• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3346 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ شهريور

رمزگشايي از پشت پرده موافقت با استعفاي اعضاي كميته اخلاق

ورود به منطقه ممنوعه

گروه ورزش| كادر فني تيم ملي فوتبال با دستور مستقيم كفاشيان، حكم كميته اخلاق را درباره محروميت مهرداد خانبان، آناليزور كي‌روش اجرا نمي‌كند و عدم تمكين از راي صادره، منجر به استعفاي دسته جمعي اعضاي كميته اخلاق مي‌شود. نمونه چنين اتفاقي در هيچ كجاي دنيا رخ نداده است. بدون هيچ ترديدي اگر فيفا متوجه زير سوال رفتن استقلال و حكم كميته اخلاق بشود برخورد جدي‌اي با مديران فوتبال خواهد داشت، چرا كه طبق قوانين كميته اخلاق بالاترين مرجع قضايي تصميم‌گيرنده درباره تخلفات و بي‌انضباطي‌هاي دنياي فوتبال است؛ كميته‌اي كه اين اجازه را دارد حتي رييس فدراسيون را هم به پاي ميز محاكمه بكشاند و درباره‌اش حكم صادر كند. اما چرا كفاشيان حكم كميته اخلاق را وتو كرد؟ چرا رسانه‌ها نسبت به اين بي‌قانوني بزرگ سكوت كردند؟ دليل اينكه كفاشيان با استعفاي رييس كميته اخلاق و همكارانش موافقت كرد چه بود آن هم در شرايطي كه هيات رييسه بايد مباحث مختلف درباره اين استعفا را بررسي و سپس درباره‌اش تصميم‌گيري مي‌كرد؟ماجراي اظهارنظر مديران حالا ديگر سابق كميته اخلاق، سرنخ‌هاي مهمي براي رسيدن به جواب اين سوال‌ها به افرادي‌ مي‌دهد كه به هيچ عنوان نمي‌توانند باور كنند راي كميته اخلاق توسط كفاشيان وتو شده باشد!

 

فروردين امسال بود كه در كشمكش اختلافات كي‌روش و كفاشيان براي ادامه كار، وزير ورزش به رضا‌حسني‌خو دستور داد كه به اين پرونده ورود كند و مانع جدايي كي‌روش از تيم ملي شود. در حاشيه مذاكرات سه جانبه حسني‌خو، كفاشيان و كي‌روش اما آناليروز تيم ملي عكسي در اينستاگرام خود منتشر كرد و به وزير و رييس فدراسيون توهين كرد. خانبان در اين پست گودرزي و كفاشيان را به سالارخان و شيرفرهاد دو شخصيت سريال طنز برره تشبيه كرد و كي‌روش را در نقش كيانوش و مرد عاقل قصه معرفي كرد. اين پست محروميت دو جلسه‌اي براي او به دنبال داشت و اين راي كميته اخلاق قطعي بود و طبق قانون «بايد» اجرايي مي‌شد. اما كي‌روش به همكاران خود در تيم ملي اعلام مي‌كند كه خانبان بايد همراه تيم‌ باشد و روي نيمكت بنشيند. به اين ترتيب وقتي موضوع اين اتفاق به گوش كفاشيان مي‌رسد، در كمال ناباوري رييس حكم را وتو و مجوز همراهي خانبان با تيم ملي را صادر كرد. بلافاصله بعد از اين اتفاق بود كه اعضاي كميته اخلاق نسبت به اين بي‌قانوني صورت گرفته ابتدا تذكراتي جدي به افشين پيرواني و كفاشيان دادند. اما بعد از اينكه ديدند راي و استقلال كاري آنها زير سوال رفته از سمت خود استعفا دادند!

 

علي اكبر محمدزاده درباره اين مساله و صحبت‌هايش با كفاشيان به «اعتماد» مي‌گويد: «من به كفاشيان گفتم كه اين راي قطعا بايد اجرايي شود و عدم اجراي آن تبعات بدي براي شما به همراه دارد. اما نمي‌دانم چرا او روي انجام اين حركت غيرقانوني اصرار داشت. مثل اينكه كي‌روش و تيم ملي خط قرمز كفاشيان هستند، چرا كه رييس فدراسيون به من اعلام كرد بي‌خيال كي‌روش شو. او دنبال بهانه‌ است كه دعوا راه بيندازد و برود. شما هم به اين موضوع نپرداز. اين حرف كفاشيان براي من عجيب بود. چرا كه خود ما بررسي‌هاي لازم را داشتيم تا راي را زماني صادر كنيم كه عدم همراهي خانبان ضربه‌اي به كار تيم ملي نزند. تازه محروميت او مي‌توانست چهار جلسه‌اي باشد. اما باز هم ما در مجازات او تخفيف داديم. با اين حال ديديد كه راي را اجرا نكردند و ما براي اينكه ماهيت كميته اخلاق زير سوال نرود همگي استعفا داديم. ضمن اينكه احساس بنده اين است كه هيات رييسه فدراسيون فوتبال بايد درباره استعفاي ما تصميم‌گيري كند نه آقاي كفاشيان!»

علي‌اكبر محمد‌زاد‌ه، رييس كميته اخلاق يك هفته پس از اعلام استعفا از سمتش و به محض پذيرش فوري و سوال‌برانگيز د‌رخواست جد‌ايي‌اش از سوي كفاشيان د‌ست به افشاگري گسترد‌ه عليه آنچه «فساد‌ كي‌روش» ناميد‌، زد‌. صحبت‌هاي او و آبانگاه يكي ديگر از اعضاي كميته اخلاق درباره فساد سرمربي تيم ملي را به قدري جنجال‌ساز و عجيب بود كه زنگ خطر را براي مديران فدراسيون به صدا درآورد. آنها در ماه‌هاي گذشته بارها از مديران خواسته بودند نسخه انگليسي و فارسي قرارداد سرمربي پرتغالي تيم ملي را در اختيار آنها قرار بدهند. در كمال تعجب اما همكاري لازم انجام نشد. بعد از اينكه براي محمدزاده و همكارانش مشخص شد كه فدراسيون و كي‌روش قرارداد خود را به زبان فارسي آن هم به شرط و خواست كي‌روش امضا نكرده‌اند!! سندي در اختيار كميته اخلاق قرار مي‌گيرد كه نشان مي‌دهد كي‌روش دريافتي‌هاي مالي قابل توجهي خارج از مفاد قرارداد خود داشته است. رسانه‌ها هم اتفاقا درباره موضوع دريافت مبلغ 100 هزار يورو از آل‌اشپورت قبل از جام جهاني گزارش‌هايي منتشر كردند. كي‌روش قبل از جام جهاني تاكيد كرده بود جنس لباس‌هاي اين شركت اصلا خوب نيست و او و شاگردانش حاضر نيستند از اين لباس‌ها استفاده كنند. كي‌روش حتي به نشانه اعتراض در مراسم رونمايي از پيراهن شركت نكرد. اين ماجرا اما بعدها به شكلي عجيب ختم به خير شد. كي‌روش كه مخالف جدي آل‌اشپورت بود، در نهايت در جام جهاني از لباس‌هاي اين شركت استفاده كرد. نكته قابل توجه اينجاست كه در قرارداد او با فدراسيون به صراحت قيد شده كه سرمربي موظف است البسه اسپانسر را مورد استفاده قرار دهد. اما مرد پرتغالي اين كار را در قبال دريافت مبلغ 100 هزار دلار انجام داد. اعضاي كميته اخلاق در هفته‌هاي آخر حضور خود در اين مجموعه، پيگير مساله مربوط به عدم اجراي مفاد قرارداد فدراسيون و كي‌روش بودند. اتفاقات به شكلي اداره مي‌شوند كه اعضاي كميته اخلاق از سمت خود استعفا بدهند.به هر صورت كفاشيان و كادر فني تيم ملي به هيچ عنوان تمايلي به ورود كميته اخلاق به حريم ممنوعه را نداشتند و اين حقيقت شايد تنها خط قرمز رييس فدراسيون فوتبال ايران بود.

 

كفاشيان: كي‌روش 100 هزار دلار گرفت!

كفاشيان درباره مصاحبه منتسب به محمدزاده كه گفته بود پرونده‌اي تحت عنوان فساد در زندگي شخصي كي روش در كميته اخلاق وجود دارد، گفت: «نمي‌دانم محمدزاده از كجا درباره زندگي شخصي كي‌روش خبر دارد اما مطمئنا اين ادعا صحت ندارد. ضمن اينكه به هيچ‌وجه درست نيست» كفاشيان درباره گزارش يكي از روزنامه‌ها مبني بر پرداخت 100 هزار يورو توسط آل اشپورت به كي روش هم گفت: «در ابتدا بايد بگويم اين مبلغ 100 هزار دلار بود نه 100 هزار يورو، ضمن اينكه اسپانسر شخصي موضوع متعارف و متداولي در ورزش حرفه‌اي دنياست و اكثر چهره‌هاي ورزشي جهان براي خود اسپانسر شخصي دارند، بنابراين پولي كه دريافت شده قانوني است. علاوه بر اين امضاي اين قرارداد با كي روش به پيشنهاد خود اين شركت صورت گرفت و اين طور نبود كه آنها به زور مجبور به بستن اين قرارداد شده باشند. آل‌اشپورت مي‌خواست كي‌روش از توليداتش استفاده كند و تبليغي انجام دهد، بنابراين چنين قراردادي را با رضايت دو طرف امضا كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها