• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3354 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

نه برد، نه باخت در كاتالان

پيروزي نسبي جدايي‌طلبان در انتخابات كاتالونياي اسپانيا

 

 

چالش‌هاي حفظ اتحاد در اتحاديه اروپا تمامي ندارد. با فروكش كردن داغ استقلال‌طلبي اسكاتلند از بريتانيا، بحران يونان بالا گرفت و اكنون با مديريت بحران يونان، داستان استقلال‌طلبي كاتالونيا از اسپانيا آغاز شده است. اين موضوع ابعاد گوناگوني دارد. درحالي كه بسياري از ناظران سياسي مي‌پرسند اگر جنجال استقلال‌طلبي كاتالونيا از اسپانيا بالا بگيرد چه اتفاقي براي ساير اعضاي اتحاديه اروپا خواهد آمد؟، براي فوتبال دوستان اروپا و جهان نيز سوال مهم اين است كه اگر دعواي كاتالونيا و مادريد بالا گرفت، چه بلايي بر سر تيم محبوب بارسلونا در لاليگا خواهد آمد؟ همه اين سوالات از وقتي شكل جدي گرفت كه نتيجه انتخابات پارلمان منطقه‌اي كاتالونيا روشن شد؛ نتيجه‌اي كه نشان مي‌دهد اكثريت نسبي تصميم‌سازان منطقه را استقلال‌طلبان از آن خود كرده‌اند.

آراي جدايي‌طلبان

در انتخابات كاتالونياي اسپانيا كه يكشنبه برگزار شد، احزاب هوادار استقلال در منطقه كاتالونيا توانستند اكثريت كرسي‌هاي پارلماني را از آن خود كنند. طبق آخرين گزارش‌ها كه پس از شمارش ۹۷ درصد آرا منتشر شده، ائتلاف جدايي‌طلب «با هم براي بله» ۶۲ كرسي و حزب چپگراي جدايي‌طلب «سي‌يوپي» ۱۰ كرسي از مجموع ۱۳۵ كرسي پارلمان كاتالونيا را به دست آورده‌اند. بدين ترتيب در واقع اين احزاب طرفدار جدايي طلبي مجموع ۸ / ۴۷ درصد، اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را در اختيار دارند. اين در حالي است كه ميزان مشاركت واجدان شرايط راي در انتخابات كاتالونيا ۷۷ درصد بوده‌ كه اين ميزان ۱۰ درصد بيشتر از ميزان مشاركت در انتخابات دوره‌ گذشته بود.

شادي هواداران استقلال

آرتو ماس، رييس دولت كاتالونيا و رهبر ائتلاف جدايي‌طلبان ديگر از شادي در پوست خود نمي‌گنجد. حضور پرشور هواداران استقلال كاتالونيا در خيابان‌هاي بارسلون بعد از اعلام نتيجه انتخابات نيز نشان مي‌دهد او از پشتوانه مردمي زيادي برخوردار است. ماس هم از پيروزي بي‌چون و چراي جنبش استقلال‌طلبي در انتخابات مي‌گويد و وعده مي‌دهد روياي استقلال كاتالونيا را تا سال ۲۰۱۷ تحقق خواهد بخشيد. آنتونيو بانوس، رهبر حزب تندروي «سي يو پي» هم كه متحد رييس دولت كاتالونيا است، حتي قدمي فراتر گذاشته و پس از اعلام پيروزي جدايي‌طلبان، شهروندان كاتالونيا را به نافرماني مدني عليه دولت مركزي اسپانيا فراخواند.

واكنش احزاب مخالف

اما جدايي كاتالونيا از اسپانيا مخالفان زيادي نيز در خود اين منطقه دارد. پدرو سانچز، رييس حزب سوسياليست‌هاي كاتالونيا كه تنها ۱۶ كرسي از ۱۳۵ كرسي پارلمان را در انتخابات اين دوره به دست آورده، گفته است: «آناني كه از لحاظ شمار كرسي‌ها پيروز شده‌اند، در واقع از لحاظ ميزان راي نتوانسته‌اند اكثريت آرا را از آن خود كنند. هر چند سوسياليست‌هاي كاتالونيا خواهان خودمختاري بيشتر از دولت مركزي اسپانيا هستند، اما با جدايي و استقلال كاتالونيا مخالفند.»

واكنش دولت مركزي

در حالي كه جدايي‌طلبان انتخابات را يك همه‌پرسي درباره استقلال كاتالونيا از اسپانيا تلقي مي‌كنند و كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس را تاييدي بر خواست‌هاي خود مي‌دانند، دولت مركزي اسپانيا با به سخره گرفتن دستاوردهاي استقلال‌طلبان، وعده داده است كه مانع تحقق جدايي كاتالونيا از اسپانيا مي‌شود. قرار است قانوني جديد در پارلمان اسپانيا در مادريد به تصويب برسد كه طبق آن ديوان عالي قانون اساسي از اختيارات تحريمي برخوردار شود و بتواند در صورت پافشاري‌هاي جدايي‌طلبانه آرتور ماس، رييس دولت كاتالونيا، او را بركنار كند.

يادآوري

دولت كاتالونيا سال گذشته از شكست استقلال‌طلبان اسكاتلند در بريتانيا مايوس نشد، در آوريل سال گذشته ميلادي با ارايه‌ طرحي از پارلمان اسپانيا خواستار مجوز برگزاري همه‌پرسي استقلال كاتالونيا شد اما اين درخواست با مخالفت ۵۳ درصد از نمايندگان پارلمان اسپانيا روبه‌رو و رد شد. با اين حال كاتالونيا با وجود مخالفت‌ها، همه‌پرسي را برگزار كرد كه طي آن حدود ۸۰ درصد از شركت‌كنندگان خواهان جدايي اين منطقه از اسپانيا شدند.

كاتالونيا يكي از بخش‌هاي خودمختار اسپانيا و از نظر اقتصادي قدرتمندترين بخش اين كشور است. حدود يك‌‌پنجم از كل كالاها و خدمات اسپانيا در سال به‌تنهايي در كاتالونيا توليد مي‌شود و يك‌چهارم كل صادرات اسپانيا به خارج نيز از طريق اين منطقه خودمختار تامين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون