• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

برگزاري نخستين كنفرانس بين‌المللي « جهان عليه خشونت و افراطي‌گري»

بايد پديده تروريسم را از اسلام جدا كنيم

گروه ديپلماسي| نخستين كنفرانس بين‌المللي «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» روز گذشته با سخنراني رييس‌جمهور كشورمان آغاز شد. در ابتداي اين مراسم محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان به عنوان ميزبان اين كنفرانس به مهمانان خوش‌آمد گفت. اين كنفرانس دو روزه به شكل پنل‌هاي مختلف برگزار مي‌شود؛ خشونت و افراطي‌گري در بحران‌هاي بين‌المللي، نقش سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي در برابر جريان‌هاي افراطي، جايگاه برداشت‌هاي درست از دين در برابر جريان‌هاي نوظهور افراطي، مفهوم خشونت و خشونت ناشي از ساختار و نظام بين‌الملل از موضوعاتي است كه در اين كنفرانس به آن پرداخته خواهد شد. در نخستين روز اين كنفرانس پس از سخنان رييس‌جمهور كشورمان در مراسم افتتاحيه نخستين كنفرانس جهان عليه خشونت و افراطي‌گري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني، آصف علي زرداري، رييس‌جمهور سابق پاكستان، شل ماگنه بوندويك نخست‌وزير سابق نروژ، محمد محقق معاون رييس امور اجرايي افغانستان، دومينيك دوويلپين نخست‌وزير سابق فرانسه و محمد نهاونديان رييس دفتر رييس‌جمهور سخنراني كردند.

 

مبارزه با تروريسم بين‌المللي به نتيجه نرسيده است

آصف علي زرداري، رييس‌جمهور پيشين پاكستان به عنوان دومين سخنران نخستين جلسه عمومي با اشاره به اين موضوع كه برخورد با تروريسم و مقابله با آن پاسخ به يك نياز جدي جهاني است و پاكستان از كشورهايي است كه هزينه فراواني در مواجهه با افراطي‌گري پرداخت كرده است، گفت: خشونت در كشور من توسط جوامع بين‌المللي حمايت شده است و سياست‌هاي گمراه‌كننده در دنيا توانسته اين ايده را پيش ببرد. كشور من و منطقه‌يي كه در آن قرار گرفته است منطقه‌يي براي شبه نظاميان و پناهجويان شده و چندين دهه است كه شاهد تروريسم بين‌المللي هستيم و با وجود تلاش‌ها براي مبارزه در مقابل تروريسم به نتيجه‌يي نرسيده‌ايم و اين جنگ طولاني مدت‌هاست كه ادامه دارد. وي گفت: ما نيرو و سرمايه‌يي نداريم كه اين مشكل را خودمان به تنهايي حل كنيم و متاسفانه در همسايگي ما شرايط به سختي مي‌گذرد. ما خون‌هاي بسياري را اهدا كرديم تا جهان شاهد تلاش ما براي مبارزه با تروريسم باشد. پاكستان مصمم و مطمئن به مقابله با تروريسم است. متاسفانه ما را به نظامي‌گري و حمايت از شبكه‌هاي خشونت متهم مي‌كنند اما ما مصمم به مقابله و پيش‌رو در اين زمينه هستيم و تحت رهبري جديد در پاكستان اين مسير را ادامه مي‌دهيم. تا وقتي ثبات سياسي در افغانستان نباشد پاكستان نيز روي آرامش نخواهد ديد و‌ مداخله‌هاي خارجي از عوامل گسترش افراطي‌گري است. رييس‌جمهور پيشين پاكستان با اشاره به عوامل اقتصادي زمينه‌ساز رشد افراطي‌گري اظهار كرد: چنانچه تعاملات اقتصادي كشورها گسترش يابد و فقر و بيكاري ريشه‌كن شود مبارزه با تروريسم آسان‌تر خواهد شد. وي همچنين با اشاره به پرونده هسته‌يي ايران افزود: حل مناقشه هسته‌يي ايران امكان همكاري ايران با كشورهاي ديگر منطقه به ويژه در زمينه اقتصادي را بيشتر فراهم مي‌كند.


تروريسم يك ابولاي فراگير است

محمد محقق، معاون رييس امور اجرايي افغانستان نيز به عنوان سخنران حاضر در نخستين جلسه عمومي كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري گفت: برخي اسلام را مساوي تروريسم مي‌دانند كه اين خود عامل سوءتفاهم و تنش در جهان مي‌شود. بايد پديده تروريسم را از اسلام جدا كنيم چرا كه اسلام دين محبت، عقلانيت و همزيستي است در واقع لازم است تا تنوع فكري، فرهنگي و هويت‌هاي ديني را با منطق و عقلانيت به رسميت بشناسيم. محمد محقق با اشاره به اينكه نزديك 40 سال است كه افغانستان قرباني خشونت است، افزود: ما قرباني خشونت هستيم و در اين مسير نزديك به دو ميليون شهيد داده‌ايم. با اين وجود براي مقابله با تروريسم احساس ضرورت مي‌كنيم و معتقديم كه در اين مسير همه بايد دست به دست هم دهند. تروريسم يك آفت و يك ابولاي فراگير براي نابودي بشر است و بنابراين اين موضوع ايجاب مي‌كند كه قدم‌هاي موثري براي از بين بردن آن برداشته شود. معاون رييس امور اجرايي افغانستان وجود تفكر انحصارطلبانه و نفي تنوع فكري و فرهنگي را اصلي‌ترين دليل وجود خشونت عنوان و اظهار كرد: برخي اسلام را مساوي تروريسم مي‌دانند كه اين خود عامل سوءتفاهم و تنش در جهان مي‌شود. بايد پديده تروريسم را از اسلام جدا كنيم چرا كه اسلام دين محبت و عقلانيت و همزيستي است در واقع لازم است تا تنوع فكري، فرهنگي و هويت‌هاي ديني را با منطق و عقلانيت به رسميت بشناسيم. معاون رييس امور اجرايي افغانستان همچنين تقسيم انسان‌ها به درجه اول، دوم و سوم را عامل ديگري براي بروز خشونت عنوان كرد و در ادامه راه‌هاي مقابله با خشونت را مورد توجه قرار داد. وي در اين خصوص گفت: تحريم خبري، اطلاعاتي و لجستيكي خشونت‌طلبان نيز از جمله راه‌هاي مقابله با خشونت قلمداد مي‌شود. همچنين اتخاذ سياست واحد از سوي همه كشورهاي جهان در مقابله با خشونت و ايجاد اتحاد براي تحريم تسليحاتي در اين مسير مثمرثمر خواهد بود.

گره اصلي، قدرت ايران در منطقه است

دومينيك دوويلپين، نخست‌وزير پيشين فرانسه در نخستين كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراط‌گري با اشاره به موضوع تحريم ايران از سوي قدرت‌هاي بزرگ، گفت: برداشته شدن تحريم‌ها براي اقتصاد ايران يك ضرورت است و البته موضوع مذاكرات تنها به خاطر سانتريفيوژها نيست بلكه به خاطر موضوع قدرت در منطقه است. دوويلپين، با مرور وقايع تروريستي در نروژ، اروپا و آفريقا، با مورد توجه قرار دادن نقش ايران در منطقه و جهان افزود: ايران همواره تلاش مي‌كند تا از موقعيت خود براي برقراري عدالت در جهان استفاده كند ضمن اينكه ايران كشوري با فرهنگ بسيار غني و با اشراف داشتن به تاريخ است. اين كشور هنرمندان و دانشمندان و به‌طوركلي توانمندي‌هايي دارد كه مي‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد. نخست‌وزير پيشين فرانسه با بيان اينكه بي‌نظمي موجود در جهان امروز به خاطر وجود خشونت است، گفت: ما در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه خشونت در آن در حال گسترش است و در اين دنيا همواره ترس و نگراني وجود دارد. همچنين ما در دنيايي هستيم كه قدرت‌هاي بزرگ در كشورهايي مثل عراق و افغانستان دخالت نظامي داشتند و رويكرد جهاني شدن مورد توجه قرار گرفته است. او با مورد توجه قرار دادن داعش در عراق، گفت: نمونه‌هاي جديدي به وجود آمده كه طي آن ملت‌ها و دولت‌ها را ضعيف كرده است كه داعش يك نمونه از آن است و ايران مي‌تواند در مقابل داعش نقش اساسي ايفا كند. اگر اختلاف بين دولت‌ها تعميق پيدا كند ممكن است اين موضوع منجر به برخورد شود و اوكراين نمونه خوبي براي اين موضوع است. وي با تاكيد بر اينكه بايد با افراط‌گرايان مبارزه همه‌جانبه انجام شود، اظهار كرد: بايد به مسلمانان در خصوص گروه‌هاي افراطي هشدار جدي داد و اين موضوع با حمايت كشورهاي عربي سني مي‌تواند اتفاق بيفتد. نخست‌وزير پيشين فرانسه با اشاره به موضوع تحريم ايران از سوي قدرت‌هاي بزرگ، اظهار كرد: برداشته شدن تحريم‌ها براي اقتصاد ايران يك ضرورت است و البته موضوع مذاكرات تنها به‌خاطر سانتريفيوژها نيست بلكه به خاطر موضوع قدرت در منطقه است.

افزايش قدرت داعش يك نگراني بزرگ است

شل ماگنه پوندويك، نخست‌وزير پيشين نروژ نيز يكي از سخنران‌هاي نخستين جلسه عمومي نخستين كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراط‌گري بود. وي با ابراز نگراني از گرايش برخي جوانان اين كشور به گروه‌هاي افراطي و با مرور وقايع تروريستي در نروژ، اروپا و آفريقا، گفت: از نگراني‌هاي بزرگ ما گسترش داعش در سوريه و عراق است و امروز داعش شرايط بسيار وحشت‌باري را با استفاده از اقدامات سبعانه انجام مي‌دهد و به هر ترتيب رشد و افزايش قدرت داعش يك نگراني بزرگ براي همه ما است و بايد اين سوال را پرسيد كه چگونه حيوان‌هايي تحت‌عنوان مذهب مي‌توانند جان ديگران را بگيرند و خود را با اقدامات وحشيانه تعريف كنند. نخست‌وزير سابق نروژ با ابراز تاسف از اينكه تصوير نامناسب و بدي از اسلام و مسلمانان ارايه داده شده است، گفت: حرف از اسلام در حال افزايش است و اسلام‌ ترسي محدودي است كه سر راه فهم مذاهب قرار دارد كه اين موضوع مي‌تواند زمينه را براي راديكال كردن افراد فراهم كند. وي با بيان اينكه در كشورش نگراني بابت گرويدن جوانان نروژي به گروه‌هاي افراطي وجود دارد، گفت: بين 26 تا 70 نفر از جوانان ما نروژ را به مقصد سوريه ترك كرده‌اند كه برخي از آنها كشته شده‌اند و برخي از آنها به كشور برگشتند. تحقيقات ما نشان داده كه اين موضوع به خاطر عدم تعلق جوانان به جامعه‌يي است كه در آن زندگي مي‌كنند.  وي تشويق و تقويت گفت‌وگوهاي بين مذاهب و اديان را يك ضرورت خواند و اظهار كرد: تمام رهبران دنيا در اين مسير بايد دور هم جمع شوند البته افراد مي‌ترسند كه دين خود را از طريق گفت‌وگوي بين اديان از دست بدهند ولي تجربه نشان داده است كه گفت‌وگوي بين اديان باعث فهم بيشتر از اديان مي‌شود. نخست‌وزير پيشين نروژ گفت: مطمئنم اگر جوانان بتوانند در هويت خود به امنيت برسند و فهم خوبي از ديگران داشته باشند الحاق آنها به گروه‌هاي افراطي بسيار محدود خواهد شد. لازم به ذكر است كه در پنل چشم‌انداز منطقه‌يي خاورميانه كه عصر روز گذشته پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، ابراهيم جعفري وزير امور خارجه عراق، وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه، عدنان منصور وزير امور خارجه پيشين لبنان، ژان ماري گنو رييس گروه بين‌المللي بحران، علي‌اكبر ولايتي وزير امور خارجه پيشين ايران، حبيب بن محمد الريامي معاون وزير خارجه عمان، صلاح زواوي سفير فلسطين در تهران و علي الدباغ سخنگوي سابق دولت عراق سخنراني كردند. در پايان نشست ديروز ضيافت شامي به ميزباني محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان برگزار شد.

 

مذاكرات ايران و 1+5 به‌زودي برگزار مي‌شود

وزير خارجه كشورمان از برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 در آينده‌يي نزديك خبر داد. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف عصر ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه كنفرانس بين‌المللي جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري با نشستي كه چند هفته اخير در قم برگزار شد، چه تفاوتي دارد؟ گفت: هركدام از اين دو جلسه با يك هدف اما در دو جهت برگزار شده است. يكي اينكه صرفا هماهنگي‌هاي مذهبي عليه گروه‌هاي تكفيري صورت گيرد و اينجا نيز هماهنگي‌هاي وسيع سياسي صورت گرفت كه يكي از ابعاد مهم اين اجلاس بحث فرهنگي و مذهبي است اما ابعاد ديگري هم دارد كه در حال بررسي است. وي بيان اينكه اجلاس قم بسيار ارزنده بود، اظهار داشت: آن اجلاس به ويژه براي همكاري داخل جهان اسلام عليه حركت‌هاي تكفيري و اين اجلاس هم حركت‌هاي مكمل آن اجلاس را در خود دارد البته ما در برگزاري اجلاس قم در محضر آيات عظام مكارم شيرازي و سبحاني بوديم و ان‌شاءالله اين دو اجلاس به هدف مشترك برخورد با حركت‌هاي ضد اسلامي و تكفيري برسد. وزير امور خارجه درباره ديدار سه‌جانبه‌اش با وزيران خارجه عراق و سوريه كه عصر روز سه‌شنبه در حاشيه كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري برگزار شد نيز بيان كرد: عراق، سوريه و ايران كشورهايي هستند كه در مبارزه با ترور و افراط از ابتدا ديدگاه مشترك داشتند بنابراين همكاري اين كشورها ضروري است و در اين اجلاس هم توافق كرديم كه اين همكاري‌ها ادامه يابد و اين نخستين جلسه همكاري ما است. رييس دستگاه ديپلماسي درباره پيشنهاد رييس‌جمهور در كنفرانس جهان عليه خشونت و افراطي‌گري گفت: پيشنهادهايي كه آقاي روحاني مطرح كردند ما در جلسات مختلف بين‌المللي مطرح مي‌كنيم و همين‌طور در اين اجلاس هم مطرح شد و هدف مشتركي كه ما داريم مبارزه با افراط و خشونت و حركت‌هاي ضداسلام و انسان و همه اديان است كه مردم بي‌گناه را قرباني مي‌كند و سعي داريم اين حركت‌ها را كنترل و در نهايت از بين ببريم. ظريف در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات بعدي ايران و 1+5 گفت: ان‌شاءالله مذاكرات به‌زودي انجام مي‌شود و كارها به خوبي پيش مي‌رود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون