• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

125 نفر به اتهام شركت در درگيري باغملك خوزستان دستگير شدند

3 كشته و 3 مجروح در درگيري طايفه‌اي ميرجاوه

اعتماد| هنوز چند ساعت از انتشار خبر كشته شدن 9 نفر در درگيري دو طايفه در باغملك خوزستان نمي‌گذرد كه خبر كشته شدن سه نفر در درگيري طايفه‌اي در ميرجاوه استان سيستان و بلوچستان به گوش مي‌رسد. به اين ترتيب در كمتر از 48 ساعت دو درگيري طايفه‌اي در جنوب كشور 12كشته و 19 مجروح برجاي گذاشت كه سهم ميرجاوه از تلفات حادثه سه كشته و سه مجروح اعلام شده است.

محمد ميهني، فرماندار ميرجاوه در سيستان و بلوچستان درباره حادثه گفت: ساعت 17:30 دقيقه عصر سه‌شنبه يكي از سرنشينان دو دستگاه خودروي زانتيا به محض ورود به روستاي انده بخش مركزي ميرجاوه وارد خانه يكي از روستاييان شد و افراد ساكن در خانه را به رگبار بست. به گفته ميهني هنگام تيراندازي شش نفر در خانه حضور داشتند كه سه نفر از آنها به دليل شدت جراحات جان خود را از دست دادند و سه نفر ديگر نيز براي درمان به بيمارستان خاتم الانبياي زاهدان منتقل شدند. فرماندار ميرجاوه مي‌گويد: تحقيقات پليس نشان مي‌دهد عاملان فراري قتل با انگيزه قومي اعضاي يك خانواده را به رگبار بستند با اين حال هنوز هيچ گروه خاصي مسووليت حادثه را به عهده نگرفته است. به گفته ميهني، در روستاي انده ميرجاوه اختلافات و درگيري‌هاي قومي قبلي وجود دارد به طوري كه خانواده مقتولان انگشت اتهام را به سوي افرادي كه قبلا با آنان از نظر طايفه‌اي درگير بودند دراز كردند با اين حال هنوز اطلاعات دقيقي در اين خصوص وجود ندارد.

وقوع اين حادثه در حالي است كه روز دوشنبه نيز در درگيري مرگبار ديگري بين دو طايفه در روستاي پتك جلالي شهر باغملك استان خوزستان 9 نفر كشته و 16 تن مجروح شدند. خداكرم رحيمي، رييس دادگستري باغملك درباره آخرين جزييات رسيدگي به پرونده از دستگيري 125 نفر به اتهام شركت در درگيري خبر داد و گفت: «متهمان اين درگيري كه به دليل اختلاف ملكي با هم درگير شده بودند در بيش از 9 روستاي باغملك و دو روستاي رامهرمز ساكن هستند كه پس از صدور دستور قضايي، ماموران به خانه‌هاي آنها مراجعه و در مجموع 180 نفر را احضار كردند كه از اين تعداد 125 نفر دستگير شدند و تحقيقات پليسي از آنها ادامه دارد.»

ساعت 17:30 بيست و سوم شهريور دو طايفه محمدي و محمد موسايي در روستاي پتك جلالي شهرستان باغملك به دليل اختلافات ملكي با هم درگير شدند كه به دليل تيراندازي دو طرف با سلاح گرم 9نفر كشته و 16 تن مجروح شدند. در ميان كشته‌شدگان، كودك، زن و پيرمرد به چشم مي‌خورد. پس از وقوع حادثه روستاي پتك جلالي مملو از نيروهاي پليس، آتش‌نشاني و اورژانس شد. تحقيقات پليس نشان مي‌دهد اين دو طايفه كه بيش از 70 درصد جمعيت روستا را تشكيل مي‌دهند، پيش از اين نيز درگيري‌هاي مرگباري با يكديگر داشته‌اند.

لطيف حيايي، فرماندار باغملك مسوولي است كه جزييات بيشتري از حادثه مي‌داند. او مي‌گويد: «اين درگيري از سابقه تاريخي برخوردار بوده و اين مساله در هر مقطع زماني با بروز كمترين اختلافاتي در محل باعث ايجاد دامنه نزاع‌هاي دسته‌جمعي مي‌شد. روز قبل از درگيري سه نفر از متهمان فراري دستگير شده بودند اما روز حادثه با يك تحريك محلي دوباره جرقه آتش روشن و درگيري لفظي بين دو طايفه شروع شد و در كمتر از ۱۵ دقيقه شدت گرفت. در دقايق اوليه درگيري نيز ماموران نيروي انتظامي حضور داشتند كه سنگي به سر يك سرباز خورد و حتي يك درجه‌دار هم با چوب در حين درگيري مورد اصابت قرار گرفت.» به گفته فرماندار باغملك وقتي مجروحان به بيمارستان شهرستان رامهرمز منتقل شدند، بيش از دو هزار نفر منتسب به طايفه‌هاي روستاي پتك جلالي به سمت بيمارستان هجوم بردند كه با حضور نيروي انتظامي از شكل‌گيري درگيري دوم جلوگيري شد. به گفته حيايي براي صلح و سازش اين دو طايفه تعداد زيادي از بزرگان، مسوولان، فرماندار، امام جمعه شهر ورود پيدا كرده‌اند، اما اين اقدامات نتيجه‌اي نداشته است.

سرهنگ رحمان موسوي، معاون اجتماعي انتظامي خوزستان نيز در واكنش به اين حادثه گفت: «هيچ‌گونه مماشاتي با متهمان انجام نخواهد شد و نيروي انتظامي و دستگاه قضايي با قاطعيت تمام عوامل و دست‌اندركاران اين درگيري را برابر قانون به اشد مجازات خواهند رساند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون