسيار خوب جوانان همراه شده و در عين حال اساتيدي كه به عنوان اعضاي هيات داوران حضور دارند از آن به عنوان اتفاقي مهم ياد مي‌كنند و همگي بر اين اعتقادند كه اين جشنواره مي‌تواند چهره‌هاي مهمي را به موسيقي ايران معرفي كند. براي مثال «علي‌اكبر شكارچي» - نوازنده برجسته كمانچه- مي‌گويد: «سونوريته كمانچه جوان‌ها به سمت ساز استاد بهاري مي‌رود، ضمن آنكه برخلاف آنچه مي‌گويند كه رديف براي جوانان سخت و غيرقابل هضم است، مشاهده مي‌كنيم كه اين‌طور نيست و جوانان اجرايي غني از رديف داشتند. درواقع مشخص است، شركت‌كنندگان در بخش كمانچه‌نوازي نهمين جشنواره موسيقي جوان بسيار با شوق نوازندگي اين ساز را ياد گرفته‌اند و از نظر ريتم و به لحاظ اجرا بسيار دقيق نواختند. اين نشان مي‌دهد كه موسيقي ما اين انعطاف‌پذيري را دارد كه در سنين مختلف از آن استفاده ببرند و نوازندگي و آهنگسازي و خلاقيت داشته باشند.»

«اردشير كامكار» نيز به اين مساله صحه گذاشته و مي‌گويد: اگر نوازندگان نسل جوان ما همين‌گونه پيش بروند، 10 سال بعد نوازندگانِ برجسته‌اي در عرصه كمانچه‌نوازي خواهيم داشت: «ديدن نوازندگان جوان كمانچه براي من خيلي خوشايند بود. همگي آنها خيلي خوب ساز زدند و همين قضاوت را براي ما سخت كرده بود. به نظر مي‌رسد در جشنواره امسال تكنيك‌ها بالاتر رفته و همه سعي مي‌كنند با هم رقابت سازنده داشته باشند و اين جشنواره اين انگيزه را در بچه‌ها به وجود مي‌آورد كه سطح خودشان را بالاتر ببرند؛ اما از سوي ديگر بايد جوان‌هاي بيشتري جذب شوند.»

اين اما تنها شركت‌كنندگان سازهاي ايراني نيستند كه توانسته‌اند نظر اساتيد خود را جلب كنند، در سازهاي كلاسيك نيز آنها چهره‌اي پرقدرت از خود ارايه داده‌اند، به همين خاطر است كه «سيمون آيوازيان» نيز به اين موضوع اشاره دارد كه در اين دوره از جشنواره، سطح كيفي نوازندگان ارتقا پيدا كرده است؛ اما او در عين حال به اين نكته اشاره دارد كه نوازندگان شهرستاني كيفيت اجرايي خوبي داشتند. او البته سطح كيفي ساز رده سني الف و ب را از گروه «ج» بيشتر مي‌داند: «به‌طور كلي من راضي هستم و روند خيلي خوبي را مشاهده كرديم. فكر مي‌كنم امسال خيلي منظم و برنامه‌ريزي شده و كار خيلي خوب بود و اگر ادامه يابد جذب نوجوانان بيشتر خواهد شد.»

«پدرام فلسفي» ديگر عضو هيات داوري نهمين جشنواره موسيقي جوان در بخش ساز گيتار هم مي‌گويد كه شركت‌كنندگان ساز گيتار در دو رده سني الف و ب نسبت به سال گذشته به مراتب پيشرفت چشمگيري داشته و باعث تحسين كليه داوران و حضار شدند: «روند سيستماتيك و بسيار حرفه‌اي، حضور گسترده شركت‌كنندگان، انتخاب دقيق قطعات و بسياري موارد ديگر اگر در هر دوره بررسي شود، من فكر مي‌كنم تا پنج سال آينده اين مسابقه موسيقي خصوصا در بخش گيتار مي‌تواند وجهه بين‌المللي پيدا كند و شركت‌كنندگان خيلي حرفه‌اي را به خودش جلب كند. بحث رقابتي يكي از موارد بسيار مهم و كليدي در موسيقي براي بالا بردن سطح موسيقي كشور است. اين يك استاندارد در كل دنياست اما ايران در حال حاضر از اين منظر خيلي عقب است. ولي تلاش نوازندگان كم‌سن‌تر باعث مي‌شود به مرور زمان همين نوازندگان در مقاطع سني بالاتر نيز خوش بدرخشند و اين خود باعث بالا رفتن سطح نوازندگان مي‌شود.»

«سياوش ظهيرالديني» هم اين اعتقاد را درباره ويولنيست‌ها دارد و مي‌گويد: «سطح نوازندگي ويولنيست‌ها سال به سال بهتر شده به‌طوري كه در قياس پارسال خيلي پيشرفت كرده‌اند. نوازندگاني كه امسال بودند چه در دوره اول و چه دوم آنقدر كارشان درخشان است كه تشخيص دادن و اصلح دانستن‌شان خيلي سخت است، اما در عين حال يكي از چيزهايي كه در بين نوازندگان بايد وجود داشته باشد درك و احساس است. وقتي كسي قطعه‌اي را مي‌زند بايد درك آن را داشته باشد و تكنيك آن را بداند. وقتي هنرجو شناختي از درك و احساس قطعات اجرايي‌اش داشته باشد روز به روز درك و فهمش از موسيقي بيشتر مي‌شود. در كنار اينها عواملي كه اين جشنواره‌ها را برنامه‌ريزي مي‌كنند نبايد صرفا به مسابقه بودن آن اكتفا كنند بلكه بايد يك‌سري امكانات را در اختيار شركت‌كنندگان قرار دهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون