• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

شهيد آيت‌الله مدني، جلوه‌اي از جمال كبريايي

علي‌اصغر شعردوست

با اينكه 34 سال از غروب آن مهر تابان مي‌گذرد، اما هنوز داغ و رنجش نبودنش قلب‌هايمان را مي‌فشارد. سال‌هاست كه چشمان‌مان در فاجعه فقدان آن نفس مطمئنه مبهوت و نگرانند. عاشق دلسوخته‌اي كه تا بود، سوخت و گرمي و نور افشاند، حماسه مقاومتي كه تا ماند مبارزه كرد، اسوه تلاشي كه تا جان داشت كوشيد. الگوي ايثاري كه هرچه داشت بخشيد، سر عجيبي كه جلوه‌اي از جمال كبريايي بود؛ او اسدالله شهيد محراب، مدني مدينه ايمان و جهاد، استوانه بلند تقوا و فضيلت بود؛ كه تا بود براي خدا بود و هم از اين رو طراوت سخنش بذر صفا مي‌افشاند.

گرامي باد ياد شهيد مدني، ياد بزرگوار انساني كه حق عالم رباني بودن را ادا كرد. ساليان دراز تبعيد، مدت‌هاي مديد مبارزه با طاغوت، آزار و تبعيد پي در پي حكومت ستمشاهي، حقيرتر از آن بودند كه روح والا و عظيمش را به تسليم وادارند؛ و غرور پيروزي، عشق به مقام و تكريم مردم كوچك‌تر از آنكه عظمت روح بلندش را در جاذبه‌هاي خود بيالايند. سيماي نوراني او گواه صادقي بر صفاي ضميرش بود، نداي دلنشين دعوت به تقوايش نه‌تنها خائفين از عقوبت گناه، بلكه خود فراموش‌كردگان را به آستانه تقرب مي‌كشاند، آن هنگام كه سرشك جاري از چشمان مملو از عشق به ديدار محبوبش يادآور خوف از مقام ربوبي بود. شهيد مدني نه‌تنها بزرگ مدرس اخلاق بلكه خود مجسمه فضيلت و تقوا بود، در مقابله با طاغوت و مظاهر آن متهور و شجاع و نمونه عيني روحاني آگاه شيعه بود.

آگاهي عميق او از اوضاع زمان به حدي بود كه مبارزه با مظاهر طاغوت و ترويج فساد را از دهه 30 آغاز كرد و عشق عميقش به امام خميني به حدي چشمگير بود كه وقتي امام خميني به عراق تبعيد شد، با آنكه خود مدرسي نامدار در حوزه هزارساله نجف اشرف بود، حلقه درس خود را تعطيل و پاي درس امام نشست و بدين‌ترتيب توطئه مشترك ساواك ايران و استخبارات عراق براي به انزوا كشانيدن امام را نقش بر آب كرد.

پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به ايران آمد و نقشي موثر در تبيين آرمان‌هاي نهضت اسلامي و امام خميني در آذربايجان و همدان و لرستان ايفا كرد و وقتي انقلاب اسلامي به ثمر نشست همچو سربازي جان بر كف در خدمت امام انقلاب، هرجا كه ضرورت اقتضا كرد با تمام وجود حضور يافت و سرانجام در ايفاي مسووليت امامت جمعه تبريز در بيستم شهريور ماه سال 1360 شمسي در سن 68سالگي در همين سنگر پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبريز توسط منافقين به شهادت رسيد و پس از تشييعي باشكوه در تبريز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. شهيد آيت‌الله مدني به سبب ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اخلاقي و تواضع و فروتني ويژه نه‌تنها خود از بيان مراتب علمي و سوابق مبارزاتي‌شان اجتناب مي كردند، بلكه به ديگران نيز اجازه پرداختن به آنها را نمي دادند.پس از شهادت ايشان در مناسبت‌هاي مختلف برخي وجوه فضايل اخلاقي و سوابق مبارزاتي ايشان نقل و بعضا تاليف شده است، از جمله راقم اين سطور در كتابي كه از سوي «بنياد فرهنگي شهيد مدني» منتشر شده...

ادامه در صفحه 7

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون