• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3354 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

«شش قرن، شش سال» پنجشنبه رونمايي مي‌شود

كشف دوباره ريتم‌هاي فراموش‌شده

اعتماد| پنجشنبه هفته جاري قرار است بعد از مدت‌ها، مستند
«شش قرن و شش‌ سال» به كارگرداني «مجتبي ميرتهماسب» در موزه سينما رونمايي شود. ميرتهماسب، اين مستند را با نگاهي به فعاليت‌هاي «محمدرضا درويشي» در پروژه «عبدالقادر مراغه‌اي» ساخته است. ماجرا از همان نگاه اول پيچيده به نظر مي‌رسد. گروهي موسيقيدان تلاشي را آغاز مي‌كنند تا تصنيف‌هاي منسوب به عبدالقادر مراغه‌اي، برجسته‌ترين موسيقيدان، نظريه‌پرداز، نويسنده و شاعر 600 سال پيش را به استناد كتاب‌ها و رسالات كهن و از لابه‌لاي تاريخ و فرهنگ ايران بازيابي و بازخواني كنند. اين گروه پس از شش سال كنكاش، تلاش و تمرين موفق مي‌شود آثاري را كه قرن‌ها پيش از ايران به تركيه نقل مكان كرده بودند، براي نخستين بار ضبط و منتشر كند. در اين فيلم پابه‌پاي اين موسيقيدان‌ها شاهد كشف دوباره ملودي‌ها، ريتم‌ها و فرم‌هاي فراموش‌شده موسيقي ايران هستيم. آثاري ناشنيده كه ريشه‌هاي موسيقي ايراني را تا شش قرن به عقب مي‌برد و عميق‌تر مي‌كند.

حالا «ميرتهماسب» مي‌گويد: «آقاي درويشي براي سريال «شهرآشوب» پروژه‌اي را آغاز كرد كه
«عبدالقادر مراغه‌اي» يكي از شخصيت‌هاي آن بود، آقاي درويشي از همان زمان گروه عبدالقادر را راه‌اندازي كردند و از سال 85 گروه شكل واقعي‌اش را به خود گرفت. من مدتي بعد از آن به پروژه پيوستم - سال‌ها قبل از آن آقاي درويشي را مي‌شناختم- و از همان زمان ساخت مستندي درباره روند كار ايشان و گروه‌شان را آغاز كردم. به هر حال
به نظرم مي‌رسد كه اين اتفاق رنسانسي در موسيقي و فرهنگ ايراني است. آقاي درويشي، موسيقي گمشده‌اي را كشف كردند و من نيز وظيفه خود دانستم تا به عنوان يك مستندساز نسبت به اين اتفاق اداي دين كنم. البته در كنار آن نمي‌توانم اين مساله را ناديده بگيرم كه حضورم در اين پروژه به نوعي براي خودم نيز به عنوان يك تجربه جديد و كشف و شهود بود و يك اتفاق جذاب و دلنشين بود.»

شش قرن، شش سال، مستندي صرف درباره يك پروژه موسيقيايي نيست. اثري است كه يك فعاليت سترگ فرهنگي ملي را ثبت مي‌كند. «ميرتهماسب» زمان اكران اين اثر درباره‌اش گفت: «زماني كه دو سال پيش آلبوم «شوق‌نامه» وارد بازار شد، اهالي موسيقي متوجه اهميت كار درويشي شدند و من هم به سهم خودم واجب دانستم از ابزار سينما در جهت معرفي اين كار بزرگ به جامعه هنري و مردم كمك كنم. در سينماي مستند ارتباط با تماشاچي همواره ناقص بوده است و ادامه روند موفقيت فيلم‌هاي «هنر و تجربه» به ادامه استقبال تماشاگران بستگي دارد.»

اين فيلم مستند كه نگاهي به بازسازي موسيقي رايج در شش قرن گذشته دارد و ساخت آن شش سال زمان برده است به عنوان نخستين فيلم از مجموعه فيلم‌هاي اكران شده گروه سينمايي هنر و تجربه سال گذشته در موزه سينما رونمايي و نيز از سوي مركزموسيقي بتهوون منتشر و توزيع مي‌شود. فيلم مستند «شش قرن و شش سال» كه سال گذشته در گروه هنر و تجربه به اكران درآمد و با استقبال تماشاگران همراه بود، تاكنون سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران جشنواره فيلم فجر، جايزه بهترين صدا در جشن مستقل مستند شانزدهمين جشن خانه سينما، تنديس بهترين پژوهش از هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، جايزه عمر خيام نخستين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي علمي اهواز، جايزه نتپك (شبكه ارتقاي سينماي آسيا)، بهترين فيلم مستند جشنواره بين‌اللملي باستان‌شناسي TAK امريكا و... را دريافت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون