وعده وزير به خانواده معلمان زنداني:
اميدوارم با بازگشايي مدارس شاهد آزادي همكارانمان باشيم
فاني در پاسخ به «اعتماد» دلايل تبعيض جنسيتي در آزمون استخدامي آموزش و پرورش را توضيح داد
اعتماد| وزير آموزش و پرورش روز گذشته تقريبا تمامي معاونانش را همراه خود كرده بود تا در نشست خبري در آستانه بازگشايي مدارس براي پاسخ به سوالات خبرنگاران در كنارش حضور داشته باشند. سال تحصيلي كه بنا بر تخمين وزارت آموزش و پرورش قرار است با بالاي 13 ميليون دانشآموز آغاز شود. علياصغر فاني گفت: « بر اساس آخرين آمار و تا روز 22 شهريور ماه 12 ميليون و 480هزار و 938 دانشآموز بدون احتساب بزرگسالان، در مدارس ثبتنام كردند. اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، افزايش آمار 450 هزار دانشآموز را نشان ميدهد. برآوردها اين است كه آمار نهايي ثبتناميها به بيش از 13 ميليون و 250 هزار برسد.» اگر تعداد پرسنل آموزش و پرورش را به اين جمعيت اضافه كنيم تعداد افرادي كه از ابتداي مهر ماه قرار است نتيجه سياستها و اقدامات اين وزارتخانه را ببينند از 14 ميليون فراتر ميرود. طبق اعلام وزير 978 هزار و 287 نفر در بدنه آموزش و پرورش مشغول به كار هستند. نزديك به 18 درصد از جمعيت كشور به صورت مستقيم با تمامي تصميماتي كه در دولتهاي مختلف در خصوص آموزش و پرورش گرفته ميشود مواجه ميشوند. همين است كه وزير تقريبا در تمامي نشستهاي خبري خود صحبتهايش را اينگونه شروع ميكند كه آموزش و پرورش بزرگترين فصل مشترك دولت و ملت محسوب ميشود. در اين بزرگترين فصل مشترك ميان ملت و دولت حالا ماههاست كه هر از گاهي صداي اعتراض و انتقاد فرهنگيان بلند شده است. خواستههاي صنفي معلمان از زمستان سال گذشته در قالب تجمع سكوت در سراسر كشور خود را نشان داد. از سوي ديگر در ماههاي گذشته تعدادي از اعضاي كانون صنفي معلمان بازداشت شدهاند. هفته گذشته خانواده معلمان در بند به ديدار وزير آموزش و پرورش رفتند، موضوعي كه فاني در جلسه روز گذشته به آن اشاره كرد: « ند روز پيش خانواده فرهنگيان زنداني شده درخواست ديدار با بنده را داشتند كه اجابت كردم و آنها در اين نشست گزارشهايي ارايه دادند. در حال پيگيري هستم و اميدوارم شاهد آزادي همكارانمان همزمان با بازگشايي مدارس باشيم. » فاني در خصوص برگزاري احتمالي تجمع معلمان به مناسبت روز جهاني معلم در روز 13 مهر گفت كه تاكنون درخواستي در خصوص تجمع در اين روز نرسيده است و در صورت دريافت چنين درخواستي حتما بررسي ميشود. «شما در هيچ جاي كشور حتي يك نفر را نميتوانيد پيدا كنيد كه به خاطر نبودن مدرسه در محل زندگي خود از تحصيل محروم باشد. » فاني با اشاره به اينكه آموزش و پرورش از بهمن ماه سال گذشته مقدمات آمادگي براي سال تحصيلي 95-94 را آغاز كرده است تاكيد كرد كه اگر دانشآموز بازمانده از تحصيلي وجود داشته باشد نه به دليل كمبود امكانات دولتي بلكه به دليل مشكلاتي از قبيل مسائل اقتصادي و فرهنگي اين امكان را از دست دادهاند: « بهطور مثال برخي خانوادهها به خاطر مشكلات اقتصادي تمايلي به فرستادن فرزندانشان به مدارس ندارند و برخي به خاطر مسائل فرهنگي با تحصيل كودكانشان مخالف هستند. براي اينكه با اين مشكل مقابله كنيم احتياج به هماهنگي با ساير نهادها و ارگانها از جمله قوهقضاييه داريم تا اين قوه بتواند والدين را مجبور كند كه فرزندانشان را به مدارس بفرستند. » وزير دولت تدبير و اميد در همين خصوص افزود: « در برنامه چهارم كه بنده مسوول نوشتن سند توسعه آموزش و پرورش بودم درسي گنجانده شده بود كه تحصيل تا آخر پايه نهم تحصيلي اجباري شود و خانوادههايي كه مانع از تحصيل فرزندان خود ميشوند به قوه قضاييه معرفي شوند اما متاسفانه در برنامه پنجم اين موضوع از برنامه حذف شد ولي ما درصدد هستيم كه اين بند را به برنامه ششم توسعه اضافه كنيم. » به گفته فاني با وجود خلأ قانوني در اين خصوص بيش از 250 خانواده كه مانع از تحصيل فرزندان خود شده بودند به قوه قضاييه معرفي شدند كه بيش از هزار نفر از بازماندگان از تحصيل به خاطر مخالفت خانواده به مدارس برگشتند.
خانوادههاي افغان هم مثل خانوادههاي ايراني به مدارس كمك كنند
طبق آمار اعلام شده توسط آموزش و پرورش سال گذشته 15 هزار دانشآموز ايراني در مدارس خارج از كشور تحصيل داشتند و امسال اين آمادگي وجود دارد تا 126 مدرسه در 76 كشور جهان در مهر 94 بازگشايي شوند. از سوي ديگر تعداد قابل توجهي دانشآموز غيرايراني در مدارس داخل كشور مشغول به تحصيل هستند. به گفته وزير بر اساس آخرين آمار ثبتنام دانشآموزان اتباع خارجي در سال 95-94 بيش از 408 هزار دانشآموز اتباع خارجي در مدارس ايراني داخلي تحصيل ميكنند: « امسال به دستور مقام معظم رهبري و اجراي آموزش و پرورش بيش از 48 هزار دانشآموز افغانستاني غيرمجاز در مدارس داخلي ثبتنام شدند. » اين در حالي است كه بخشي از كودكان افغاني كه برگه هويت ندارند با وجود به وجود آمدن موقعيت تحصيل در مدارس دولتي ايران به دليل مشكلات مالي از رفتن به مدرسه بازميمانند. فاني در پاسخ به سوالي در خصوص شهريه 100 تا 300 هزار توماني براي هر دانشآموز افغان ميگويد: « به هر حال خانوادههاي ايراني هم هنگام ثبتنام فرزندانشان در مدارس دولتي هزينهاي را براي كمك به مدرسه ميپردازند، ما 90 درصد هزينه تحصيل دانشآموزان را بر عهده داريم خانوادههاي افغان هم مثل خانوادههاي ايراني در تكميل آن 10 درصد باقيمانده به مدارس كمك كنند. » وزير همچنين نسبت به جداسازي كودكان كار از ساير دانشآموزان و تاسيس مدرسهاي ويژه آنان واكنش نشان داد. او در خصوص صحبتهاي مطرح شده درباره ساخت مدرسهاي مخصوص كودكان كار و خيابان براي جلوگيري از ورود آنها به مدارس عادي گفت: « چنين چيزي صحت ندارد. يكي دو هفته آينده با وزير رفاه در اين خصوص جلسهاي خواهم داشت و با جزييات در خصوص تحصيل كودكان كار محروم از تحصيل صحبت خواهيم كرد. همه تلاش ما اين است كه عوامل جانبي كه باعث ميشود دانشآموزان، محروم از تحصيل شوند را مديريت كنيم. » در همين رابطه ديمهور، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش افزود: « ما معتقديم كه اين كودكان بايد در كنار ساير دانشآموزان تحصيل كنند.»
خداحافظي 40 هزار كلاس درس با بخاريها
فاني معتقد است كه تخصيص منابع عمراني در آموزش و پرورش در سال جاري مطلوب بوده است. ازجمله موارد بهسازي مدارس كه وي با تاكيد ويژهاي به آن اشاره كرد موضوع وسايل گرمايشي مدارس بود. موضوعي كه هرچند سال يكبار حوادث غمانگيز سوختگي و مرگ را در مدارس نقاط روستايي كشور رقم زدهاند: « در مهر ماه 94، حداقل 40 هزار كلاس درس در تمام كشور با بخاريها خداحافظي ميكنند كه سيستم گرمايشي مطمئن جايگزين سيستمهاي گرمايشي نامطمئن شده است. »
به كارگيري مربيان پيش دبستاني
«دستورالعمل جذب حق التدريس مربيان پيشدبستاني با توجه به مصوبه مجلس، آماده و ابلاغ شده است و بر اساس جنس، رشته و نيازي كه در مناطق داريم، مربيان پيش دبستاني را بهكار خواهيم گرفت.» فاني با اشاره به آزمون استخدامي آموزش و پرورش كه جمعه همين هفته برگزار خواهد شد ابراز اميدواري كرد كه پذيرفتهشدگان پس از دوره يكساله و كسب مهارتهاي معلمي بتوانند از مهر 95 به خيل فرهنگيان بپيوندند. فاني با اعلام اينكه جذب نيرو در آموزش و پرورش متوقف نشده است معقتد است كه در برخي مناطق با تورم نيروي انساني و در برخي ديگر با كمبود مواجه هستيم: « از آن تعداد دانشآموزي كه امسال مشغول به تحصيل هستند. تعداد 5/1 ميليون دانشآموزان در مدارس غيردولتي و نزديك به 5/11 ميليون دانشآموز در مدارس دولتي تحصيل ميكنند. اگر بخواهيم در بخش دولتي به ازاي هر 15 دانشآموز يك معلم در نظر بگيريم باز هم با نيازهاي واقعي فاصله داريم براي همين ورودي به آموزش و پرورش متوقف نشده است و از طريق دانشگاه فرهنگيان و روشهاي ديگر استخدامي داريم اما بايد در اين جذب نيروها حتما توازن رعايت شود.» آغاز سال تحصيلي جديد با آغاز طرح رتبهبندي معلمان همراه است تا يكي از جديترين برنامههايي كه در چند ماهه اخير نقطه تاكيد وزير آموزش و پرورش بوده است محك بخورد. سال پيش در همين شهريور ماه بود كه خبرهاي مربوط به بسته حمايتي از مدارس غيردولتي داغ شد، طرحي كه سروصداي نمايندگان مجلس را درآورد و عاقبت به زمين خورد. حالا بايد ديد آموزش و پرورش با طرح جديدش مهر امسال را چگونه آغاز ميكند و مهمتر اينكه سال تحصيلي پيش رو را چگونه به پايان ميرساند.
پاسخ وزير به «اعتماد»
طبق بررسيهاي ما در آزمون استخدامي مردان سه برابر بيش از زنان سهميه قبولي دارند، شما پيش از اين نيز در مورد نياز بيشتر به معلمان مرد سخناني گفته بوديد. اين در حالي است كه به نظر ميرسد نگراني نسبت به تعادل جنسيتي در خصوص پستهاي مديريتي وجود ندارد چرا كه بيشتر اين سمتها از آن مردان است. دليل اينكه حساسيت روي معلمان است و نه مديران چيست؟
در حال حاضر 518 هزار و 77 نفر نيروي زن و 460 هزار و 210 نفر نيروي مرد شاغل در آموزش و پرورش داريم. اين در حالي است كه 51 درصد دانشآموزان ما پسر و كمتر از 49 درصد دختر هستند. باتبع بايد ساماندهي نيروي انساني را متناسب كنيم. همين حالا در شهر تهران در مقطع متوسطه 2300 همكار فرهنگي زن مازاد بر نياز داريم و بايد در استخدامهاي جديد يك جوري تورم را كاهش دهيم و كمبودهاي خود را جبران كنيم. چون الان در تامين معلم مرد براي مقطع دبيرستانهاي پسرانه واقعا مشكل داريم، شهر تهران 81 درصد از نيرويهاي انسانياش زن هستند و به همين خاطر است كه بايد در اختصاص سهميه استخدامي توجه داشته باشيم. اما درخصوص مديران حرف شما درست است ما سياست خود را قبلا اعلام كرديم و به جد دنبال آن هستيم كه در تامين مديران آموزش و پرورش در سطوح بالاتر از مدير مدرسه نيروهاي زن بيش از گذشته استفاده كنيم.