• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3360 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۴ مهر

رييس‌جمهوري در گفت‌وگو با راديوي عمومي ملي امريكا:

پذيرفته‌ايم پروتكل الحاقي را داوطلبانه اجرا كنيم

گروه سياسي| ديروز همچنين متن گفت‌وگوي رييس‌جمهور با «استيو اينسكيپ» (Steve Inskeep) خبرنگار راديو ان پي آر امريكا كه در حاشيه سفر ايشان به نيويورك براي حضور در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل انجام گرفته بود منتشر شد. رييس‌جمهوري در مورد پاسخ به منتقدان در مورد دارايي‌هاي آزادشده كشور گفت: فكر مي‌كنم آنها هم نگران نيستند. اين دعواهاي حزبي و تبليغاتي است. آنها هم كاملا مي‌دانند كه ايران در شرايطي است كه نياز به رشد اقتصادي دارد به دليل اينكه در سال‌هاي اخير رشد اقتصادي ما گاهي منفي بوده و ما بايد جبران كنيم. همچنين مي‌دانند كه جوان‌هاي ما كه فارغ‌التحصيل مي‌شوند، نياز به شغل دارند. هر كشوري برايش موضوع شغل جوان‌ها بسيار اهميت دارد. به عنوان بالاترين وظيفه و مسووليت. ما بايد فضايي درست كنيم كه جوان‌ها بتوانند مشغول به كار شوند وگرنه امنيت ملي خودمان را به خطر انداخته‌ايم. بنابراين خيلي روشن است كه ما چه كار مي‌خواهيم بكنيم، ضمن اينكه بودجه و برنامه‌مان كاملا شفاف است. اينكه چقدر پول داريم و كجا مصرف مي‌كنيم.

وي همچنين گفت: مقام معظم رهبري اين مساله را در يك سخنراني بيان كردند كه ما صبر مي‌كنيم تا ببينيم ايالات متحده نسبت به اين توافق چه كار مي‌كند. در ايران بعضي‌ها بدبين هستند، مي‌گويند ممكن است طرف مقابل ما از جمله ايالات متحده به تعهدات خود عمل نكند. شما مي‌دانيد كه برخي نمايندگان مجلس شما و بعضي از سناتورها به صراحت اعلام كردند يا نامه نوشتند كه بعد از اين دولت و بعد از دوران رييس‌جمهور اوباما، ما به توافق متعهد نخواهيم بود. اينها همه، چيزهايي است كه عده‌اي را نگران مي‌كند كه آيا واقعا يك اراده جدي وجود دارد براي اجراي دقيق توافق يا نه. وي در مورد مخالفان توافق در ايران گفت: البته برخي در ايران، مخالف اين توافق بودند. از جمله گروهي استدلال‌شان اين بود كه اجراي اين توافق ممكن است در مسائل دفاعي كشور اخلالي ايجاد بكند و مشكلاتي را براي دفاع كشور و بنيه دفاعي كشور ايجاد بكند. به اين دليل مخالف بودند يا ممكن است مخالف باشند. توضيحات من اين بود كه ما هرگز نپذيرفتيم و نمي‌پذيريم كه هيچ‌گونه محدوديتي در زمينه دفاع كشور به وجود بيايد. هر كشوري بر مبناي تهديداتي كه ممكن است احساس بكند بايد بنيه دفاعي خودش را قوي بكند. كشور ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. بنابراين با توضيحاتي كه داده شده امروز فضا آرام‌تر است. براي اينكه ما در اين توافق در زمينه دفاعي خودمان محدوديتي را نپذيرفتيم.

وي در مورد همكاري‌ها در زمان بازرسي‌ها حين توافق يادآور شد: «كشور من اگر تعهدي را بپذيرد و قبول كند و توافقي را متعهد شود به آن عمل خواهد كرد. ايران در طول تاريخ هر جا كه تعهدي چه اقتصادي، سياسي كرده به آن عمل كرده است. ما هيچ‌وقت تعهدات را زير پا نمي‌گذاريم. اين چارچوب فرهنگي، ديني و اخلاقي ما است. در اين زمينه آنچه ما پذيرفته‌ايم اين است كه پروتكل الحاقي را داوطلبانه اجرا بكنيم. به هر حال در دنيا بيش از 120 كشور پروتكل الحاقي را پذيرفته و قبول كرده‌اند و البته در زمينه بازرسي‌ها، كشور ما استثنا نخواهد بود. فكر مي‌كنم همه كشورها روي امنيت ملي خودشان، روي اسرار كشور خودشان حساس هستند و معمولا IAEA بايد در اين زمينه كاملا مسوولانه عمل كند كه به اسرار كشورها لطمه وارد نشود والا به طور طبيعي كشورها همكاري نخواهند كرد. بنابراين ما نيز در چارچوب حفظ امنيت ملي‌مان و مقررات با آژانس همكاري خواهيم كرد.»

روحاني همچنين در ارتباط با احتمال از كنترل خارج شدن برنامه‌هاي اصلاحي ايران در سطوح بالا گفت: كشور ما با آنچه در شوروي سابق بود، كاملا متفاوت است. در كشور ما انتخابات آزاد وجود دارد، احزاب و گروه‌ها فعاليت مي‌كنند، سيستم ما يك سيستم تك‌حزبي نيست. در كشورها اگر رقابت‌هاي سياسي آزاد باشد و اگر مردم هميشه در هر چهار سالي مطمئن باشند كه صندوق راي است كه سرنوشت كشور را تعيين مي‌كند، هيچ‌وقت مشكلي پيش نخواهد آمد. اما اگر ملتي از صندوق رأي مايوس شوند يا صندوق راي را تشريفاتي ببينند، آن وقت براي كشور خطرناك است. خوشبختانه امروز در ايران همه به صندوق راي اعتماد دارند و يك رقابت واقعي بين احزاب و گروه‌ها وجود دارد.

رييس‌جمهور افزود: همچنين در ايران شما مي‌دانيد انتقادات از دولت مي‌شود و اين انتقادات هم به صورت علني انجام مي‌گيرد. در راديو ، تلويزيون و روزنامه‌ها. شما روزانه وقتي به سايت‌ها و روزنامه‌ها نگاه كنيد مي‌بينيد عده‌اي مرتب از دولت انتقاد مي‌كنند. هر گونه نقدي ممكن است از دولت انجام بگيرد، اما در عين حال افراد دولت من افراد باتجربه‌اي هستند و مي‌دانند چگونه بايد قانون و مقررات و وظايف خود را اجرايي و عملياتي بكنند.

رييس‌جمهوري همچنين در مورد وضعيت جيسون رضاييان روزنامه‌نگار امريكايي گفت: «البته توصيه‌هاي من معمولا راجع به فرد نيست، اما به طور كلي من توصيه‌هايي داشتم و معتقد هستم زنداني‌هايي كه داراي دو تابعيت هستند -البته طبق قانون كشور من ما دو تابعيت را نپذيرفتيم و قبول نكرديم- بايد كمك كرد به راي تسريع كار آنها. و از آن طرف هم انتظار است دولت امريكا نسبت به ايراني‌هايي كه در اينجا زنداني هستند يا تحت تعقيب‌اند، اقدامات لازم براي تسهيل شرايط آنها انجام دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون