• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3334 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور

نخستين دوره از شب‌هاي موسيقي نواحي برگزار شد

آواي موسيقي نواحي از برج آزادي

اعتماد| آيين افتتاح نخستين دوره از شب‌‌هاي موسيقي نواحي ايران شامگاه گذشته در سالن برج آزادي برگزار شد. «شب‌هاي موسيقي نواحي ايران» عنوان برنامه‌اي است كه در ادامه «فستيوال آينه‌دار» برگزار مي‌شود و در آن پيشكسوتان موسيقي مقامي در كنار نوازندگان جوان تا شب گذشته - جمعه- به اجراي برنامه پرداختند. اين برنامه شامل چهار بخش اصلي تحت عنوان شب تربت جام، شب زابل، شب سراوان و شب ايرانشهر است و اين در حالي است كه نخستين دوره شب‌هاي موسيقي نواحي ايران در دو سانس با برگزاري شب‌هاي تربت‌جام، زابل، ايرانشهر و سراوان در برج آزادي برگزار شد. در ابتداي مراسم، علي مغازه‌اي، دبير شب‌هاي موسيقي نواحي ايران با ابراز خرسندي از حضور چشمگير حاضران در مراسم، گفت: «حركتي كه در راه استمرار موسيقي مقامي نواحي ايران آغاز شده است مي‌تواند به حفظ ميراث بزرگان اين موسيقي بينجامد. اطلاق نام آيينه‌دار به اين عزيزان نيز جهت اداي احترام به اين بزرگان است كه موسيقي مقامي را در گنجينه سينه‌هاي‌شان نسل به نسل حفظ كرده‌اند.»او در ادامه با يادآوري نام آيينه‌داراني همچون ذوالفقار عسگريان، خليفه غلام مارگيري و نورمحمد دُرپور گفت: «متاسفانه اين عزيزان در همين مدت اخير از دست رفته‌اند. ثبت و ضبط اجراي صحنه‌اي از اين بزرگان در دو جشنواره گذشته سهم اندكي در حفظ ميراث آنان داشت اما به هرحال امروز قدم مثبتي به حساب مي‌آيد.»مغازه‌اي سپس ضمن تشكر از برگزاركنندگان دوره‌هاي قبلي جشنواره آيينه‌دار، از ادامه رايزني‌هاي انجام شده براي تشكيل يك صندوق حمايتي خبر داد: «پس از بحث و تبادل نظرهاي فراوان با آقايان محمدرضا درويشي و احسان رسول‌اف تصميم گرفته‌ايم كه يك صندوق حمايتي براي صيانت از موسيقي نواحي ايران تشكيل دهيم. اين صندوق مي‌تواند اتفاق خوبي براي موسيقي مقامي ايران باشد. از همين‌جا تمامي دوستان را به حمايت و همكاري فرامي‌خوانم.»

او در ادامه صحبت‌هايش تشكيل اين صندوق را مشوقي براي جوانان هنرمند موسيقي نواحي ايران توصيف كرد: «اميدوارم با در نظر گرفتن مقرري مناسب اين شوق در جوانان بيشتر شود و بتوانند براي تداوم راه آيينه‌داران تلاش كنند. جوانان انگيزه دارند اما اميدشان كم است. اين حركت عزمي عظيم را نيازمند است كه به همت دلسوزان موسيقي مقامي مي‌توان به اتفاقات خوبي در دوره‌هاي بعدي جشنواره اميدوار بود.»مغازه‌اي ضمن تشريح برنامه‌ شب‌هاي موسيقي نواحي ايران، از دست‌اندركاران و عوامل برگزاركننده جشنواره آيينه‌دار نيز قدرداني كرد و افزود: «عشق به موسيقي مقامي نواحي ايران و مشخصا نفس‌ گرم غلام‌حسين سمندري در شكل‌گيري اين فستيوال حرف اول را مي‌زد.»

سپس نوبت به پخش نماهنگ‌هايي از دو فستيوال گذشته رسيد و در آن اجرا و صحبت‌هاي آيينه‌داران موسيقي مقامي به نمايش درآمد. بخش ديگري از مراسم به رونمايي از پنج آلبوم نخستين فستيوال موسيقي نواحي و آييني ايران گذشت؛ آلبوم‌هايي از موسيقي تربت جام و سيستان و بلوچستان كه توسط هنرمندان نظير دكتر ساسان فاطمي، محمدرضا اصلاني، نادر مشايخي و مريم قره‌سو رونمايي شد. محمدرضا اصلاني در صحبت‌هاي خود انتشار اين آلبوم‌ها را اتفاق بزرگي توصيف كرد كه تاثيرات مثبت آن را مي‌توان در سال‌هاي بعد شاهد بود.

در ادامه موسيقي ناحيه تربت جام پايان‌بخش مراسم بود. محسن عسگريان فرزند مرحوم ذوالفقار عسگريان، در كنار استاد عبدالله اميني به اجراي موسيقي پرداختند. اجراي شورانگيزي كه تمام حاضران در سالن برج آزادي را تحت تاثير قرار داد. محسن عسگريان كه نواختن ساز را از پدرش آموخته است، با اجراي قطعه سرو خرامان از آلبوم خون‌پاش و نغمه ريز ياد استاد غلامحسين سمندري را زنده كرد. فستيوال آيينه‌‌دار با حضور محمدرضا درويشي به عنوان دبير علمي و علي مغازه‌اي به عنوان دبير اجرايي از سال 92 با همت بخش خصوصي كار خود را با هدف ارايه موسيقي نواحي ايران و ثبت و حفظ اين ميراث معنوي آغاز كرد. اين فستيوال در نخستين نوبت در مهرماه سال 92 با حضور 30 هنرمند موسيقي از شرق و جنوب شرق كشور و مناطق تربت جام، باخرز و سيستان بلوچستان در خانه هنرمندان ايران برگزار شد. دومين دوره اين فستيوال نيز ارديبهشت سال 94 با تمركز بر موسيقي جنوب ايران با حضور120 هنرمند از هرمزگان، بوشهر و خوزستان در تالار رودكي و وحدت برگزار شد. اين برنامه بخشي از جشنواره آيينه‌دار است كه براي حمايت و تشويق هنرمندان جوان موسيقي نواحي اجرا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون