• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

حسينعلي اميري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آيت‌الله يزدي از مدافعان برگزاري انتخابات الكترونيك است

 

 

گروه سياسي| حسينعلي اميري خبر از تاييد تجهيزات فني انتخابات الكترونيك توسط شوراي نگهبان داده است؛ با اين حساب وزارت كشور يك گام به يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايش نزديك شده است. برنامه‌اي كه مخالفان جدي داشت از جمله آيت‌الله يزدي و با وجود چنين مخالف جدي ظن آن مي‌رفت كه وزارت كشور از خير برگزاري الكترونيكي انتخابات خبرگان بگذرد و تنها به انتخابات مجلس شوراي اسلامي بسنده كند. اميري اما در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد مي‌كند كه انتخابات الكترونيك شامل هر دو مجلس يعني خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي خواهد شد. وقتي از او درمورد مخالفت آيت‌الله يزدي سوال كرديم او با اطمينان گفت با جلساتي كه با ايشان برگزار شد حالا رييس مجلس خبرگان يكي از مدافعان برگزاري انتخابات الكترونيك هستند.

شما خبر از تاييد تجهيزات فني انتخابات الكترونيك توسط شوراي نگهبان را داديد. آيا انتخابات الكترونيك تنها شامل انتخابات مجلس شوراي اسلامي خواهد بود يا انتخابات مجلس خبرگان هم به صورت الكترونيك برگزار خواهد شد ؟

نه، انتخابات الكترونيك در هر شهر و حوزه‌اي كه برگزار شود هر دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان را شامل خواهد شد. يعني هر جا كه انتخابات مجلس به صورت الكترونيك برگزار شود انتخابات خبرگان هم به همان صورت برگزار خواهد شد.

آيت‌الله يزدي پيش از اين مخالف برگزاري انتخابات به صورت الكترونيكي بودند. به ويژه در مورد انتخابات خبرگان اين حساسيت بيشتر بود و ايشان معتقد بودند انتخابات خبرگان به همان صورت قبل برگزار شود.

نه اتفاقا آيت‌الله يزدي امروز يكي از اعضاي شوراي نگهبان هستند كه مدافع برگزاري انتخابات الكترونيك هستند. من با ايشان جلسه‌اي داشتم و مفصل در اين مورد با ايشان صحبت كردم. در جلساتي كه با شوراي نگهبان و ايشان داشتيم كارشناس وزارت كشور به صورت كامل و جامع در مورد تجهيزات فني توضيح داد و تمام سوالاتي كه هم آيت‌الله يزدي و هم اعضاي ديگر شوراي نگهبان داشتند هم پاسخ داده شد و همه ابهامات اين افراد نسبت به اين موضوع برطرف شد.

پيش‌تر گفته شده در 9 كلانشهر انتخابات به صورت الكترونيكي برگزار خواهد شد. حالا سوال اينجاست كه در اين كلانشهرها آيا در تمام حوزه‌هاي راي‌گيري انتخابات به صورت الكترونيك خواهد شد؟ سازوكار آن به چه صورت خواهد بود؟ به هر حال چنين سيستمي نياز به فراهم كردن زمينه‌هايي از جمله آموزش دارد؟

وزارت كشور هنوز وارد آن فاز نشده است. با تاييد اين تجهيزات از سوي شوراي نگهبان ما به زودي وارد فاز بعدي خواهيم شد و در زمان مشخص در مورد همه اين مسائل صحبت و اطلاع‌رساني لازم را انجام خواهيم داد.

روز گذشته سخنگوي شوراي نگهبان با توجه به انتخابات نظام مهندسي و حواشي آن نسبت به برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك ابراز نگراني كرده بود.

انتخابات نظام مهندسي پروسه متفاوتي داشت و اصلا سيستم الكترونيكي آنها كاملا متفاوت از سيستمي است كه ما براي انتخابات آينده تعبيه ديده‌ايم. ما از سيستم خودمان اطمينان كامل داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون