• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

نطق بازگونشده علي مطهري درباره برجام؛

از كجا معلوم سخنان وندي شرمن براي ايجاد اختلاف در كشور نباشد؟

 

 

گروه سياسي| علي مطهري، نماينده مردم تهران با اشاره به عدم فرصت براي ايراد نطق دفاعي خود براي تصويب كليات طرح اقدام متناسب درباره برجام در جلسه علني مجلس، اين نطق را بر روي پايگاه اطلاع‌رساني اختصاصي خود منتشر كرد. به گزارش ايرنا، جمله‌هاي كليدي اين نطق به شرح زير است:

كميسيون ويژه برجام در مجموع گزارش خوبي به مجلس ارايه كرد و البته اهتمام آنها بيشتر نشان دادن نقاط ضعف برجام بود.

بيانيه پنج عضو مخالف كميسيون ويژه برجام هم نقاط قوت برجام را فهرست كرده بود. اين دو مجموعه در واقع برآيند نظر مجلس است. من هر دو گزارش را به دقت خواندم و در نهايت نظر موافق پيدا كردم.

در گزارش كميسيون برجام، در نشان دادن برخي نقاط ضعف به خاطر نگراني‌هايي كه وجود داشته افراط شده است. مثلا گفته‌اند چون براي تهيه مواد و كالاها و خدمات دومنظوره كه هم در صنعت هسته‌اي و هم در صنايع ديگر كاربرد دارد بايد از كميسيون مشترك مجوز گرفته شود، پس آنها دايم از صنايع ما بازديد مي‌كنند، در حالي كه اين طور نيست و فقط آن شركت سازنده مي‌آيد و آن قطعه را در جاي خود نصب مي‌كند. علاوه بر اين، مخالفان توجه به شرايط قبل از برجام ندارند كه اساسا راه تهيه اين اقلام دومنظوره توسط قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به روي ما بسته شده بود و اكنون اين راه باز شده است.

مخالفان به گونه‌اي صحبت مي‌كنند كه گويي هرگونه مذاكره و توافق با دشمن خلاف اسلام و عزت ملي است. در اين صورت قراردادها و توافقات پيغمبر اسلام با اقوام مختلف يهود و غيره را چگونه توجيه مي‌كنند.

برخي افراد شرايط امروز را به عاشورا تشبيه مي‌كنند، كه اين هم اشتباه است زيرا شرايط امروز با شرايط قيام امام حسين (ع) متفاوت است. در آن روز اساس اسلام در خطر بود و جز با آن قيام، اسلام حفظ نمي‌شد اما امروز يك حكومت اسلامي قدرتمند در ايران وجود دارد و بايد با دنيا تعامل و مذاكره داشته باشد.

مطلب ديگر اينكه ما بايد از نظر فني و از نظر امنيت ملي به متخصصان اعتماد كنيم. آقاي دكتر صالحي گفته‌اند: «ادامه وضع موجود صنعت هسته‌اي اقتصادي نيست و مانع پيشرفت اين صنعت است. » در واقع ما با امتيازاتي كه داديم و گرفتيم روغن ريخته را نذر امامزاده كرديم. هيچ كس نمي‌تواند بگويد من بر تمام جزييات فني و امنيتي و سياسي و اقتصادي برجام مسلط هستم. حداكثر ممكن است 80% تسلط داشته باشيم، بقيه را بايد به متخصصان اعتماد كنيم.

از نظر امنيت ملي هم كه دولت بعد از قطعنامه 2231 شوراي امنيت بيانيه صادر كرد مبني بر اينكه ما به بندهاي دفاعي و موشكي اين قطعنامه عمل نخواهيم كرد همين طور كه در سي و چند سال گذشته عمل نكرده‌ايم و اين امر نقض توافق برجام هم نيست.

حضور امروز ما در سوريه و لبنان و فلسطين و عراق و مرز جولان با اسراييل در همين شرايط تحريم‌هاي تسليحاتي و موشكي بوده است.

اگر برجام در مجلس رد شود چه تبعاتي براي ايران و براي مجلس ايران خواهد داشت؟ آيا از اين پس كشوري حاضر خواهد بود كه با ايران درباره موضوعي مذاكره كند؟ ملت ايران چه جايگاهي در دنيا پيدا خواهد كرد؟ هياتي را با اختيارات تام براي مذاكره فرستاده‌ايم و آنها توافقي كرده‌اند و ما بعد از دو سال مي‌گوييم ما اين توافق را قبول نداريم.

برخي دوستان نگراني بجايي درباره بازگشت تحريم‌ها دارند. ضمن اينكه با سازوكاري كه در برجام قرار داده شده بازگشت تحريم‌ها كار آساني نيست و بر فرض تحقق، ما هم به وضع قبلي بازخواهيم گشت، اساسا آنچه كه روي كاغذ است با آنچه كه در عالم واقع اتفاق مي‌افتد متفاوت است. غربي‌ها برده منافع اقتصادي هستند. منافع اقتصادي غربي‌ها بازدارنده آنهاست از اينكه بخواهند تحريم‌ها را برگردانند.

نگاهي به آثاري كه برجام در همين چند ماه اخير قبل از اجرا داشته است مثبت بودن آن را ثابت مي‌كند. از جمله كاسبي اسراييل و عربستان از ايران‌هراسي دچار اختلال جدي شده است.

جايگاه منطقه‌اي و جهاني ايران بالا رفته، حزب‌الله لبنان، حماس، مبارزان يمن و همه مجاهدان اسلام از اين توافق راضي هستند و اذعان دارند كه ايران به عنوان يك قدرت در جهان به رسميت شناخته شده است.

اقبالي كه براي سرمايه‌گذاري و همكاري‌هاي اقتصادي بعد از برجام به ايران شده است گواه ديگري بر اين مطلب است.

مطلب ديگر اينكه ما نبايد به سخنان مقامات امريكايي اعتماد كامل داشته باشيم. از كجا معلوم كه سخنان وندي شرمن براي ايجاد اختلاف در داخل كشور ما نباشد؟ وقتي او در چنين شرايطي مي‌گويد رييس‌جمهوري ايران براي انتخابات آينده نياز به اجراي اين توافق دارد، آيا ما نبايد به قصد و نيت او شك كنيم؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون