• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3126 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ آذر

تشكل‌ها

آخرين قيمت كالاهاي اساسي |برنج، چاي، قند و شكر از جمله‌ كالا‌هاي اساسي و پرمصرفي هستند كه تغيير قيمت چنداني نسبت به هفته‌هاي اخير نداشته‌اند. بر اساس گزارش ايسنا، به گفته برخي از فروشندگان برنج با وجود گران‌تر بودن برنج‌هاي ايراني از برنج‌هاي خارجي، مصرف‌كنندگان بيشتر به خريد برنج‌هاي ايراني تمايل دارند و برنج‌هاي خارجي با استقبال كمتري مواجهند. برنج‌هاي خارجي از جمله برنج هندي و اروگوئه كيلويي3000 تا 4000 تومان به فروش مي‌رسد و برنج‌ ايراني درجه يك نيز كيلويي 7500 تومان در بازار فروخته مي‌شود.

كاهش توليد انگور |مدير باغباني سازمان جهادكشاورزي استان زنجان گفت: امسال پيش‌بيني مي‌شد در حدود 230 هزار تن محصول انگور در استان برداشت شود كه متاسفانه به دليل سرمازدگي و از بين رفتن مشكلات آن در حدود 180 هزار تن برداشت شد. سعيد اديب اظهار كرد: با تحريم‎هاي صورت گرفته صادرات كشمش به نام ايران به سختي امكان‌پذير است. با وجود تورم قيمت در بخش كشاورزي، در حال حاضر قيمت انگور نسبت به سال گذشته تغييري نكرده و در برخي موارد كاهش يافته كه اين به ضرر تاك‌داران است. باغات انگور در سطح استان 13 هزار هكتار است.

كاهش 60 درصدي برداشت زعفران |سيد محسن فخر كاظمي، مدير جهاد كشاورزي بجستان از كاهش شديد برداشت زعفران از سطح ۲۲۸۳ هكتار از اراضي شهرستان خبر داد و اظهار كرد: همانطور كه در ابتداي سال جاري پيش‌بيني مي‌شد، كاهش عملكرد در توليد اين محصول وجود داشته باشد با كاهش ۶۰ درصدي در توليد اين محصول مواجه شديم. علت اساسي كاهش عملكرد، افت دما در ماه‌هاي پاياني سال گذشته بوده است. وي با بيان اينكه در حال حاضر سه كارگاه بسته‌بندي زعفران در بجستان فعال است، خاطرنشان كرد: با توجه به خواص دارويي اين محصول، جهاد كشاورزي شهرستان آمادگي دارد تا با كساني كه قصد سرمايه‌گذاري در خصوص فرآوري اين محصول دارند همكاري كند.

نارنگي پاكستان قابل خوردن نيست |رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران در واكنش به شايعه آلودگي نارنگي پاكستاني گفت: نارنگي پاكستان به دليل طعم علف سبز و سركه اصلا قابل خوردن نيست كه بخواهيم درباره آلودگي آن نظر بدهيم. رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران به تسنيم، گفت: جاي سوال دارد كه شايعه مسموميت نارنگي پاكستاني از كجا و به چه دليلي منتشر شده است زيرا در حال حاضر نارنگي پاكستاني به خاطر داشتن طعمي همچون علف سبز و سركه قابل خوردن نيست. حسين مهاجران ادامه داد: با توجه به اينكه نارنگي پاكستان اصلاً قابل خوردن نيست، نارنگي كه مي‌گويند مسموم كننده است، نارنگي پاكستاني نيست و نژادهاي ديگري شبيه به نارنگي پاكستاني وجود دارد كه در داخل ايران نيز توليد مي‌شود كه شايد منظور همان باشد.

واردات 64 هزار دستگاه خودرو |واردات خودروي سواري در هشت ماهه سال جاري به تعداد 64 هزار و 490 دستگاه رسيد. در هشت ماهه سال جاري تعداد 64 هزار و 490 دستگاه خودرو به وزن 98 هزار تن به كشور وارد شده است كه ارزش خودروهاي وارداتي به يك ميليارد و 294 ميليون و 897 هزار دلار مي‌رسد. از سوي ديگر تعداد خودروهاي وارداتي تنها در آبان ماه 1393 برابر 6680 دستگاه با ارزش 147 ميليون و 343 هزار و 251 دلار است كه نسبت به آبان ماه سال گذشته كه 5726 دستگاه خودرو وارد كشور شده بود، بيش از 17 درصد از لحاظ تعداد و 56/14 درصد از لحاظ ارزش افزايش يافته است. به اين ترتيب واردات در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77 درصد از لحاظ تعداد و 71 درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است. همچنين در اين مدت 36 هزار و 374 دستگاه خودرو به ارزش 756 ميليون و 522 هزار و 989 دلار وارد كشور شده بود.

افت قيمت كاغذ |دبير سنديكاي كاغذ و مقواي ايران گفت: واردات غير حرفه‌يي كاغذ و انباشتگي انبارها از اين محصول باعث افت قيمت و ركود در بازار شده است و نمي‌توان آينده خوبي انتظار داشت. سيد طاهر شبيري با اشاره به مشكلات صنعت كاغذ گفت: اين صنعت از وابستگي بسياري برخوردار است و در برخي از موارد تامين‌كننده مواد اوليه صنايع بسته‌بندي و بهداشتي است. وي ادامه داد: به دليل سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده صنعت دستمال كاغذي در مرحله‌ خوبي به سر مي‌برد و با توجه به ميزان توليد در سال جاري و پيش‌بيني‌هاي انجام شده براي سال آينده مي‌توان گفت كه اين صنعت وضعيت خوبي خواهد داشت. وضعيت واردات اين نوع كاغذ، فشار زيادي را به بخش توليد آورده است.

افزايش دو برابري نرخ خوراك دام و طيور|مشاور معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با بيان اينكه قيمت تمام شده محصولات توليدي در كشور بالاست، گفت: گراني محصولات توليدي توان رقابت صادراتي را از ما گرفته زيرا قيمت تمام شده در كشورهاي ديگر ارزانتر است. عبدالغفار شجاع در مورد اينكه چرا ايران از فرصت صادرات به كشور روسيه استفاده نمي‌كند، گفت: محصولات صادراتي بايد داراي دو ويژگي باشد، يكي داراي استاندارد باشد و ديگري قيمت تمام شده آن مناسب و قابل رقابت با محصولات ساير كشورها باشد. وي افزود: از لحاظ استاندارد و كيفيت محصولات كشاورزي توليد داخلي براي صادرات مشكل نداريم، اما از نظر قيمت، محصولات داخلي توان رقابت با ساير كشورها را ندارد و كشورهاي ديگر غالبا قيمت تمام شده محصولاتشان از قيمت تمام شده محصولات كشاورزي ما كمتر مي‌شود.

80 درصد كالاهاي آرايشي سمي هستند| رييس مجمع واردات با اشاره به اينكه ۸۰ درصد كالاهاي آرايشي و عطريجات در كشور قاچاق است، گفت: معلوم نيست تركيبات سرب و آرسنيك در داخل مواد آرايشي قاچاق مطابق استاندارد است يا نه. محمد حسين برخوردار با اشاره به حجم گسترده كالاهاي آرايشي، بهداشتي و عطريجات كه به صورت قاچاق وارد بازار كشور مي‌شود اظهار داشت: حدود 70 تا 80 درصد اين محصولات كه در بازار كشور وجود دارد، به صورت قاچاق مي‌آيد و اغلب در داخل كشور بسته‌بندي مي‌شود.

نان صنعتي ۳۰ درصد گران شد |دبير انجمن نان‌هاي ماشيني و صنعتي كشور از افزايش ۳۰ درصدي قيمت نان صنعتي در كشور خبر داد و گفت: تعداد زيادي مجوز براي ايجاد واحدهاي جديد توليد نان صنعتي صادر شده كه هنوز به بهره‌برداري نرسيده‌اند. ميررضا مروت‌پور با بيان اينكه طبق مصوبه دولت، قيمت نان‌هاي صنعتي و ماشيني در كل كشور تا 30 درصد افزايش يافت، اظهار داشت: توليدكنندگان نان‌هاي صنعتي متناسب با قيمت تمام‌شده هر نوع از نان، نسبت به افزايش قيمت اقدام كرده‌اند به طوري كه در مجموع سبد محصول توليدكنندگان مدنظر قرار داشته است كه ممكن است برخي انواع نان مشمول افزايش قيمت نشده باشد. وي با بيان اينكه در حال حاضر قيمت آرد و نان توسط دولت تعيين مي‌شود، افزود: در اين شرايط، رقابت واقعي بين توليدكنندگان شكل نمي‌گيرد و توليدكنندگان نان صنعتي مجبورند طوري محصول خود را عرضه كنند كه از نظر قيمت قابل رقابت باشد، ولي زماني كه قيمت آرد و نان آزاد شود، رقابت واقعي در كيفيت و قيمت ايجاد خواهد شد.

آغاز خريد تضميني شير |رييس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران گفت: عمليات خريد تضميني شير در استان تهران توسط سازمان تعاون روستايي ايران تا دو روز آينده اجرايي مي‌شود. سيد محمد موسوي گفت: به دنبال عدم اجرايي شدن مصوبه دولت براي خريد شير خام با قيمت 1440 تومان توسط صنايع لبني از توليد‌كنندگان شير وزارت جهاد كشاورزي طرح خريد تضميني شير را اعلام كرد. هم اكنون به طور متوسط شير با قيمتي حدود 1250 تومان از دامداران خريداري مي‌شود كه براي افزايش قيمت خريد شير از توليد‌كنندگان وزير جهاد كشاورزي ابلاغيه‌يي را به مديرعامل سازمان تعاون روستايي ايران ابلاغ كرد و اين سازمان مكلف شد، تا شير خام با استاندارد بار ميكروبي تا 100 هزار و چربي 2/3 را با قيمت 1440 تومان از توليدكنندگان خريداري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون