• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

فرش قرمز وزارت راه و شهرسازي پيش پاي سرمايه‌گذاران خارجي

شش پروژه ريلي شش ميليارد يورويي ظرفيت سرمايه‌گذاري در حمل و نقل ايران

 

 

در شرايطي كه در دو هفته آينده نخستين همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري‌ در عرصه حمل‌ونقل ايران با حضور كشورها و شركت‌هاي خارجي از نقاط مختلف اروپا و آسيا در تهران برگزار مي‌شود شركت ساخت فهرست شش پروژه كلان ريلي خود براي جذب سرمايه‌گذار را منتشر كرده است. مدير عامل شركت ساخت در رابطه با وضعيت پروژه‌هاي زيرساختي ريلي كشور كه در آينده نزديك نياز به جذب سرمايه‌گذار دارد اعلام كرده با توجه به تعداد زياد اين طرح‌ها شركت ساخت اميدوار است نسبت به جذب سرمايه‌گذار در چند پروژه عمده وارد فضاي انتخاب شود و در اين ميان شش پروژه مهم ريلي را معرفي خواهد كرد. هرچند هنوز فهرست دقيق سرمايه‌گذاراني كه در آينده نزديك قدم به ايران خواهند گذاشت تا بار ديگر نسبت به برعهده‌گرفتن مراحل اجرايي پروژه‌هاي زيرساختي كشور پس از چند سال وقفه اقدام كنند مشخص نيست، اما از هم‌اكنون مي‌توان انتظار داشت وزارت راه و شهرسازي ايران با توجه به حجم بالاي برنامه‌ريزي‌هايي كه براي توسعه بخش راه‌آهن داشته با اولويت فعال‌كردن سرمايه‌گذاران در اين حوزه وارد فضاي مذاكره شوند. براساس صحبت‌هاي علي نورزاد در حال حاضر شش پروژه عمده ريلي ايران آمادگي جذب سرمايه‌گذار دارد كه مي‌تواند با توجه به وضعيت مذاكرات به طرف‌هاي مختلف خارجي ارايه شود. در اين ميان راه‌آهن مهم چابهار، زاهدان، بيرجند كه از سال‌هاي قبل در دستور كار قرار گرفته و در تبديل شدن چابهار به قطب اقتصادي منطقه تاثير بسزايي دارد، در راس بزرگ‌ترين پروژه‌هاي كشور جا گرفته است. اين پروژه كه مدير عامل شركت ساخت طول آن را بالغ بر 1310 كيلومتر عنوان كرده فرصت سرمايه‌گذاري حدود يك ميليارد و 803 ميليون يورويي را به وجود مي‌آورد. شايد در صورتي كه مقدمات كار براي جذب سرمايه‌گذار در اين پروژه قطعي شود، كشور هند با توجه به اهميتي كه براي توسعه چابهار قايل است و البته در چارچوب مذاكرات چندباره با ايران براين موضوع تاكيد گذاشته به عنوان نخستين سرمايه‌گذار در اين مسير مهم فعاليت خود را آغاز كند. ديگر راه‌آهن مهم ارايه شده در فهرست نورزاد مربوط به خط ريلي درود – خرم‌آباد - انديشمك مي‌شود اين مسير كه طولي 376 كيلومتري خواهد داشت با ارزش يك ميليارد و 103 ميليون يورويي در دستور كار سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد. همچنين ديگر پروژه‌اي كه به بيش از يك ميليارد يورو سرمايه‌گذاري خارجي احتياج خواهد داشت راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد خواهد بود كه با طولي 570 كيلومتري طراحي شده و براي ساخت به حدود يك ميليارد و 91 ميليون يورو اعتبار احتياج دارد. همچنين مدير عامل شركت ساخت از طرح مهم راه‌آهن شيراز – بوشهر – عسلويه نيز به عنوان ديگر اولويت سرمايه‌گذاري ريلي نام برده كه با طول 644 كيلومتر نياز به اعتباري يك ميليارد و 78 ميليون يورويي خواهد داشت.

در كنار اين چهار پروژه كلان دو طرح ديگر وجود دارند كه در كنار يكديگر تقريبا به يك ميليارد يورو سرمايه نياز خواهند داشت. طرح ساخت راه‌آهن رشت – آستارا كه مراحل ابتدايي آن براي اتصال قزوين به رشت وارد مراحل پاياني خود شده با طولي 183 كيلومتري نياز به بودجه 455 ميليون يورويي خواهد داشت و همچنين راه‌آهن كرمانشاه – خسروي كه با طول 320 كيلومتر يكي از مهم‌ترين مرزهاي ايران را به شبكه راه‌آهن متصل مي‌كند، آماده پذيرش 412 ميليون يورو سرمايه خارجي است.

اين شش طرح كه افتتاح هر يك از آنها مي‌تواند تاثيري بسيار مهم و جدي در عرصه راه‌آهن كشور داشته باشد، با توجه به سطح بالايي از اعتبار شايد در بهترين حال نياز به حضور بخش خارجي داشته باشد.

اين شش پروژه نزديك به شش ميليارد يورو اعتبار نياز دارند و شايد در شرايط فعلي اقتصاد كشور بهترين فكر براي تكميل آنها جذب سرمايه‌گذاران بين‌المللي با پشتوانه مالي بالا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون