• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3360 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۴ مهر

گزارش«اعتماد» از اوج‌گيري دعواي كي‌روش و اعضاي كميته اخلاق

عذرخواهي نكنيد افشاگري مي‌كنم

گروه ورزش| با ارجاع پرونده مناسبات مالي كارلوس كي‌روش با شركت توليدي البسه ورزشي آل‌اشپورت به وزارت ورزش و جوانان، داستان درگيري‌هاي مرد پرتغالي با اعضاي كميته اخلاق فدراسيون فوتبال وارد فاز تازه‌اي شد. پيش از شروع جام جهاني 2014 برزيل بود كه كي‌روش و بازيكنان تيم ملي به‌شدت به كيفيت بد لباس‌هاي اسپانسر ايراد مي‌گرفتند. آن‌روزها دعوا تا جايي بالا گرفت كه سرمربي تيم ملي از حضور در مراسم رو‌نمايي پيراهن تيم ملي در جام جهاني كه در هتل المپيك تهران برگزار شد هم در كمال تعجب همگان سر باز زد. در آن مقطع نيز خبرهايي در رسانه‌ها و محافل ورزشي منتشر شد مبني بر اينكه مرد پرتغالي براي استفاده از لباس‌هاي برند آل‌اشپورت در جام جهاني درخواست پول كرده است. با وساطت مديران فدراسيون اما آن مشكل برطرف شد و اعتراض‌هاي كي‌روش ناگهان به پايان رسيد و اين مربي بدون هيچ مشكلي در جام جهاني از البسه آل‌اشپورت استفاده كرد.اين موضوع براي هميشه به فراموشي سپرده شده بود تا اينكه درگيري‌هاي اخير بر سر وتو شدن حكم كميته اخلاق فدراسيون فوتبال به وجود آمد. اعضاي كميته اخلاق، مهرداد خانبان، آناليزور تيم ملي را كه در جريان درگيري‌هاي ابتداي سال كي‌روش با فدراسيون عكسي در اينستاگرامش منتشر كرده و به علي كفاشيان و وزير ورزش توهين كرده بود، دو جلسه از همراهي تيم ملي محروم كردند. در كمال تعجب با اعتراض شديد كي‌روش، اين حكم توسط كفاشيان وتو شد تا راي بالاترين مرجع رسيدگي به تخلفات اخلاقي فوتبال ايران به شكلي ناباورانه اجرايي نشود. اين مساله در نهايت به استعفاي دسته‌جمعي اعضاي كميته اخلاق فدراسيون فوتبال ختم شد. بعد از ماجراي استعفا هم مديران مستعفي در مصاحبه‌هايي اعلام كردند كه كي‌روش دريافتي‌هاي مالي از شركت توليدي آل‌آشپورت بر خلاف مفاد قراردادش داشته است و به خاطر ورود آنها به اتفاقات مربوط به اين پرونده بود كه مشكلاتي در اجرايي شدن آراي آنها به وجود آمد. هر چند علي كفاشيان و ساير مديران فدراسيون فوتبال در اين مدت با تاييد خبر دريافت صد هزار دلار توسط كي‌روش از آل اشپورت و قانوني بودن اين اتفاق، سعي در آرام كردن جو داشته‌اند. اما حقيقت امر اينجاست كه زواياي پنهان اين قضايا و ارتباطات مراجع ذي‌صلاح را نسبت به موضوع حساس كرده است. به همين دليل است كه مستندات اين پرونده براي رسيدگي حقوقي در اختيار حراست وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است تا در آينده‌اي بسيار نزديك، باز هم شاهد جنجال‌هاي بزرگ در فوتبال ايران باشيم كه يكي از آنها تقابل دوباره سرمربي تيم ملي با مديران وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.

 

به دنبال اتفاقات اخير اما سرمربي تيم ملي فوتبال ايران كه در هفته‌هاي اخير بنا به دلايلي نا معلوم نسبت به اين اتفاقات سكوت اختيار كرده بود، بيانيه‌اي تند در رسانه‌ها منتشر كرد و رسما براي اعضاي سابق كميته اخلاق فدراسيون در متن خط و نشان كشيد. در متن بيانيه كي‌روش آمده است: « با توجه به آخرين اتفاقات و اخباري كه درباره ادعاها و اتهامات نادرست توسط رييس و دبيركل سابق كميته اخلاق مطرح شده است، اجبار پيدا كردم تا موارد ذيل را بيان كنم:

1- واضح است كه يك بار ديگر اين حملات شخصي نادرست كه به دفعات رخ داده، طبق روال هميشه با اردوي تيم ملي و يك بازي مهم و تعيين‌كننده كه وظايف ملي ما نيز در آن دخيل است، همزمان شده است.

2- اين برخورد و حملات سيستماتيك به فضاي تيم ملي تنها يك هدف دارد و آن نيز مختل كردن آماده‌سازي و همين‌طور نتايج تيم ملي است و اين امر نيز در راستاي آسيب وارد كردن به اعتبار، وجاهت و خوشنامي سرمربي تيم ملي صورت مي‌گيرد.

3- معمولا پاسخ ما مقابل اين‌گونه اتفاقات بي‌تفاوتي و خونسردي است و حتي مهم‌تر از آن با تمركز بيش از پيش بر وظايف خود در قبال منافع تيم ملي و خدمت به توقعات و آرزوهاي هواداران فوتبال ايران پاسخگو هستيم.

4- تازه‌ترين توهين‌ها و اتهامات بي‌پايه مطرح شده نشانگر نااميدي و يأس است. هيچ شكي وجود ندارد كه اين وقايع نيز بخشي از كمپيني است كه در گذشته اتفاق افتاد كه توسط همان افراد و منابع ساخته و پرداخته شده بود؛ افرادي كه كاملا سرگرم بازي‌هاي كوچك قدرت هستند و اين كارها بخشي از جبهه‌گيري‌هاي شخصي در راه رسيدن به منافع نامشخص‌شان است.

5- در صورتي كه اعضاي سابق كميته اخلاق به صورت عمومي عذرخواهي نكرده و از اتهام‌هاي مطرح شده عقب‌نشيني نكنند و ادعاهاي اشتباه خود را درباره اتهام‌هاي فساد كه عليه من مطرح كرده بودند، پس نگيرند اينجانب بعد از بازي مقدماتي جام جهاني برابر عمان به صورت كامل در خدمت اهالي رسانه و افكار عمومي خواهم بود تا يك بار براي هميشه اين پرونده ناراحت‌كننده و تاسف‌برانگيز را در راستاي به چالش كشيدن حقايق، ارزش‌ها و اصول اخلاقي افراد مذكور شفاف‌سازي كنم.»سابقه اما نشان داده كه كي‌روش هيچ ابايي از روبه‌رو شدن با اشخاص مختلف ندارد و اين‌بار هم حتما بعد از بازي با عمان و بعد از بازگشت به تهران پيرامون اتفاقات رخ داده صحبت‌هاي جنجالي را مطرح خواهد كرد و بايد ديد نتيجه آن‌چه خواهد شد.

 

تهديد كي‌روش در روز گذشته البته با واكنش جالب اعضاي سابق كميته اخلاق فدراسيون همراه شد. حسين آبانگاه، دبيركميته اخلاق كه گفته مي‌شود با سفارش عليرضا اسدي، دبيركل فدراسيون به عضويت كميته اخلاق درآمده بود، از همان روزهاي اول به تندي از اتفاقات مربوط به اين پرونده جنجالي در رسانه‌ها پرده‌برداري مي‌كرد. به همين منظور شنيده مي‌شود كه براي كادر فني تيم ملي ايران اين ذهنيت به وجود آمده است كه بازي‌گردان اصلي در پشت پرده تمام اين قضايا، كسي نيست جز عليرضا اسدي كه همه مي‌دانند هيچ ارتباط خوبي با كي‌روش ندارد و حتي در ابتداي سال هم با اين مربي وارد دعواي شديدي شده بود. به اين ترتيب بعيد نيست كه مرد پرتغالي در آينده‌اي نزديك رسانه‌اي شدن پرونده جنجالي دريافت صدهزار دلار از شركت آل اشپورت را سناريوي طراحي شده توسط جرياني بداند كه مدت‌هاست پروژه حذف او را از تيم ملي فوتبال ايران كليد زده‌اند. بيانيه كي‌روش به خوبي مشخص مي‌كند كه او حرف‌هاي زيادي براي افشاگري دارد و به خاطر همين اتفاقات است كه براي اعضاي كميته اخلاق خط و نشان كشيده كه يا عذرخواهي كنند يا او مجبور مي‌شود برخي حقايق را بعد از بازي تيم ملي در رسانه‌ها مطرح كند. با اين حال عليرضا اسدي، دبيركل فدراسيون فوتبال مدت‌هاست كه هيچ حرفي عليه كي‌روش در رسانه‌ها مطرح نكرده و مدام در مصاحبه‌هايش اعلام مي‌كند كه در جايگاه مديريتي‌اش تمام تلاش خود را خواهد داشت تا به تيم ملي كمك كند. اما سكوت اسدي هم هيچ‌وقت باعث اين نشده تا شايعات درباره اختلافاتش با كي‌روش به پايان برسد. حسين آبانگاه، دبيركميته اخلاق هم روز گذشته پس از اينكه سرمربي تيم ملي با انتشار بيانيه‌اي عنوان كرد اگر اعضاي سابق كميته اخلاق از او عذرخواهي نكنند درباره آنها افشاگري خواهد كرد، گفت: « از اين موضوع خوشحال مي‌شويم. به هر حال ما هم ادله‌هاي خودمان را داريم و اگر مواردي را مطرح كند ما هم مواردي را اعلام خواهيم كرد. با توجه به بازي حساسي كه تيم ملي روز پنجشنبه هفته جاري مقابل عمان دارد، براي آنكه بهانه‌‌اي در خصوص نتيجه اين ديدار به سرمربي تيم ملي ندهيم، قصد نداريم پاسخ وي را بدهيم و قطعا پس از بازي تيم ملي اين كار را خواهيم كرد. از شفاف‌سازي كي‌روش استقبال مي‌كنيم و نه تنها از اين مربي عذرخواهي نمي‌كنيم بلكه پيگير شكايت از وي به فيفا هستيم.»

 

حالا با توجه به جنجال‌هاي به وجود آمده اول منتظر افشاگري كي‌روش و واكنش احتمالي اعضاي كميته اخلاق هستند و بعد از آن تصميمي كه حراست وزارت ورزش درباره اين پرونده اتخاذ خواهد كرد. در پايان هم بايد اشاره كنيم كه ‌رضا حسني‌خو، مديركل حراست وزارت ورزش با اشاره به اينكه يك نسخه از اصل قرارداد كا‌ر‌لوس كي‌روش با فدراسيون فو‌تبا‌ل در اختيار حراست وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته، در مصاحبه‌‌اي پيرامون حواشي به وجود آمده، اعلام كرد: «بايد بررسي‌هاي لازم انجام شود و كارشناسان در اين باره نظر دهند. همه‌چيز بستگي به نوع قرارداد و بندهايي دارد كه در آن ذكر شده است. بايد ببينيم پرداخت چنين رقمي در قرارداد كي‌روش آورده شده است يا خير؟ كه در اين زمينه با توجه به اصل قرارداد، همه‌چيز را بررسي خواهيم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون