• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

رييس دفتر رييس‌جمهور:

نبايد به كساني كه مي‌خواهند عقيده خود را به جامعه تحميل كنند ميدان داد

 

 

گروه سياسي|سي و ششمين سالگرد درگذشت آيت‌الله طالقاني بهانه‌اي بود تا بار ديگر يكي از نزديكان رييس‌جمهور بر سياست و برنامه‌هاي حسن روحاني تاكيد كند. به ويژه زماني كه از انسجام جامعه سخن به ميان مي‌آورد و يكي از ويژگي‌هاي آيتالله طالقاني را تلاش براي انسجام جامعه مي‌داند و مي‌گويد: نبايد به كساني كه مي‌خواهند عقيده خود را به جامعه تحميل كنند، ميدان دهيم و ميدان را براي كساني باز كنيم كه با تجميع نظرات مي‌خواهند حقايق را نشان دهند. به گزارش ايسنا، محمد نهاونديان بعد از ظهر روز پنجشنبه در اين مراسم شركت كرد و در صحبت‌هايش تعامل، آزاديخواهي و جوان‌گرايي را جزو ويژگي‌هاي آيت‌الله طالقاني برشمرد. بخشي از مهم‌ترين صحبت‌هاي محمد نهاونديان را در ادامه خواهيد خواند.

اگر بنا را بر تقويت مشتركات بگذاريم جامعه‌اي منسجم‌تر و مقاوم‌تر در برابر بيگانگان خواهيم داشت. مرحوم طالقاني هم با عمل خود نشان داد مي‌توان زندگي و تعامل عزتمندانه داشت.

روحيه پيوند با مردم، تعامل، جذب كردن مردم و داشتن جاذبه قوي‌تر از دافعه از ديگر ويژگي‌هاي مرحوم طالقاني بود. شايد جمع كردن اين دو صفت در كنار هم در بعضي افراد متضاد به نظر بيايد، اما مرحوم طالقاني توانست صلابت در موضع و تعامل با مردم را با يكديگر پيوند دهد.

ما اگر ارتباط خود را با سايرين گسترش مي‌دهيم نشان اعتماد به نفس‌مان است. تعامل عزتمندانه به انزوا و شيفتگي و خودباختگي در مقابل فرهنگ بيگانه و توطئه تحميل انزوا نه مي‌گويد. اينكه مردم ما با قدرت و منطق در مذاكرات عزتمندانه هم حقوق هسته‌اي را تامين و هم كاري كنند كه هيات‌هاي متنوع از كشورهاي جهان براي تعامل با فرهنگ و اقتصاد ايران از هم سبقت بگيرند، درسي است كه از تعامل سازنده گرفته‌ايم.

امامان ما از اينكه حتي با مخالفان وارد سخن شوند هرگز هراس ندارند. ما احتجاج رضوي را از امام رضا(ع) ياد گرفته‌ايم و مي‌دانيم امام صادق (ع) ابايي نداشت از اينكه در كلام خدا با دهريون بحث و حقانيت دين خدا را ثابت كند چرا كه روشنايي هرگز از تاريكي هراس ندارد.

آزادانديشي ويژگي ديگر آيت‌الله طالقاني بود. مرحوم طالقاني همه‌جا و هميشه طرفدار آزادي فكر بود و هرگز دينداري را با آزادانديشي متعارض نمي‌دانست بلكه لازمه دينداري را آزادانديشي مي‌دانست. روشنفكري ديني را بايد از سيره طالقاني آموخت و اينكه با روشنفكراني كه مثل ما نمي‌انديشند، گفت‌وگو كنيم زمينه همان انديشه بزرگ جذب حداكثري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون